یک فوق تخصص درد، نسبت به استفاده از واژه‌ غیرعلمی "جا اندازی دیسک" که افراد فاقد صلاحیت علمی بر سر زبان ها انداخته اند، واکنش نشان داد.

ماجرای قطع نخاع دو بیمار/ جا اندازی دیسک وجود ندارد

به گزارش سللامت نیوز به نقل از مهر،دامون آزاد، گفت: واژه غیرعلمی به نام جاندازی دیسک اخیراً از طرف عده‌ای افراد فاقد صلاحیت علمی در جامعه مطرح می‌شود که در واقع چنین کاری عملی نیست.

وی افزود: دیسک‌ها در قسمت جلویی و بین جسم دو مهره قرار دارند. وقتی که در اثر فشار و ماساژ قدرتمند از پشت ستون فقرات به مهره‌ها فشار وارد می‌شود تنها می‌تواند باعث جابجایی مهره به سمت جلو و شکستن اجزا استخوانی مهره شود و با این کار مهره فقط به سمت جلو جابجا می‌شود و حتی احتمال قطع نخاع نیز وجود دارد.

این فلوشیپ درد گفت: بنده در چند ماه اخیر دو بیمار داشته‌ام که برای جااندازی دیسک و تحت تأثیر تبلیغات کاذب و دروغین به افراد فاقد صلاحیت علمی و غیرمتخصص مراجعه نموده و بدین ترتیب دچار قطع نخاع شده‌اند.

وی افزود: یکی از این بیماران در اثر فشار وردنه نانوایی به پشت وی قطع نخاع شده و مسیر زندگی او کاملاً تغییر کرده است.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: عملاً برای این بیماران نمی‌توان کار خیلی مثبتی انجام داد و فقط با بعضی داروهای آرامبخش و مُسکن‌ها کمی درد ایشان را کاهش می‌دهیم.

وی افزود: البته این نکته قابل ذکر است که ماساژ اصولی برای ریلکسیشن و رفع اسپاسم عضلات و همچنین حرکات دستی و با دستگاه جهت تقویت عضلات اطراف ستون فقرات توسط پزشکان کایروپرکتور و فیزیوتراپ‌ها مفید است.

آزاد گفت: نتیجه نهایی اینکه برای امور درمانی و بیماری‌ها فقط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و افراد غیر پزشک و غیرمتخصص هیچ گونه آگاهی علمی نسبت به آناتومی ستون فقرات و راهکارهای علمی و درمانی آن ندارند و حتی می‌توانند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری بر سلامت بیماران شوند و "جااندازی دیسک"، واژه‌ای کاملاً غیرعلمی و غیر عقلانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha