دکتر بابک خطی متخصص کودکان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره زگیل تناسلی گفت:« حدود 40 تا 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که اکثریت آنها بیماری های خود محدودی مثل زگیل را باعث  می‌شوند؛ بیماری‌هایی که بعد از حدود 8 تا 18 ماه خود به خود بهبود پیدا می کنند. ولی بعضی از این ویروس‌ها می توانند باعث بروز بیماری های مهم و جدی‌تری مثل سرطان دهانه رحم گردند که در این میان ویروس‌های نوع 16 و 18 خطرناک‌تر و دارای اهمیت بیشتر هستند.»

بهترین سن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی

وی در ادامه گفت:« راه انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی و تماس پوستی است و از این رو دستگاه تناسلی، دهان و مقعد می توانند مسیرهایی برای انتقال ویروس باشند. تنها راه پیشگیری از ویروس‌های HPV خصوصا انواع خطرناک آن نیز واکسیناسیون HPV است. »


وی افزود:«ما سه نوع واکسن شناخته شده در دنیا داریم. یک نوع واکسن 4 ظرفیتی است که فرد را بر علیه ویروس‌های خطرناک 16 و 18 و نیز ویروس های نوع 6 و 11 واکسینه می کند. یک نوع واکسن 9 ظرفیتی داریم که علاوه بر پوشش ویروس‌های موجود در واکسن نوع 4 ظرفیتی ۵ ویروس دیگر از این خانواده از جمله ویروس های 31، 33، 45، 52 و 58 را نیز پوشش می دهد و آخرین مدل، نوع دو ظرفیتی این واکسن است که فرد را فقط بر علیه نوع 16 و 18 واکسینه می کند.»


دکتر خطی افزود:« شایعترین و در دسترس‌ترین نوع واکسن HPV، نوع چهار ظرفیتی آن است و نوع 9 ظرفیتی به دلیل پوشش بیشترین تعداد ویروس فعلا بهترین واکسن موجود است که اخباری از اضافه و موجود شدن آن در کشورمان به گوش می‌رسد.»


وی درباره تزریق این واکسن به کودکان گفت:« واکسن HPV از بعد 9 سالگی برای کودکان قابل تزریق است، اما بهترین سن تزریق واکسن 11 ، 12 سالگی است. در مورد تعداد دفعات تجویز واکسن نیز تا سن 15 سالگی این واکسن در دو نوبت تزریق می شود که به فاصله 6 تا 12 ماه از هم تجویز می‌شود. بعد از سن 15 سالگی، واکسن باید در 3 دوز تجویز گردد که پس از یک دوز ابتدایی، دوز دوم -یک تا 2 ماه بعد از دوز اول- و نهایتا دوز سوم که 2 تا 4 ماه بعد از دوز دوم تزریق خواهد شد.»


وی گفت:« در مورد اینکه این واکسن تا چه زمانی قابل استفاده است باید گفت مردان تا سن 21 سالگی و زنان تا سن 26 سالگی می توانند این واکسن را تزریق کنند، هرچند مطالعات اخیر به دریافت این واکسن در تمام افراد 9 تا 45 ساله تاکید دارند. ذکر این نکته نیز لازم است که تزریق این واکسن در دوران بارداری ممنوع است.»


دکتر خطی در ادامه خاطرنشان کرد:« نکته مهم دیگر این است که واکسن HPV اثر پیشگیری کننده در برابر ویروس هایی را دارد که هنوز وارد بدن نشده اند و به همین دلیل توصیه می شود قبل از اولین تماس جنسی این واکسن تزریق شود. اگر فردی به برخی از انواع HPV مبتلا باشد، واکسن روی این افراد اثر درمانی ندارد و فقط مانع از ابتلا به سایر ویروس هایی می شود که در واکسن وجود دارند .پادتن یا آنتی بادی ناشی از واکسن هم نهایتا تا ده سال در خون باقی می ماند و برای همین بهتر است این واکسن هر 5 تا ده سال یک بار تجدید شود.»

بهترین سن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی


وی درباره عوارض واکسن HPV گفت:«عوارض واکسن می تواند طیفی از درد موضعی تا واکنش های شوک باشد و به همین دلیل بهتر است فردی که واکسن را دریافت کرده تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق در مرکز درمانی بماند تا اگر واکسن عوارضی داشت این عوارض مشخص شود.»


وی خاطرنشان کرد:«نکته دیگر این است که داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند مثل داروهای کورتیکواستروئید، اثر واکسن را تا حدی کم می کنند.»


وی تاکید کرد:« بعضی از منابع علمی می گویند رژیم های غذایی که حاوی فولات(ویتامین B9) فراوان است اثرات مراقبتی و پیشگیرانه در برابر ویروس HPV دارد و فولات در غذاهایی مثل کلم، کلم بروکلی، کاهو، نخودفرنگی، لوبیا قرمز، عدس و ماش، مارچوبه، اسفناج و بامیه وجود دارد.»


وی در پایان گفت:«نکته آخری که در مورد مراقبت های HPV باید بگویم این است که واکسیناسیون HPV فرد دریافت کننده را از سایر مراقبت های لازم مثل پاپ اسمیر و معاینه دوره ای پستان بی‌نیاز نمی کند و این اقدامات باید به طور دقیق و در زمان خود انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha