سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 357366

انگور یکی از پرتنوع‌ترین میوه‌هاست که می‌تواند به تنهایی یا همراه با سالاد و دسر مهمان سفره‌های ما باشد.

میوه ای که اکسیر جوانی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، انگور از جمله میوه‌هایی است که در ایران تنوع زیادی دارد و در فصل‌های مختلف سال انواع گوناگونی از آن به بازار می‌آیند.

شاید با شکل ظاهری بعضی از آنها آشنایی داشته باشید اما نامشان به گوشتان نخورده باشد. به هر حال این میوه خوشرنگ و شیرین در تهیه انواع دسرها، تزئین شیرینی‌های مختلف یا اضافه کردن به بعضی از سالادها و... کاربرد دارد. اگر ذائقه‌تان شیرین است انگور را فراموش نکنید. ضمن اینکه این میوه و عصاره آن خواص زیادی دارد و به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مهلک کمک می‌کند. بنابراین با دانستن خواص مفید این میوه، آن را به سبد غذایی خانواده راه دهید و سعی کنید در تزئین یا پخت غذاها از این میوه کمک بگیرید. انگورها انواع متنوعی دارند که بعضی از آنها نسبت به دیگران پرطرفدارتر هستند. با قسمتی از این خانواده بزرگ بیشتر آشنا شوید.

انگورهای خارجی


بیشتر انگورهای خارجی سفید و قرمز از کشور شیلی به ایران می‌آیند. این انگورها دانه درشت و ‌تر و تمیز هستند اما طعم دلچسبی ندارند و با ذائقه ما ایرانی‌ها خیلی جور درنمی‌آیند. به هر حال این دیگر به شما بستگی دارد که میوه وطنی را انتخاب کنید یا نوع خارجی را. انگورهای خارجی از اوایل بهار به بازار عرضه می‌شوند.

انگور یاقوتی


مرغوب‌ترین انگور یاقوتی در تاکستان‌های سیستان و بلوچستان پرورش می‌یابد. انگور نوبرانه در بهار، انگور یاقوتی است که حدودا اوایل خرداد راهی بازار می‌شود. انگور یاقوتی سیستان طعم، رنگ، مزه و رنگ منحصر به فردی دارد. دیگر انگورهای یاقوتی بیشتر در ساوه و شهریار به عمل می‌آیند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که انگور یاقوتی می‌تواند در کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون نقش مهمی داشته باشد. قیمت هر کیلوگرم از این انگور بسته به کیفیت بار و شهرستانی که از آنجا می‌آید متغیر است.

انگور مهدی‌خانی


انگور دانه درشتی است که هسته‌های بزرگی دارد. به همین دلیل با همه سلیقه‌ها جور درنمی‌آید. شاید با داشتن هسته طعم آن کمی گس به نظر برسد یا اینکه جدا کردن هسته‌ها کار آسانی نباشد اما اگر به این فکر کنید که انگور میوه‌ای خوب و مقوی است، با اشتیاق بیشتری به سراغش می‌روید و در هر فصلی از آن استفاده می‌کنید. بهترین انگور مهدی‌خانی مربوط به شهر شیراز است. این نوع انگور در شهرهای ساوه و شهریار هم کشت می‌شوند. انگور مهدی‌خانی تیرماه به بازار می‌آید و قیمت آن بر حسب کیفیت متغیر است.

انگور فخری


اگر می‌خواهید انگور فخری بخرید باید در تیرماه به سراغش بروید. بهترین نوع آن شیرازی بوده و یکی از ارزان‌ترین انگورهای بازار است.

انگور عسگری


این انگور هم در بین مردم محبوبیت زیادی دارد و دلیلش هم بی‌هسته بودن آن است. انگور عسگری سبز و خوشمزه، همشهری انگور مهدی‌خانی است و مانند این انگور بهترین نوع آن در شیراز پیدا می‌شود. دیگر شهرها مانند شهریار و ساوه هم این انگور را کشت می‌کنند. با وجود اینکه طعم خوب و شیرینی دارد اما عیبش این است که نسبت به دیگر انگورها دوام کمتری دارد و بهتر است به محض خرید زود آن را مصرف کنید چون تازگی‌اش را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود. انگور عسگری از تیرماه به بازار می‌آید.

ریش‌بابا


معلوم نیست ریش کدام بابایی شبیه خوشه این انگور بوده که به این نام شهرت پیدا کرده است. به هر حال انگور ریش بابا هم انگوری هسته‌دار، قرمز و دانه درشت است که از شاهرود می‌آید.

انگور کندری


رنگ آن شبیه انگور یاقوتی بوده اما بیضی شکل و دانه درشت‌تر است. این انگور هم هسته دارد و شهرهای شیراز، کاشان و شهریار نوع مرغوب آن را کشت می‌کنند. انگور کندری با رنگ و لعاب خوشرنگش از اوایل مردادماه هر سال در میوه‌فروشی‌ها به شما چشمک می‌زند.

انگور شاهرودی


وطن این انگور هسته‌دار شاهرود و است. ویژگی انگور شاهرودی این است که مقاومت و ماندگاری آن نسبت به دیگران بیشتر است و در مهرماه بین میوه‌های پاییزی خودنمایی می‌کند. این انگور تنها نمونه‌ای است که می‌توان آن را در سردخانه هم نگهداری و در سایر فصول به بازار عرضه کرد. انگور شاهرودی هم به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

انگور بی‌دانه سفید و قرمز


همان‌طور که از اسمشان پیداست هسته ندارد و شهریور ماه می‌توانید آن را در میوه‌فروشی‌ها ببینید. قیمت انگور بی‌دانه قرمز به دلیل رنگ و لعابی که دارد نسبت به نوع سفیدش کمی بیشتر است. ضمن اینکه این انگور به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود. هر چقدر این انگور قرمزتر باشد کیفیت بهتری دارد. انگور سفید مرغوب رنگش بیشتر به زردی می‌زند. مرغوب‌ترین نوعشان هم در ارومیه کشت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha