دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 357601

خشکی چشم می‌تواند دردسرهای زیادی برای زندگی روزمره و پیامدهای ناخوشایندی برای سلامت ما داشته باشد؛ برای همین شناخت علایم و راه‌های پیشگیری از آن ضروری است.

روش‌های پیشگیری از خشکی چشم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، خشک بودن چشم می‌تواند هرکسی را برای واضح دیدن اطراف اذیت کند. وقتی پلک می‌زنید، لایه‌ای از اشک روی چشم پخش می‌شود. این سطح چشم را صاف و شفاف نگه می دارد. اشک‌ها در غدد اطراف چشم ایجاد می شوند و سطح رطوبت چشم را متعادل نگه می دارند. این لایه محافظ برای راحتی و دید واضح مهم است. اما برخی از افراد به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند تا چشم‌شان مرطوب و راحت باشد. این بیماری به عنوان خشکی چشم شناخته می‌شود و در ادامه به برخی از دلایل بروز و راه‌های پیشگیری از آن اشاره می‌کنیم.



چرا چشم خشک می‌شود؟


برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، سندروم شوگرن، بیماری تیروئید و لوپوس، بلفاریت (زمانی که پلک ها متورم یا قرمز شده اند)، یا قرار گرفتن در معرض دود، باد یا آب و هوای بسیار خشک، نگاه کردن به صفحه رایانه برای مدت طولانی و حتی استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند باعث خشکی چشم شود. همین‌طور مصرف برخی داروها برای فشار خون بالا، داروهای آلرژی و سرماخوردگی، داروهای اضطراب و ضد افسردگی و... هم می‌تواند علت این مشکل باشد.


علایم و عوارض خشکی چشم


احساس سوزش یا خراش در چشمان، حساسیت به نور، قرمزی چشم، احساس وجود چیزی در چشم‌ها، مشکل در رانندگی در شب، تاری دید یا خستگی چشم و... از علایم این بیماری هستند. اما خشکی چشم می‌تواند عوارضی هم داشته باشد مثل: عفونت های چشمی، آسیب به سطح چشم، التهاب چشم، ساییدگی سطح قرنیه، زخم قرنیه و ...


روش‌های پیشگیری از خشکی چشم


اگر درگیر این چالش هستید بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید و او هم متناسب با تشخیص خودش از وضعیت شما راه‌های درمانی مثل استفاده از اشک مصنوعی را پیشنهاد می‌دهد. اما مثل همیشه پیشگیری بهترین راه است. اگر دچار خشکی چشم می‌شوید، به موقعیت‌هایی که به احتمال زیاد باعث بروز علایم می‌شوند توجه کنید. سپس راه‌هایی برای اجتناب از این موقعیت‌ها پیدا کنید تا از علایم خشکی چشم خود جلوگیری کنید. برای مثال:از وزش هوا در چشم خودداری کنید. باد سشوار، کولر یا پنکه را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.


استفاده از عینک آفتابی یا سایر عینک‌های محافظ را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از باد و هوای خشک می‌توان سپرهای ایمنی را به قسمت بالایی و کناری عینک اضافه کرد. در طول کارهای طولانی مدت استراحت چشمی داشته باشید. اگر در حال مطالعه یا انجام کار دیگری هستید که نیاز به تمرکز بینایی دارد، استراحت‌های دوره‌ای چشم را انجام دهید. برای چند دقیقه چشمان خود را ببندید یا برای چند ثانیه مکرر پلک بزنید تا اشک‌هایتان به طور یکنواخت روی چشمان‌تان پخش شود.


صفحه رایانه خود را پایین‌تر از سطح چشم قرار دهید. اگر صفحه نمایش رایانه شما بالاتر از سطح چشم باشد، برای مشاهده صفحه، چشمان خود را باید بازتر ‌کنید. صفحه نمایش رایانه خود را زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمان خود را به این اندازه باز نکنید. از سیگار دوری کنید. اگر سیگار نمی‌کشید، از افرادی که سیگار می‌کشند دوری کنید. دود می‌تواند علایم خشکی چشم را بدتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha