تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند مصرف سیگارهای الکترونیکی بر قدرت باروری مردان و زنان تاثیر می‌گذارد و همچون سیگار، کیفیت اسپرم را در مردان کاهش داده و می‌تواند موجب سقط جنین در زنان شود.

 پایان خوش‌بینی‌ها درباره ویپ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،این باور غلط که سیگار الکترونیکی هیچ ربطی به دخانیات سنتی ندارد و صرفاً به خاطر بخار دودی شکلی که از آن متصاعد می‌شود، ادای سیگار کشیدن را تداعی می‌کند، تاکنون افراد بسیاری را به دام استفاده از این دستگاه کشانده است. اساس کار سیگار الکترونیکی یا «ویپ» بر شبیه‌سازی مصرف توتون استوار است.

این دستگاه شامل یک اتومایزر، باتری و محفظه‌ای مثل کارتریج یا تانک است. وقتی می‌خواهند از محسنات این دستگاه بگویند، به این نکته اشاره می‌کنند که در ویپ به جای دود، بخار استنشاق می‌شود. شاید به همین خاطر، این دستگاه‌ را به نام ویپ (Vape) می‌شناسند که در زبان انگلیسی به معنی «بخار کردن» است. اتومایزر داخل ویپ یک المنت گرمایی است که محلول مایع داخل کارتریج را داغ می‌کند.

برخی از انواع این سیگارهای الکترونیکی با یک دکمه شروع به بخار کردن می‌کنند و برخی نیز فقط با کشیدن هوا به داخل ریه فعال می‌شوند. اغلب این دستگاه‌ها چند بار مصرف هستند و با شارژ باتری و کارتریج می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده کرد. شاید بتوان گفت همه‌گیر شدن ویپ با یک فریب آغاز شد. فریب استفاده از سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار سنتی حاوی توتون. در واقع هیچ تحقیق جامعی در این خصوص انجام نشده و آمار ثبت شده‌ای وجود ندارد تا ثابت کند تعداد مشخصی مصرف کننده، با استفاده از «ویپ» موفق به ترک سیگار شده باشند.

نحوه کار سیگارهای الکترونیکی به این شکل است که با داغ کردن مایع داخل کارتریج یک «آئروسل» ایجاد می‌کنند. آئروسل بخار غلیظی است که داخل آن ذرات ریز جامد معلق است. محلول مایع داخل این سیگارها معمولا شامل پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، نیکوتین و طعم‌دهنده است. در این بین نیتروسامین و کارسینوژن داخل نیکوتین، همچنین نانوذرات فلزات سنگین را نیز نباید از نظر دور داشت. در حقیقت این حجم از مواد شیمیایی مضر که قرار است به شکل بخار وارد ریه شوند، تنها واژه‌ای را که در ذهن شنونده یادآوری نمی‌کنند، «سلامتی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha