رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات رشته‌های توانبخشی، شکستن تعرفه‌ها توسط بیمه‌ها است، گفت: بیمه‌های پایه و تکمیلی به صراحت به رشته‌های توانبخشی و به ویژه فیزیوتراپی ظلم می‌کنند و همین تعرفه‌های غیر واقعی و به شدت پایین را نیز می‌شکنند.

چالش‌های فیزیوتراپی؛ از تعرفه‌های غیرواقعی تا تبلیغات غیرحرفه‌ای

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید روان‌بخش با اشاره به ۲ مردادماه روز ملی فیزیوتراپی در خصوص توانمندی‌های رشته فیزیوتراپی و قدرت این شیوه از درمان در حل مشکلات و معضلات سلامتی مردم و بیماران اظهار کرد: توانمندی‌های فیزیوتراپی به عنوان یک رشته غیرتهاجمی از طریق استفاده از جریان‌های مختلف الکتریکی، مغناطیسی و تشعشعی و سایر موارد دیگر مانند تمرین درمانی، آب درمانی و سایر روش‌ها و شیوه‌های به روز دنیا، سعی در کاهش علائم و برطرف کردن مشکلات بیماران اعم از کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل و بهبود قدرت عضلات و در نهایت دستیابی به کنترل حرکتی مطلوب برای دستیابی به یک زندگی ایده‌آل و سالم دارد.

وی افزود: بیماران متعددی از جمله سالمندان، بیماران نورولوژی که دچار سکته‌های مغزی شده‌اند، اطفال، تروما و شکستگی‌ها و بیماران تنفسی و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و موارد بسیاری از بیماری‌ها وجود دارند که از روش‌های متنوع و کارآمد درمانی فیزیوتراپی سود می‌برند و می‌توانند به زندگی عادی برگردند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان گفت: امروز به درستی می‌توان ادعا کرد که هیچ نوع بیماری وجود ندارد که فیزیوتراپی، برنامه درمانی برای آن نداشته باشد. هر چند که در بعضی از بیماری‌ها ممکن است به صورت اولیه و مستقیم در درمان آن دخیل نباشیم اما در ادامه وقتی که بیمار می‌خواهد به سطح نهایی سلامت زندگی روزمره و توانمندی‌های عالیه خود برای زندگی معمول بازگردد، فیزیوتراپی وارد عمل خواهد شد و این مهم را به ثمر می‌نشاند.

وی افزود: امروز با پیشرفت دانش فیزیوتراپی در دنیا و رسیدن این رشته به جایگاه واقعی، این ادعا خیلی دور از ذهن و دسترس نیست که بگوییم فیزیوتراپی برای تمامی بیماری‌ها و تمامی افراد فواید و آثار مثبت درمانی مثبت و زیادی به همراه دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: انجام فیزیوتراپی به صورت اصولی و صحیح، یکی از شاخص‌های مهمی است که در کارآمدی این نوع از درمان مؤثر است و امروز همه دانش‌آموختگان رشته فیزیوتراپی می‌توانند با تشخیص دقیق، مداخله صحیح و موثر، برنامه‌ریزی دقیق درمانی و اجرای ایمن آن برای سلامت جامعه بسیار مفید باشند و مشکلات زیادی را از بیماران کم کنند.

وی بیان کرد: امروز می‌بینیم که فیزیوتراپیست‌ها حوزه‌های مختلفی از جمله ورزشی، سالمندی، اطفال، قلب و عروق و تنفس، ارتوپدی، نورولوژی و سایر موارد فعالیت‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌دهند و خودشان برحسب اینکه چه علاقه‌مندی و چه توانمندی‌هایی در این حوزه‌ها و حیطه‌ها دارند خدمات این رشته را در سطوحی بسیار بالاتر از انتظار برای سیستم سلامت جامعه انجام می‌دهند.

روانبخش گفت: با تکیه بر این توانمندی‌های تخصصی، انتظار داریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم این موضوع را ببیند و به بسط و توسعه این رشته کمک کند و مقدمات ارتقای رشته را به دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی DPT تامین کند تا یکی از بزرگترین معضلات جامعه و سیستم سلامت یک بار و برای همیشه حل شود.

وی افزود: در دنیای امروز گنجاندن دروس فیزیوتراپی ابتدا در قالب سطح کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و در نهایت دکترای تخصصی PhD کار چندان قابل دفاعی نیست و چه بهتر است که با توجه به اینکه این رشته توانمندی‌های بسیاری دارد، از ابتدا در قالب دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی تدریس شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اهواز گفت: فارغ التحصیلان مقطع دکترای حرفه‌ای قطعا سهم بیشتری در راستای تحقق اهداف درمانی فیزیوتراپی در سیستم سلامت کشور دارند و امروز همه ما تحقق چنین تحولی را نیاز مبرم جامعه می‌دانیم و امیدواریم که بتوانیم وزارت بهداشت را در این موضوع به درستی اقناع کنیم تا هم برای ارتقای رشته فیزیوتراپی و هم برای به دست آوردن شرایط موثرتر در نظام سلامت از نظر فواید و خدمات رشته فیزیوتراپی موفق شویم.

وی با اشاره به برخی مشکلات رشته فیزیوتراپی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات رشته‌های توانبخشی، شکستن تعرفه‌ها توسط بیمه‌ها است؛ بیمه‌های پایه و تکمیلی به صراحت به رشته‌های توانبخشی و به ویژه فیزیوتراپی ظلم می‌کنند و همین تعرفه‌های غیر واقعی و به شدت پایین را نیز می‌شکنند.

روانبخش گفت: همکاران ما نیم تا یک ساعت با بیمار کار می‌کنند و توانمندی‌هایی را در بیماران به دست می‌آورند که اگر قرار بود از طریق جراحی و یا دارو درمانی به دست بیاوریم، هزینه‌های خیلی زیادتری داشت و نتیجه هم به این خوبی به دست نمی آمد.

وی عنوان کرد: درمان‌های دیگر غیر از توانبخشی و فیزیوتراپی، علاوه بر هزینه‌های خیلی گزاف‌تر عوارض جانبی بیشتری هم دارند اما متأسفانه با وجود اینکه اینکه ما می‌توانیم این خدمات را به خوبی ارائه دهیم و سطح سلامت فرد و جامعه را بالا ببریم، تعرفه‌هایی که برای خدمات ما در نظر گرفته‌ می‌شود و بیمه آن را می‌پذیرد کاملاً غیرمعقول و ناچیز هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این تعرفه‌ها واقعی شوند و مردم هم بهتر بتوانند از خدمات فیزیوتراپی استفاده کنند و بیمه‌های پایه و تکمیلی سطح بالاتری از تأمین هزینه‌ها را برای بیماران مختلف که تحت پوشش دارند، بپذیرند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات رشته فیزیوتراپی، این روزها تبلیغات نابجا و ناهنجار و غیر واقعی است. همه ما خوب می‌دانیم که هزینه این تبلیغات و بیلبوردهای بزرگ که در تمام سطح شهر و اغلب پمپ بنزین‌ها خودنمایی می‌کنند قرار است از جیب بیماران پرداخت شود.

این فیزیوتراپیست گفت: این در حالی است که در مؤسسات و مطب‌های فیزیوتراپی که تبلیغات وسیع دارند از افرادی که در واقع از دانش کافی فیزیوتراپی و مدارک مرتبط و قانونی برای درمان بیماران برخوردار نیستند استفاده می‌شود. در این خصوص همه بیماران حق دارند مطمئن باشند فردی که با آن‌ها کار تمرین درمانی می‌کند، یک فیزیوتراپیست است و تحصیلات دانشگاهی معتبر در رشته فیزیوتراپی دارد.

وی با تاکید بر هوشیاری مردم در انتخاب فیزیوتراپیست دارای مدارک تحصیلی معتبر گفت: امروز همه بیماران حق دارند که از فیزیوتراپیست خود بخواهند کارت نظام پزشکی معتبر و کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپی ایران را به آن‌ها نشان بدهند و همکاران ما موظف هستند که هر دوی این کارت‌ها را همواره به همراه داشته باشند و در صورت درخواست بیماران آن‌ها را ارائه دهند. بیماران با دیدن این دو کارت می‌توانند مطمئن شوند کسی که درمان‌شان می‌کند، از نظر قانونی و از نظر علمی توانمندی کافی و مدارک تحصیلی معتبر را دارد و به صورت قانونی این اجازه را دارد که به بیمار دست بزند و او را درمان کند.

روانبخش بیان کرد: توصیه می‌شود همه افراد چه سالم و چه بیمار حتماً با یک فیزتراپیست مجرب، و ترجیحا در نزدیکی محل سکونت خود در ارتباط باشند و با وی درباره حوزه‌های مختلف درمانی و شیوه‌های زندگی و موارد دیگر مشورت کنند و به هیچ عنوان از طریق فضای مجازی به فیزیوتراپی روی نیاورند.

وی افزود: مردم فراموش نکنند بسیاری از افرادی که در فضاهای مجازی فعالیت می‌کنند و برای خودشان کلیپ‌هایی تدارک می‌بینند و آموزه‌هایی ارائه می‌دهند، مورد تایید نیستند و این‌ آموزه‌ها بعضاً برای همه مناسب نیستند و تنها حالت شوآف دارند و ویترینی پرسود برای این افراد هستند و ما به هیچ عنوان این رفتار و این شیوه از درمان را تأیید نمی‌کنیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان بیان کرد: ما ملاقات حضوری و ارتباط واقعی فیزیوتراپیست با بیمار و خانواده بیمار و درمان واقعی بیمار را به درمان‌های فضای مجازی ترجیح می‌دهیم و متأسفانه شاهد این هم هستیم که در بسیاری از این موارد، بسیاری از این کلیپ‌ها و تبلیغات توسط افراد فاقد صلاحیت علمی و قانونی انجام می‌شوند و موجب می‌شود عده‌ای از مردم جذب شوند و هزینه کنند و بعضاً حتی صدماتی ببینند که این صدمات در برخی از موارد قابل جبران نیستند.

وی گفت: مردم دقت کنند رشته فیزیوتراپی برای تمامی برنامه‌ها و شیوه‌های درمانی خود، آموزش‌های لازم دانشگاهی را به همکاران ما داده است و پس از دانشگاه نیز به صورتی مستمر در حوزه‌های آموزش مداوم، اطلاعات همه فیزیوتراپیست‌ها معتبر و به روز نگهداشته می‌شود. مردم نیز باید درمان خود را به کسانی بسپارند که بتوانند به بیمار کمک کند و هرگز فضای مجازی را ملاکی برای اینکه پزشک و درمان‎‎گر خود را از درون آن انتخاب کنند، قرار ندهند.

روانبخش افزود: توصیه می‌شود مردم هرگز فریب فضای مجازی را نخورند و اجازه ندهند که فضای مجازی با یک بستر تبلیغاتی و مجازی، جایگزین واقعیت و حقیقت درمان شود. مهم‌ترین چیز برای ما و سیستم سلامت، درمان درست، اصولی، منطقی و واقعی همه بیماران است.

وی عنوان کرد: امیدوارم روزی برسد که در حوزه توانبخشی به خصوص در رشته فیزیوتراپی جایگاه واقعی و خوبی پیدا کنیم و مشکلات و نواقص را به حداقل برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha