شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 358171

خیانت اصلی‌ترین عامل جدایی زوج از یکدیگر به شمار می‌رود که گاها به واسطه جلب اعتماد بعد از خیانت، افراد در راستای بهبود رابطه تلاش می‌کنند.

جلب اعتماد بعد از خیانت

خیانت از جمله مشکلاتی است که می‌تواند بیشترین ضربه را به یک رابطه وارد کند و سبب سخت شدن فرایند اعتماد پس از خیانت شود.

با این حال گاهی افراد پس از خیانت، در پی بازگردانی رابطه از دست رفته هستند و تلاش می‌کنند تا اعتماد فرد مقابل را دوباره به دست آورند؛ از این رو هدف ما در ادامه این محتوا، در خصوص ارائه توضیحات بیشتر نسبت به روند جلب اعتماد بعد از خیانت و فرایندی خواهد بود که می‌تواند در بازسازی دوباره رابطه موثر واقع شود.

راه‌های جلب اعتماد بعد از خیانت

خیانت به هر دلیلی، در حال حاضر به طور گسترده‌ای در میان روابط افراد متاهل مشاهده می‌شود که عموما با پشیمانی همراه است.

به گونه‌ای که افراد پس از خیانت، در پی راهکاری هستند تا دوباره به همسر و یا شریک عاطفی خود بازگردند. در صورتی که مرتکب خیانت شدید، هرگز فراموش نکنید که به منظور احیای رابطه، اعتماد طرف مقابل را به دست آورید.

زیرا اعتماد می‌تواند پایه‌های اصلی یک رابطه را شکل دهد. از این رو در ادامه راه‌هایی که انجام آن‌ها در روند جلب اعتماد بعد از خیانت موثر هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

  1. ابراز پشیمانی قلبی

قطعا اولین مرحله‌ای که بعد از انجام یک کار اشتباه مطرح می‌شود، مربوط به ابزار پشیمانی است؛ اما پشیمانی باید واقعی و قلبی باشد تا دوباره مرتکب خیانت نشوید.

افرادی که حتی بعد از خیانت سعی در توجیه عمل خود دارند و می‌خواهند خود را تبرئه کنند، نمی‌توانند به هیچ طریقی در روند جلب اعتماد پس از خیانت موفق شوند.

به علاوه باید افزود که خیانت توجیهی ندارد. در واقع حتی اگر یک رابطه به سوی سردی و بی‌توجهی برود، به جای خیانت باید به برطرف کردن مشکل رسیدگی شود.

در صورتی که هیچ امیدی در احیای آن نباشد هم خیانت راه درستی نیست. بلکه باید رابطه را با صحبت طرفین به پایان رساند.

از این رو می‌گوییم به منظور به دست آوردن اعتماد پس از خیانت، لازم است‌ از هرگونه تلاش برای توجیه بپرهیزید و پشیمانی خود را به طرز باورپذیری به همسر یا شریک عاطفی خود ابراز نمایید.

سعی کنید این مسئله را در اعمال خود به تصویر بکشید، نه اینکه تنها به واسطه کلمات پشیمانی خود را مطرح نمایید. از این رو فعالیت‌های مشکوک خود را کنار گذاشته و سعی در شفاف‌سازی حرکات خود نمایید.

جلب اعتماد بعد از خیانت

  1. زمان دهید

توجه داشته باشید که خیانت یک عمل زشت و جبران‌ناپذیری است که تنها با ابراز پشیمانی نمی‌تواند مورد بخشش قرار بگیرد.

شما باید احساسات فرد مقابل را در نظر بگیرید و درک کنید که با خیانت شما چه آسیب روحی و روانی‌ای به او وارد شده است.

از این رو لازم است صبور باشید تا همسر یا شریک عاطفی شما موقعیت را هضم کرده و با شرایط کنار بیاید.

به هیچ عنوان نباید شریک خود را با دیگران مقایسه کنید. میزان آسیبی که به افراد مختلف در برخورد با خیانت وارد می‌شود، متناسب با شرایط، روحیات و احساسات شخصی‌ای است که در میان افراد متفاوت، متمایز می‌شود.

فراموش نکنید که شما حق گله کردن از فردی که مورد خیانت قرار گرفته را ندارید. از طرفی هم باید این موضوع را در نظر بگیرید که خیانت شما می‌تواند سبب حساسیت بیشتر فرد مقابل شود.

به گونه‌ای که دائما سعی در چک کردن موقعیت و رفتارهای شما داشته باشد و مدام با تماس‌های روزانه و بررسی گوشی همراهتان، شما را زیر نظر بگیرد. در این صورت ممکن است رفتارهای آزاردهنده‌ای از فرد مقابل متحمل شوید که لازم است صبور باشید.

  1. صحبت درباره جزئیات

مورد بعدی که می‌تواند در روند جلب اعتماد بعد از خیانت موثر واقع شود، مربوط به صحبت درباره جزئیات خیانت است.

این موضوع را فراموش نکنید که پنهان کاری شما و صرف نظر کردن از برخی فاکتورها در روند توضیح در مورد خیانت، خود می‌تواند حساسیت طرف مقابل را تا حد زیادی تحریک کند.

شاید شما سعی کنید با پنهان کردن برخی جزئیات، اعتماد طرف مقابل را به دست آورید؛ اما این مسئله را هم در نظر بگیرید که در صورت افشای دوباره حقایق پنهان شده، دیگر راه بازگشتی برای شما مطرح نخواهد بود.

بنابراین حتما باید صادقانه در مورد تمامی مسائلی که سبب خیانت شما شده و اتفاقاتی که در این مسیر رخ داده، با همسر یا شریک عاطفی خود صحبت کنید.

در این صورت فرد مقابل می‌تواند با توجه به حقایقی که از شما شنیده، تصمیم خود را بگیرد.

جلب اعتماد بعد از خیانت

  1. درک کردن فرد مقابل

به سبب خیانت، رفتار طرف مقابل شما کاملا تغییر خواهد کرد و با جنبه متفاوتی از او آشنا خواهید شد.

خشم، ناراحتی و شکاک بودن، همگی در رفتار و حرکات‌ او مشاهده خواهد شد. شما حق شکایت ندارید؛ بلکه باید او را درک کنید و با کارهای مختلف سبب حساسیت بیشتر و تحریک احساسات او نشوید.

به علاوه توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از موقعیتی که حاصل خیانت شماست فرار کنید. بلکه باید با صبر و درک همراه همسر یا شریک عاطفی خود باشید.

  1. محبت و توجه

همسر یا شریک عاطفی شما به سبب خیانتی که از جانب شما دیده است، روحیه خود را از دست می‌دهد و در مواردی ممکن است خود را سرزنش کند.

از این رو لازم است میزان کافی‌ای محبت و توجه از جانب شما دریافت کند. حتی در صورتی که فرد مقابل خشمگین است و شما را از خود دور می‌کند، نباید دست از تلاش بردارید.

گذر زمان می‌تواند سبب شود تا فرد محبت و توجه شما را بپذیرد.

جلب اعتماد بعد از خیانت

در حالت کلی باید گفت، با وجود هر آنچه که در خصوص روند جلب اعتماد پس از خیانت مطرح شد، به هیچ عنوان نباید فراموش کنید که خیانت به هر دلیلی و با هر فردی، توجیه قانع‌کننده‌ای ندارد.

در صورتی که خیانت کردید و به دنبال جلب دوباره اعتماد طرف مقابل هستید، انجام راهکارهای مطرح شده و دریافت مشاوره از مرکز روانشناسی ویدیا، می‌تواند به شما در مسیر احیای رابطه کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha