رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور گفت: ذخائر دارویی کشور با خطر موجودی استراتژیک روبرو است و حال صنعت، صنعتگران دارو و واردکنندگان دارو خوب نیست و علت آن بی ثباتی و تصمیمات شتاب زده و بدون پشتوانه مشاوره ای و علمی و در یک کلام غیرحرفه ای است و متاسفانه بین مسئولان مربوطه هم هماهنگی و همگامی وجود ندارد از این رو تشکیل قرارگاه فرماندهی واحد برای بحث دارو و تجهیزات امری ضروری است.

 کشور با خطر کمبود ذخایر استراتژیک دارو روبروست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ متن نامه حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به رئیس جمهور به شرح زیر است:

حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛
احتراماً به استحضار عالی می رساند همان گونه که مکررا در جلسات حضوری و ملاقات ها و نیز مکاتبات به عرض رسیده و خود حضرتعالی نیز به خوبی در جریان امر بوده و نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشته و دستورات عدیده ای را دلسوزانه صادر فرموده اید ، موضوع دارو و تجهیزات پزشکی ، موضوعی حیاتی ، اولویت نخست و واجد جنبه های اقتصادی ، اجتماعی و انسانی است که به دلیل عمده تلاطمات نرخ ارز ، سیاستهای ارزی و پولی، فقدان هماهنگی های لازم بین بخشی برای تدارک سریع مایحتاج سلامت و بعضا نادیده گرفتن تمایز واضح اقلام سلامت (دارو و تجهیزات) با سایر کالاها و یا کندی و تانی بیش از حد مراحل تصمیم گیری ، کاسه صبر مردم را لبریز و ما را با مسئولیت خطیر و غیر قابل گذشت مواجه نموده که اگر امروز به فکر چاره نباشیم فردا دیر بوده و دیگر نمی توان از صنعت گران بخش خصوصی انتظار داشت که با این فضای سردرگم کار خود را به خوبی گذشته پیش برده و در پی تامین نیاز مردم برآیند.

جناب آقای رئیس جمهور ذخائر دارویی کشور با خطر موجودی استراتژیک روبرو است و حال صنعت و صنعتگران دارو و نیز کسانی که در پی واردات مواد اولیه اعم از تیپیکو و بخش خصوصی هستند خوب نبوده و نامساعد است که علت العلل آن، بی ثباتی، رخوت در اخذ تصمیمات مناسب و به هنگام و یا شتاب زده و بدون پشتوانه مشاوره ای و علمی و دریک کلام غیرحرفه ای است.

در این شرایط که توان فعالان صنعت مغفول مانده و کار به دست بدنه مدیریتی دولت محترم سپرده شده ، دریغ از آنکه بین همین مدیران، وزراء و روسای دستگاه‌ها ، هماهنگی و همگامی وجود داشته باشد.

چنین نظمی برای تمشیت حوزه دارو و تجهیزات در ابعاد مختلف برشمرده آن ، حتی در دولت نیز غائب بوده و این جای بسی تاسف است.

تاسف خاصه از آن رو که اینک دشمنان به خون تشنه این مرز و بوم و دین و آیین ما، ناظر عملکرد ما بوده و با دمیدن به شیپور نفاق و تفرقه و به قصد تشویش اذهان هرلحظه از کاه کوه ساخته و به خیال خام خود ، آنرا دستمایه وقوع پاره ای کج رفتاریها در داخل می نمایند .

اگر این موضوع یعنی کمبود و گرانی ودر برخی موارد نبود داروهای حیاتی در مراکز درمانی، فاز ملموس تری یافته و شایع شود متاسفانه این آنان نیستند که با ترویج شایعه و اتهام فضا را مشوه می کنند که این بار نیازی به آنان نیست و ما عکس العمل افعال ناقص، غیر اصولی، قصورها و ترک فعل‌های خود را در چشمان نگران بیماران خواهیم خواند و شرمنده خواهیم شد.

غرض از این مقدمه طولانی، تنها ذکر یک نکته است و آن اینکه:

دولت محترم با توجه به آنچه کارشناسان مطلع این حوزه و اعضای فاضل و متخصص این مرجع تخصصی یعنی کمیسیون بهداشت و درمان با غور و بررسی بسیار و از خلال جلسات، بازدیدهای میدانی و مستندات فراوان یافته اند، فاقد قرارگاه فرماندهی واحد برای بحث دارو و تجهیزات است.

مرکزیتی که بنا به پیشنهاد می تواند تحت امر معاون اول محترم واقع شده و مانع از ادامه بحران جاری شده و بتواند در زمان کوتاهی امور را به مجرای طبیعی خود برگرداند.

این قرارگاه مبارک، ان شاءالله مورد عنایت ویژه جنابعالی قرار گرفته و بتواند الگوی مناسبی برای پرداختن به الباقی مسائل و مصاعب موجود کشور باشد.

چرا قرارگاه ؟ چون در این موضوع چند وجهی، فرافکنی ها فراوانند و نمی توان رایحه خوشایندی از آن در شرایط جنگ ترکیبی استشمام نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha