شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 357474

همان‌طور که پیشگیری از آفتاب‌سوختگی مهم است؛ درمان آن‌هم اهمیت زیادی دارد؛ چون اقدامات اشتباه بعد از آن می‌تواند آسیب‌های پوست‌را تشدید کند.

9 اشتباه بزرگ بعد از آفتاب ‌سوختگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، برای این‌که دچار آفتاب سوختگی شوید، لازم نیست کل روز را در ساحل یا استخر بگذرانید. اگر ضدآفتاب نزنید، حتی انجام کارهای روزمره مثل باغبانی کردن یا قدم زدن در فضای باز هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند. شواهد حاکی از آن است که آفتاب سوختگی‌های متعدد به پیری زودرس پوست و سرطان پوست منجر می‌شوند. همان‌طور که پیشگیری از آفتاب سوختگی مهم است، درمان مناسب آن هم اهمیت زیادی دارد. چون اقدام اشتباه می‌تواند آسیب‌دیدگی پوست را تشدید کند. در این مطلب به‌نقل از «دیجی‌کالا مگ»، رایج‌ترین اشتباهاتی را که ممکن است بعد از آفتاب سوختگی مرتکب شوید، توضیح می‌دهیم.



لباس‌های تنگ می‌پوشید


پس از آفتاب سوختگی باید اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد. بنابراین، پوشیدن لباس‌های تنگ برای پوست آفتاب‌سوخته توصیه نمی‌شود. وقتی پوست می‌سوزد، بدن تلاش می‌کند با افزایش جریان خون در ناحیه‌ آفتاب‌سوخته به تروما پاسخ دهد و به بهبودی کمک کند. پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند تورم و تاول را شدیدتر کند.


از آلوئه‌ورا همراه با وازلین استفاده می‌کنید


آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و استفاده از آن پس از آفتاب سوختگی برای پوست شما مفید است. تنها نکته‌ مهمی که لازم است بدانید این است که از مصرف آلوئه‌ورا همراه با وازلین خودداری کنید. چون وازلین اجازه نمی‌دهد گرما از پوست خارج شود. به گفته‌ آکادمی پوست آمریکا، در صورت آفتاب سوختگی باید از محصولات حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین هم دوری کنید؛ چرا که می‌توانند پوست را به‌شدت تحریک کنند.


هیدراته کردن بدن را فراموش می‌کنید


علاوه بر درد، سوختگی تاثیرات دیگری هم روی بدن دارد. در حقیقت، تمام سوختگی‌ها مایع را به سمت پوست می‌کشند و آن را از دیگر نقاط بدن دور می‌کنند. به همین دلیل، باید برای چند روز از مایعات بیشتری استفاده کنید و مراقب علایم کم‌آبی بدن باشید.


روی آفتاب سوختگی را با آرایش می‌پوشانید


کار دیگری که نباید بعد از آفتاب سوختگی انجام دهید، پوشاندن آن با آرایش است. اگر اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد، سوختگی سریع‌تر بهبود می‌یابد.


قسمت‌های آفتاب‌سوخته را از روی پوست جدا می‌کنید


اگر به‌دلیل دریافت پرتوهای زیاد خورشید پوست‌تان در حال پوسته پوسته شدن است، نگران نباشید. این پدیده نشان می‌دهد که پوست در حال بهبودی است. نکته‌ مهم این است که در این فرایند دخالت نکنید. حتی بهتر است پوست خود را با یک محصول مناسب مرطوب کنید.


تصمیم به ترکاندن تاول‌ها می‌گیرید


از ترکاندن تاول‌ها باید قطعا اجتناب کنید؛ چراکه وجود آن‌ها روی پوست هدف بسیار مهمی دارد و آن هم محافظت از زخم است. اگر تاول درد شدیدی دارد، از یک کرم آلوئه‌ورای بدون عطر یا دیگر راهکارهای خانگی که برای درمان تاول مناسب است استفاده کنید.


پوست را لایه‌برداری می‌کنید


محصولات لایه‌بردار یا محصولاتی که حاوی اسید گلیکولیک، رتینوئیدها یا اسید سالیسیلیک هستند به‌شدت به پوست شما آسیب می‌زنند، به‌خصوص زمانی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اید. هنگامی که پوسته پوسته شدن پوست متوقف شد، برای استفاده از این محصولات حداقل سه روز صبر کنید.


از کرم‌های حاوی الکل استفاده می‌کنید


وقتی بعد از آفتاب سوختگی روی پوست‌تان کرم یا آلوئه‌ورا می‌زنید، مطمئن شوید که محصول انتخابی شما حاوی الکل نباشد. شواهد نشان می‌دهد که الکل، روغن‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد.


از داروهای ضدالتهاب استفاده نمی‌کنید


اجتناب از مصرف داروهای ضدالتهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین پس از آفتاب سوختگی ایده‌ خوبی نیست، چراکه این داروها به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. معمولا ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا آفتاب سوختگی گسترش پیدا کند. اگردیرتر اقدام کنید، داروهای ضدالتهاب نمی‌توانند چندان اثربخش باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha