چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 357385

گزگز یا سوزن سوزن شدن پا یک علامت است نه بیماری و در بیشتر اوقات با تغییر وضعیت بدن و درمان‌های ساده قابل پیشگیری و رفع است.

درمان‌های خانگی برای گزگز دست و پا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، گزگز پا، مورمور،سوزن سوزن شدن یا سوزش پا توصیفاتی از یک احساس ناخوشایند هستند که معمولا در دست یا پا ایجاد می شود و فرد احساس می‌کند پوست او را با سوزن‌های متعددی فشار می‌دهند که معمولا دردناک نیست. گزگز یا مورمور یک علامت است نه یک بیماری و وجود آن نشانه این است که علتی موجب بروز این وضعیت شده و باید کشف و درمان شود. در این مطلب به‌نقل از «درمانکده» قصد داریم علت و درمان خواب رفتن دست و پا را بررسی کنیم.



گزگز پا نشانه چیست؟


در اغلب اوقات گزگز موضوع عادی و بی‌خطری است و علت آن تحت فشار قرار گرفتن سرخرگ یا عصب است که در این شرایط جریان خون در دست یا پا کاهش می‌یابد و به اصطلاح به خواب می‌رود. چنان چه وضعیت بدن را به گونه‌ای تغییر دهید که دیگر تحت فشار نباشد گزگز هم خیلی سریع از بین می‌رود.


علت جدی گزگز چیست؟


اما شرایطی هم وجود دارد که گزگز یک علت جدی دارد و باید خیلی زود تشخیص داده و درمان شود، مثلا گزگز می‌تواند بر اثر اضطراب، فتق دیسک مهره‌ای، ضعف گردش خون، بیماری قند، سکته مغزی، التهاب مفاصل، تصلب متعدد اعصاب، نشانگان تونل مچ دست یا تومور اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که اگر هنگام نشستن، سرفه یا عطسه کردن گزگز شدت می‌یابد، یا اگر بدون هیچ دلیلی دچار گزگزی می شوید که یک طرف بدن را درگیر می کند، همین‌طور اگر گزگز بی‌دلیل اتفاق بیفتد و باعث ضعف ماهیچه هایتان شود باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.


درمان‌های خانگی برای گزگز دست و پا


ماساژ دهید| ماساژ دادن از آن‌جا که باعث افزایش جریان خون در ماهیچه ناحیه گزگز می‌شود و فشار روی عصب را بر می‌دارد بسیار مفید و برطرف کننده گزگز است.


حرکت کنید| سعی کنید چند بار در ساعت وضعیت بدن خود را تغییر دهید یا کمی راه بروید تا از خواب رفتن اعضای بدن و گزگز جلوگیری کنید. در خور ذکر است حرکت دادن عضوی از بدن که خواب رفته است باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار عصب در آن ناحیه و در نتیجه از بین رفتن گزگز آن می‌شود.


لباس تنگ نپوشید| یکی از عواملی که باعث گزگز پاها می‌شود پوشیدن شلوار تنگ و عامل دیگر بستن سفت کمربند است. بنابراین برای کاهش گزگز سعی کنید در صورت استفاده از کمربند آن را سفت نبندید، از شلوارهایی استفاده کنید که کمی گشادتر باشند و موثرترین راه هم کم کردن وزن است.


صاف بنشینید| ناراحتی‌های صفحات (دیسک) کمر از شایع‌ترین علل گزگز هستند. برای پیشگیری از بروز مشکلات دیسکی بهتر است هنگام نشستن برای حفظ وضعیت مناسب تلاش کنید و هیچ گاه قوز نکنید چراکه قوز کردن باعث تحریک صفحات دیسک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha