چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

تبلیغات درمان قطعی زگیل تناسلی با محلول و دارو کلاهبرداری است

چقدر طول می کشد ویروس HPV در بدن از بین برود؟

استاد دانشگاه و آندرولوژیست با اشاره به روش های درمان زگیل تناسلی، درباره درمان های سنتی زگیل تناسلی گفت:« اطلاع خاصی در این زمینه ندارم ولی به دلیل اینکه شیوع زگیل تناسلی درجامعه افزایش زیادی داشته است تبلیغات بسیاری درباره درمان این بیماری صورت می گیرد اگر در گذشته تبلیغات برای تقویت جنسی مردان بود این تبلیغات اکنون برای درمان قطعی زگیل تناسلی با داروهای خاص است باید سازمان نظام پزشکی جلوی این تبلیغات را بگیرد مدعیانی که می گویند با یک محلول یا قرص این بیماری را درمان می کنند تبلیغاتشان کلاهبرداری است.»

تبلیغات درمان قطعی زگیل تناسلی با محلول و دارو کلاهبرداری است

دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره درمان زگیل تناسلی گفت:دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره درمان زگیل تناسلی گفت:« درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان هیچ تفاوتی با هم ندارد. سه روش قابل قبول برای درمان ضایعه های زگیل تناسلی وجود دارد. هدف از درمان زگیل تناسلی از بین بردن ویروس در داخل بدن است نه اینکه بیاییم به صورت ظاهری زگیل ها را از بین ببریم این کار در واقع پاک کردن صورت مسئله است در صورتی که با از بین بردن ضایعه ها ویروس هنوز در بدن بیمار وجود دارد.»

وی در ادامه گفت:« به عنوان مثال ویروس زگیل تناسلی را از یک تا صد شماره گذاری می کنند که یک سوم آنها تقریبا کم خطر است، یک سوم آنها از نظر خطرناک بودن در رده متوسط قرار دارند و یک سوم آنها هم پرخطر هستند. متاسفانه ویروس های پرخطر زگیل تناسلی کمتر ضایعه ایجاد می کنند و بیمار موقعی متوجه ابتلا به این ویروس می شود که باعث بروز سرطان در فرد شده است به عنوان مثال زنان با تست سالیانه پاپ اسمیر متوجه ابتلا به سرطان دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی می شوند بدون اینکه کوچکترین ضایعه ای را در بدنشان مشاهده کرده باشند.»

بیشتر بدانید:زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر صفری نژاد گفت:«اهمیت ضایعه زگیل تناسلی از این نظر است که یک ضایعه زگیل تناسلی به اندازه نوک سوزن، دارای میلیون ها ویروس HPV است. هدف از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی از یک طرف به لحاظ ظاهری و زیبایی بدن است چون در برخی افراد بسیار تظاهرات بدشکلی دارد اما مهمتر از همه کاهش تعداد ویروس و میزان ویروس هایی است که در بدن فرد وجود دارد. به عنوان مثال اگر فردی دارای 20 زگیل در ناحیه تناسلی است اگر اینها را از بین ببریم میلیون ها ویروس را از بدن حذف می کنیم و سیستم ایمنی بدن فرد می تواند بر این ویروس غلبه کند چون این ویروس درمان خاصی ندارد و درمانش وابسته به سیستم ایمنی بدن است.»

سه روش درمانی برای از بین بردن زگیل تناسلی


بهترین روش کدام است؟

وی درباره روش های درمان زگیل تناسلی گفت:« سه روش قابل قبول در دنیا برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. اولین روش فریز کردن یا همان منجمد کردن یا کرایوتراپی است که در این روش گاز NO باعث انجماد زگیل ها می شود. هر بافتی از بدن یخ بزند از بین می رود. گاز NO معمولا به اشکال مختلفی وجود دارد حتی جدیدا نوعی از این گاز به شکل خودکار ارائه شده است و در افرادی که به صورت مداوم دچار زگیل تناسلی می شوند کاربرد بسیاری دارد. این گاز به شکل خودکار به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و فرد ابتدا احساس سوزش و سرمای شدید می کند سپس زگیل ها یخ می زند و از بین می رود به این کار فریز کردن زگیل تناسلی می گویند.»


وی افزود:«درمان زگیل تناسلی به روش فریز کردن انواع و اقسام مختلفی دارد در مراکز درمانی همچون بیمارستان رازی کپسول های بزرگ این گاز برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد.»


دکتر صفری نژاد در ادامه گفت:« البته ما به ضایعات زگیل تناسلی، ضایعات فیزیکی می گوییم. روش دوم برای از بین بردن این ضایعات لیزر است که اگر دستگاه لیزر مناسب باشد می تواند این ضایعات را از بین ببرد ولی از میان سه روش درمانی برای از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی، لیزر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و ثابت شده تاثیر چندانی در رفع ضایعات ندارد.»

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی معضلِ بزرگ بهداشتی/HPV در بسیاری از شهرهای ایران اپیدمی شده
وی درباره سومین روش درمان زگیل تناسلی تاکید کرد:« بهترین درمان این ضایعات فیزیکی استفاده از کوتریزاسیون است یعنی با استفاده از جریان برق ما زگیل های تناسلی را می سوزانیم این روش نه تنها ضایعاتی را که روی سطح پوست قابل مشاهده است را می سوزاند بلکه ریشه آن را هم که حدود یک میلی متر به داخل پوست نفوذ کرده است را نیز از بین می برد لذا بهترین درمان برای از بین بردن ضایعات فیزیکی زگیل تناسلی است.»
وی خاطرنشان کرد:« زگیل های تناسلی دو نوع هستند یک نوع آنها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است ولی اکثر زگیل های تناسلی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. ما یک ذره بین پایه ای داریم که به اندازه قد فرد است و متحرک بوده و می توانیم آن را به نقاط مختلف بدن انتقال دهیم.این ذره بین به مانند یک دایره تقریبا ده در ده سانتی متر است و دور آن یک چراغ مهتابی است که نور سرد ایجاد می کند. بنابراین بهتر است که بیمار توسط این ذره بین ها چک شود تا ضایعات غیرقابل رویت به این وسیله مشاهده و از بین برده شوند.»

ویروس HPV کدام قسمت های بدن را درگیر می کند؟

وی گفت:« این ویروس از هر کجا وارد بدن شود در 6 قسمت از بدن می نشیند از جمله داخل دهان، حلق، حنجره، صورت، لب ها، گوشه چشم ها. بعد از آن زگیل تناسلی معمولا پوست را از ناف تا زانو می تواند گرفتار کند.»
وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا اسم این ویروس را زگیل تناسلی گذاشته اند، گفت:« به دلیل اینکه ما دو نوع زگیل داریم یک نوع زگیل پوستی است که در گذشته به دلیل اینکه رعایت بهداشت از سوی افراد ضعیف بود این نوع زگیل بر روی دست ها تظاهر می کرد که این نوع زگیل با زگیل تناسلی تفاوت بسیاری دارد و چون ویروس HPV اکثرا در ناحیه تناسلی بروز می کند به آن زگیل تناسلی می گوییم. بنابراین دومین قسمتی که می تواند درگیر زگیل تناسلی شود پوست است.»

ادرار خونی نشانه ای از ابتلای مجرای ادرار به زگیل تناسلی

دکتر صفری نژاد تاکید کرد:«سومین قسمت بدن که ممکن است به زگیل تناسلی دچار شود مجرای ادراری و داخل مثانه است. بیماران بسیاری را داشتم که شکایت از ادرار خونی داشتند که با بررسی ها مشخص میشد داخل دستگاه ادرار چندین زگیل بروز کرده است. در اینجا برای از بین بردن زگیل تناسلی نیاز به تجهیزات خاصی است همچنین تشخیص زگیل تناسلی در حلق و حنجره بسیار مشکل است و نیاز به تجهیزات خاص است.همچنین زگیل تناسلی انتهای روده یا همان راست روده را نیز می تواند درگیر کند.»


وی گفت:«بهترین روش درمانی این است که بیمار یک روز در بیمارستانی که تجهیزات مختلف برای شناسایی ویروس HPV در نقاط مختلف بدن را داشته باشد، بستری شود. البته بنده مرکزی که به چنین تجهیزاتی مجهز باشد را نمی شناسم اما در بیمارستان رازی زگیل را فقط در ناحیه تناسلی را فریز می کنند. در مطب ما هم تجهیزات مختلف برای این کار وجود دارد.»


وی گفت:« این را هم اضافه کنم که اگر فردی دچار تعداد زیادی ضایعه زگیل باشد همه را در یک جلسه فریز نمی کنند چون زخم شدیدی ایجاد می کند و ممکن است عفونت کند لذا زگیل ها به تعداد کم در هر جلسه فریز می شود.»

آیا زگیل تناسلی بعد از درمان عود می کند؟


چند سال طول می کشد ویروس HPV در بدن از بین برود؟


دکتر صفری نژاد به احتمال عود زگیل تناسلی بعد از رفع ضایعات اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« زگیل تناسلی در بیش از 70 درصد موارد عود می کند. از طرف دیگر از بین بردن ضایعات فیزیکی مساوی با درمان ویروس HPV نیست حتی اگر تمام ضایعات فیزیکی و غیرقابل مشاهده در بدن با روش های درمانی از بین برود بیمار اگر آزمایش دهد جواب تست وی مثبت است این ویروس در سطح پوست بدن ماندگار است تا زمانی که سیستم ایمنی بدن این ویروس را از بین ببرد.»
وی تاکید کرد:« درمان زگیل تناسلی نیاز به دو اصل مهم دارد پشتکار و سماجت. یعنی بیمار هر ضایعه ای را مشاهده کرد به پزشک مراجعه کند تا نسبت به رفع آن اقدام شود. اگر بیمار از ورود مجددا ویروس به بدنش جلوگیری کند معمولا تا دو سال طول می کشد که ویروس به طور کلی در بدن از بین برود البته در برخی 6 ماه و در برخی دیگر یک سال بعد ممکن است جواب تستشان منفی شود و این بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد.»
وی با تاکید بر لزوم درمان همزمان شرکای جنسی گفت:«اگر یکی از زوجین به زگیل تناسلی مبتلا باشد قطعا همسرش نیز به این ویروس مبتلا شده است لذا باید همزمان با هم برای درمان آن اقدام کنند اگر فقط یک نفر از آنها درمان شود با برقراری اولین رابطه جنسی با همسر مجددا به این ویروس مبتلا می شود.»

آیا با وجود درمان ضایعات زگیل تناسلی، فرد می تواند دیگران را مبتلا کند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان انتقال ویروس HPV با وجود از بین بردن ضایعات در بدن به فرد دیگر ممکن است، گفت:«بله تا وقتی که جواب آزمایش فرد مثبت شود بیمار ناقل ویروس HPV است. از طرف دیگر با توجه به اینکه انواع خطرناک ویروس زگیل تناسلی ضایعه ای ایجاد نمی کند ممکن است فرد تصور کند که کاملا درمان شده است در صورتی که چنین نیست و باید حتما بعد از درمان ضایعات قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده، مجددا آزمایش دهد تا مشخص شود ناقل است یا خیر بنابراین عدم وجود ضایعه فیزیکی مساوی با عدم ابتلا به ویروس HPV نیست.»

ویروس HPV درمان اختصاصی ندارد

دکتر صفری نژاد گفت:«یک دسته از داروها و مکمل هایی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس HPV تقویت می کنند البته این به این معنا نیست که این مکمل ها درمان اختصاصی ویروس HPV است و باید گفت تاکنون هیچ درمان اختصاصی برای این ویروس کشف نشده است. سیستم ایمنی بدن همراه با مصرف این داروها و مکمل ها به تدریج باعث از بین رفتن تعداد ویروس ها در بدن می شود تا ویروس به کلی از بدن پاک شده و جواب آزمایش فرد مبتلا نیز منفی می شود.»

تا 80 درصد موارد سیستم ایمنی بدن ویروس HPV را از بین می برد

وی افزود:« ویروس های پرخطر HPV معمولا دو تا سه سال زمان نیاز دارند تا باعث بروز سرطان(سرطان های حلق،دهان، حنجره، دهانه رحم، روده،پوست، ناحیه تناسلی) شوند. یک عده بیماران می گویند به ما گفته اند این ویروس درمانی ندارد و تا آخر عمر با شما است باید گفت چنین چیزی صحت ندارد حتی در بسیاری از موارد اگر بیمار ضایعات فیزیکی اش را از بین ببرد سیستم ایمنی بدن تا 80 درصد موارد این ویروس را به کلی از بین می برد و بیمار از حالت ناقل بودن در می آید.»

تبلیغات درمان قطعی زگیل تناسلی با محلول و دارو کلاهبرداری است

وی درباره درمان های سنتی زگیل تناسلی گفت:« اطلاع خاصی در این زمینه ندارم ولی به دلیل اینکه شیوع زگیل تناسلی درجامعه افزایش زیادی داشته است تبلیغات بسیاری درباره درمان این بیماری صورت می گیرد اگر در گذشته تبلیغات برای تقویت جنسی مردان بود این تبلیغات اکنون برای درمان قطعی زگیل تناسلی با داروهای خاص است باید سازمان نظام پزشکی جلوی این تبلیغات را بگیرد مدعیانی که می گویند با یک محلول یا قرص این بیماری را درمان می کنند تبلیغاتشان کلاهبرداری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha