قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر که محموله‌های بزرگ مواد را از پاکستان به ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ترانزیت می‌کرد و طراح اصلی شهادت رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر مرزبانی استان هرمزگان بود درحالی‌که به‌طور مخفیانه در بندرعباس زندگی می‌کرد، در جشن تولدش دستگیر شد.

 دستگیری قاچاقچی مخوف در جشن تولد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، از ماه‌ها قبل مأموران اداره مبارزه با موادمخدر پلیس مرزبانی استان هرمزگان به اطلاعاتی درباره فعالیت اعضای یک باند حرفه‌ای قاچاق موادمخدر دست پیدا کردند. اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد اعضای این باند محموله‌های بزرگ موادمخدر را از پاکستان تهیه کرده و بخشی از آن را وارد کشور و بخش دیگری را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ترانزیت می‌کنند.

پیش از این مأموران در چندین عملیات موفق شده بودند ضمن دستگیری شماری از نفرات این باند، مقدار زیادی موادمخدر کشف کنند. با وجود این هنوز ابعاد پشت پرده این باند قاچاق موادمخدر به درستی مشخص نبود. مأموران پلیس هر روز با ایجاد کمین‌هایی در مسیرهای دریایی به‌دنبال یافتن سرنخ‌های تازه‌ای از این شبکه ترانزیت موادمخدر بودند و هر از گاهی یکی دیگر از اعضای این باند را دستگیر می‌کردند.



دام قاچاقچیان برای پلیس


در شرایطی که مأموران هر روز به اطلاعات بیشتری از این باند قاچاق دست پیدا می‌کردند، روز 18اردیبهشت‌ماه امسال خبر رسید که قاچاقچیان قرار است از طریق یکی از مسیرهای دریایی محموله بزرگی از موادمخدر را منتقل کنند. در این شرایط بود که تیم ویژه‌ای از مأموران به فرماندهی سرهنگ مسعود پرکاس، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر مرزبانی استان هرمزگان راهی این منطقه شدند.

طبق اطلاعات به‌دست آمده قرار بود که قاچاقچیان با یک شناور از آن منطقه عبور کنند. در شرایطی که مأموران به کمین قاچاقچیان نشسته بودند شناوری از راه رسید و مأموران قصد بازرسی آن را داشتند اما همزمان شناور دیگری نیز از راه رسید و یکی از سرنشینان آن که تک‌تیرانداز بود، به‌سوی مأموران تیراندازی کرد و سرهنگ پرکاس را هدف گرفت و به شهادت رساند. این موضوع نشان می‌داد که قاچاقچیان که از قبل با پیگیری‌های شهید پرکاس ضربه‌های کاری خورده بودند برای به شهادت رساندن او نقشه کشیده بودند و از این طریق او و سایر مأموران را غافلگیر کردند.



دستگیری تک‌تیرانداز


تحقیقات مقدماتی نشان می‌داد قاچاقچیان مسلح که در شهادت شهید پرکاس دست داشته‌اند 6نفر هستند که هرکدام به یکی از استان‌های کشور گریخته و مخفی شده‌اند. در شرایطی که 10روز از این جنایت می‌گذشت نیروهای مرزبانی موفق شدند در 2 عملیات جداگانه 4نفر از عوامل اصلی شهادت شهید پرکاس را دستگیر کنند؛ با این حال تک‌تیرانداز این حادثه همچنان فراری بود.

کمی بعد مأموران به سرنخ‌هایی از قاتل فراری دست پیدا کردند که نشان می‌داد او به شهرستان گچساران واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد گریخته است. تحقیقات درباره این فرد نشان می‌داد که او یک تیرانداز حرفه‌ای است و به همین دلیل سرکرده باند او را به‌طور اختصاصی برای شهادت شهید پرکاس استخدام کرده بود. با به‌دست آمدن این اطلاعات مأموران در عملیاتی غافلگیرانه او را به‌عنوان پنجمین متهم دستگیر کردند اما ششمین متهم که سرکرده باند بود همچنان زندگی مخفیانه و مرموزی داشت و هیچ‌کس به درستی از محل زندگی‌اش اطلاعی نداشت.



افشای هویت قاچاقچی بین‌المللی


در تحقیقات پردامنه پلیس و نیروهای اطلاعاتی معلوم شد قاچاقچی مخوف حدودا 45ساله و چندین سال است که در حوزه قاچاق موادمخدر، به‌خصوص تریاک فعالیت می‌کند. او با استفاده از افراد زیادی که در مناطق مختلف داشت محموله‌های تریاک را از پاکستان تهیه کرده و از راه دریا و با استفاده از شناورهای تندرو به بندرعباس می‌رساند و در ادامه محموله‌ها را به استان‌های مرکزی کشور قاچاق می‌کرد.

او همچنین در بخش دیگری از تجارت سیاهش محموله‌های موادمخدر را به‌طور مستقیم از پاکستان به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس قاچاق می‌کرد و شواهد نشان می‌داد از این راه به سود سرشاری دست یافته است. نکته اساسی اما این بود که افراد انگشت‌شماری از هویت و مخفیگاهش اطلاع داشتند تا اینکه معلوم شد سرکرده قاچاقچیان به‌عنوان یک شهروند عادی در خانه‌ای در بندرعباس زندگی می‌کند.



غافلگیری در جشن تولد


سرانجام شامگاه سه‌شنبه بعد از آنکه مأموران برای چند روز مخفیگاه متهم را در یکی از محله‌های بندرعباس زیرنظر گرفته بودند، عملیات آغاز شد. پیش از شروع عملیات مأموران متوجه ترددهای زیادی به این خانه ویلایی شدند و افراد زیادی را هنگام ورود به آنجا شناسایی کـــردند. همچنین صدای موسیقی و جشن از این خانه به گوش می‌رسید و معلوم بود در آنجا یک مهمانی در حال برگزاری است و این بهترین موقعیت برای غافلگیرکردن متهم بود. در این شرایط مأموران خانه ویلایی را به محاصره در آورده و با مجوز قضایی وارد آنجا شدند. پس از آن بود که معلوم شد شب عملیات با جشن تولد متهم تحت تعقیب مصادف شده و به این ترتیب او درحالی‌که در جشن تولدش در حالی پایکوبی بود دستگیر شد.



پایان شرارت


مجتبی قهرمانی، رئیـــس‌کل دادگستری هرمزگان ضمن تشکر از اقدامات اطلاعاتی و فنی مأموران اطلاعات مرزبانی استان هرمزگان و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره اطلاعات استان هرمزگان و پلیس مبارزه با موادمخدر جزئیات بیشتری از این عملیات مشترک را شرح داد و گفت:‌ فرد دستگیر شده پیش از این نیز دستگیر شده و دارای چندین فقره سابقه کیفری بود. او صاحب محموله‌های بزرگ قاچاق موادمخدر از مسیر دریا بود که در حال پایکوبی در جشن تولدش دستگیر کردند. در این عملیات یک دستگاه خودروی متعلق به قاچاقچیان و چند دستگاه تلفن همراه و تعدادی کارت بانکی که برای ارتباط با قاچاقچیان استفاده می‌شد نیز کشف شد.


او در ادامه گفت: اقدامات مرزبان شهید، مسعود پرکاس در سال‌های اخیر ضربات سنگینی به بنیان‌های اقتصادی این باند وارد کرده بود و براساس اعترافات عاملان شهادت شهید پرکاس، متهم دستگیر شده نقشه شهادت این مرزبان شجاع را از مدت‌ها قبل در دستور کار خود قرار داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha