شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 357187

عارضه‌هایی برای مادران در دوران بارداری به‌وجود می‌آیند. برخی از این عوارض، بی‌خطر هستند و برخی دیگر، می‌توانند خطرناک باشند.

این نشانه‌ها در دوران حاملگی خطرناکند

به گزارش سلامت نیوز، نرگس جاجرودی در ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهمترین دلایل بروز مشکلات در دوران بارداری هستند. بارداری ممکن است موجب بالا رفتن فشار خون هم بشود ولی بر اساس آمار، بیماری‌های قلبی مادرزادی بیشترین مشکلات را برای زن بارداری به‌وجود می‌آورند.

بر اساس مقاله‌ای که در وب‌سایت پزشکی «کلیولند» منتشر شده است، دو نوع عارضه قلبی در دوران بارداری ممکن است برای خانم باردار روی دهد: بیماری‌های قلبی که زن باردار از پیش به آنها مبتلا بوده ولی از آن آگاهی ندارد و تا قبل از بارداری هیچ مشکلی برایش به‌وجود نیاورده است اما در دوران بارداری، او را با مسائل جدی در زمینه سلامت خود و جنین مواجه می‌کند. دسته دیگر، عارضه‌هایی هستند که در دوران بارداری به‌وجود می‌آیند. برخی از این عوارض، بی‌خطر هستند و برخی دیگر، می‌توانند خطرناک باشند.

عارضه‌های قلبی عروقی در دوران بارداری یکی از دلایل عمده مرگ مادران باردار تلقی می‌شود. در ایالات متحده، از هر ۳ مورد مرگ در دوران بارداری، یک مورد بر اثر مشکلات قلبی عروقی است. گفته شده که از هر ۱۰۰ مورد بارداری، ۴  مورد با مشکلات قلبی درگیر می‌شوند. عوامل خطرناک در این رابطه، فشار خون بالا، چاقی و باردار شدن بالای ۴۰ سالگی است.

در واقع، در دوران بارداری بدن تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و فشار زیادی که بر اندام‌های مختلف وارد می‌شود که قلب را مجبور می‌کند تا سخت‌تر بتپد. این تغییرات به جنین کمک می‌کنند تا اکسیژن و غذای کافی دریافت کند. به این ترتیب، خون بیشتری در بدن مادر جریان می‌یابد، قلب تندتر می‌تپد و با هر تپش، خون بیشتری را به اندام‌ها پمپاز می‌کند. در نتیجه مادر به شدت احساس خستگی، سرگیجه و تنگی نفس خواهد داشت. این علائم در دوران بارداری طبیعی هستند اما ممکن است با علائم بیماری قلبی همپوشانی داشته باشند. به همین علت بروز مشکلات قلبی در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد زیرا مادر متوجه نمی‌شود که این علائم، طبیعی هستند یا باید نشانه‌ای بر بروز مشکلات قلبی تلقی شوند.

اگر زنی مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی باشد، در دوران بارداری با این مشکلات مواجه خواهد شد: تپش قلب غیرعادی، زایمان پیش از موعد و حتی سکته قلبی. در صورتی که مادر از قبل مبتلا به مشکلت قلبی نباشد، در دوران بارداری این احتمال وجود دارد که عوارض زیر را تجربه کند:

فشار خون بالا، بی‌نظمی ضربان قلب، گرفتگی و تنگی عروق کرونر، ایسکمی قلبی، کاردیومیوپاتی حاملگی، ایجاد لخته خونی و آمبولی ریه.

از جمله نشانه‌های وجود عارضه قلبی در دوران حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احساس خستگی شدید، تکرر ادرار، تنگی نفس، ورم پا و قوزک پا. اگر این علائم بعد از هفته بیستم بارداری آغاز شوند، شما را از انجام کارهای روزمره بازدارند، در زمان استراحت احساس تنگی نفس داشته باشید و حتی نیمه شب به خاطر تنگی نفس از خواب بیدار شوید، باید آنها را جدی بگیرید. همچنین علائمی چون تاری دید، درد قفسه سینه، تپش قلبی که بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد، از هوش رفتن و ضربان قلب تند در دوران بارداری طبیعی نیستند و در صورت مشاهده، باید به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رها IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    عالی بود
    پاسخ سایت:

    🌹🌹