پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 359433

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت جوی ارتفاعات کشور گفت: با توجه به شدت گرفتن تابش اشعه فرابنفش در ساعات میانی روز، اقدامات محافظتی مناسب به منظور کاهش آسیب به پوست و چشم لحاظ شود؛ همچنین رعایت زمان‌بندی مناسب برای صعود جهت پرهیز از مواجه شدن با رگبارهای عصرگاهی مدنظر قرار گیرد.

شدت گرفتن تابش اشعه فرابنفش در ساعات میانی روز

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی ارتفاعات و کوهستان‌های کشور طی روزهای پایانی هفته اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۶ و ۲۷ مرداد) استقرار جوی پایدار و تداوم گرمای هوا در بیشترمناطق کشور، وزش باد به‌ویژه در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع طی ساعات بعدازظهر و به‌صورت موقتی و شدید، بارش‌های همرفتی پراکنده به‌صورت رگبار و رعدوبرق و احتمال ریزش تگرگ برای بخش‌هایی از استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان طی ساعات بعدازظهر همچنین طی عصر جمعه برای ارتفاعات البرز و شمال غرب پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران نیز اظهار کرد: در ارتفاعات تهران نیز استقرار هوای پایدار و آفتابی، برای ساعات بعدازظهر جمعه افزایش سرعت باد و افزایش ابر و احتمال رگبار موقتی مورد انتظار است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه به کوهنوردان توصیه کرد: با توجه به گرمایش هوا طی روزهای آینده، تمهیدات لازم شامل به‌همراه داشتن مایعات کافی در مسیر صعود برای اجتناب از گرمازدگی درنظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به گرمایش شدید هوا و ذوب یخچالی در دامنه شمالی دماوند، شرایط برای سقوط و ریزش سنگ مهیا است بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از کمپینگ و صعود از این دامنه اجتناب شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: با توجه به شدت گرفتن تابش اشعه فرابنفش در ساعات میانی روز، اقدامات محافظتی مناسب جهت کاهش آسیب به پوست و چشم لحاظ شود همچنین رعایت زمانبندی مناسب برای صعود جهت پرهیز از مواجه شدن با رگبارهای عصرگاهی و اجتناب از قرارگیری در منطقه مخاطره‌آمیز در زمان وقوع رعدوبرق مدنظر قرار گیرد.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش تردد فصلی و ازدحام در صعود به قله‌های شاخص مانند علم کوه و دماوند، احتیاط لازم برای پرهیز از آسیبِ ناشی از پرتاب و سقوط سنگ در مسیر صعود و انتخاب مکان مناسب برای کمپینگ به‌عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha