نتایج یک تحقیق جدید که در دانشگاه «وسترن اونتاریو» انجام شده، نشانگر آن است که استفاده از یک دهانشویه ساده می‌تواند خطر ابتلای یک فرد به بیماری قلبی را مشخص کند.

تشخیص ابتلا به بیماری قلبی با یک دهانشویه ساده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از نیویورک پست، کر یونگ هونگ، نویسنده اول این تحقیق که در نشریه «فرونتیرز این اورال هلت»(Frontiers in Oral Health)منتشر شده گفت: ما در حال مشاهده روابط بیشتر بین سلامت دهان و خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستیم.

از آنجایی که التهاب لثه منجر به بیماری لثه‌ای به نام «پریودنتیت» می‌شود که با بیماری قلبی عروقی مرتبط است، دانشمندان معتقدند که می‌توانند علائم هشداردهنده اولیه بیماری قلبی را تنها با یک نمونه بزاق شناسایی کنند. طبق گفته کلینیک مایو، «پریودنتیت» یک عفونت لثه شایع اما قابل پیشگیری است که به بافت نرم اطراف دندان آسیب می‌رساند.

دانشمندان دانشگاه «مونت رویال»( Mount Royal) در کانادا یک دهانشویه را آزمایش کردند تا ببینند آیا نشانه‌های بیماری قلبی عروقی را می‌توان با سطح گلبول های سفید خون، شاخص التهاب لثه، در بزرگسالان سالم مرتبط دانست.

دکتر ترور کینگ از دانشگاه مونت رویال، نویسنده مسئول این تحقیق، گفت: حتی در بزرگسالان جوان سالم، سطوح پایین بار التهابی دهان ممکن است بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد که یکی از علل اصلی مرگ و میر در آمریکای شمالی است.

تشخیص ابتلا به بیماری قلبی با یک دهانشویه ساده

محققان ۲۸ فرد غیر سیگاری را در سنین ۱۸ تا ۳۰ سال بدون هیچ «بیماری همراه» (زمانی که بیش از یک بیماری همزمان در یک فرد وجود دارد) یا داروهایی که می‌توانند بر سلامت قلبی عروقی تأثیر بگذارند و همچنین بدون سابقه ثبت شده بیماری پریودنتال را بررسی کردند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا قبل از ورود به آزمایشگاه، علاوه بر نوشیدن آب، به مدت شش ساعت ناشتا باشند. پس از رسیدن به آزمایشگاه، قبل از شستشو با آب نمک، دهان خود را با آب شستشو دادند که برای معاینه جمع‌آوری شد.

آن‌ها سپس به مدت ۱۰ دقیقه برای الکتروکاردیوگرام دراز کشیدند، آزمایشی که برای ارزیابی قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، سپس ۱۰ دقیقه دیگر دراز کشیدند تا محققان بتوانند فشار خون آن‌ها اتساع عروق (اندازه‌گیری میزان گشاد شدن شریان‌ها) و سرعت موج نبض (که سفتی شریان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند) ثبت کنند.

این تیم دریافت که سطوح بالای گلبول‌های سفید خون با گشاد شدن عروق ناشی از فشار جریان خون همراه است، که نشانه اولیه عوارض شریانی است که به نوبه خود نشان‌دهنده خطر بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گفته کلینیک کلیولند، سطوح بالاتر گلبول‌های سفید خون می‌تواند تأثیر بیشتری بر اختلال عملکرد عروقی (اندوتلیال) داشته باشد، نوعی بیماری عروق کرونر که شریان‌ها را باریک می‌کند. سطوح یافت شده در این مطالعه از نظر بالینی قابل توجه در نظر گرفته نشدند.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که هیچ ارتباطی بین گلبول‌های سفید و سرعت امواج نبض وجود ندارد، که نشان می‌دهد اثرات بلندمدت سلامت شریان در این تحقیق هنوز نشان داده نشده است. دکتر مایکل گلگوئر از دانشگاه تورنتو، یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: آزمایش دهانشویه را می‌توان در معاینه سالانه «پزشکان خانواده» یا دندانپزشک استفاده کرد. چرا که به راحتی می‌توان آن را به عنوان یک ابزار اندازه گیری التهاب دهان در هر کلینیک اجرا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha