رییس اداره بیماری‌های منتقله ناقلین وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد مالاریا، گفت: کادر درمان به احتمال مالاریا در تمامی بیماران تب‌دار توجه کنند.

اهمیت توجه به احتمال مالاریا در بیماران تب‌دار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد رییسی در کنفرانس علمی یکروزه «برنامه حدف مالاریا در ایران»، اظهار کرد: بارندگی‌های سیل آسا در استان‌های مجاور پاکستان و افزایش اقامت ایرانیان در نقاط صفر مرزی جنوب شرق کشور برای مبادلات سوخت ظرفیت انتقال مالاریا به ایران را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه به دلیل مسافرت‌های شغلی به استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد افزایش ابتلا در سایر استان‌ها هستیم، افزود: گزارش آخرین وضعیت مالاریا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۶۷۷ مورد ابتلا به این بیماری در ایران ثبت شده است.

رییسی ادامه داد: موارد ابتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در ایران ۵ برابر شد، این در حالی است که در یک دهه اخیر این میزان از تعداد هزار و ۳۰۰ مورد تجاوز نکرده بود و حتی در برخی سال‌ها کمتر از هزار مورد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: فاصله زمان بروز علائم مالاریا تا تشخیص بیماری در اکثر موارد ابتلا بیش از ۴۸ ساعت است که این زمان بالا علاوه بر خطر وخیم شدن حال بیماران، احتمال گسترش بیماری در استان‌های مالاریا خیز و همچنین استان‌های مستعد را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به احتمال مالاریا در تمامی بیماران تب‌دار، گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی در زمینه مراقبت، بیماریابی، تشخیص میکروسکوپی و درمان بیماری برای بهورزها، کارشناسان آزمایشگاه و پزشکان می‌تواند به بیماریابی هدفمند به ویژه در گروه‌های پر خطر مانند نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در مناطق مرزی کمک کند.

در ادامه این نشست علمی، دکتر فرانک رحیمی _ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار کرد: ۶۶ درصد از کل موارد شناسایی شده مالاریا در استان تهران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا مرداد ۱۴۰۲ در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا به دلیل کاهش ترددها، آمار ابتلا به مالاریا کاهش پیدا کرد، افزود: در سال ۱۴۰۱ و ماه‌های ابتدایی سال‌جاری به دلیل سکونت اتباع خارجی در غرب و جنوب غرب استان تهران، میزان موارد ابتلا به مالاریا نیز افزایشی شده؛ به طوری که ۸۳ درصد از اتباع افعانستانی مبتلا به مالاریا، کسانی هستند که از زمان ورودشان به کشور کمتر از ۴ ماه می‌گذرد.

رحیمی ادامه داد: متاسفانه مشکل اساسی در تشخیص بیماران مبتلا به مالاریا مراجعه دیر هنگام آنان به مراکز بهداشتی است با این وجود در همه موارد تشخیص داده شده در زمان کمتر از ۶ ساعت، درمان بیمار در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی در خاتمه، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران، مورد بومی ابتلا به مالاریا نداشتیم و اکثر افراد مبتلا، اتباع خارجی و یا هموطنانی هستند که به تازگی به کشورهای مالاریاخیز و یا جنوب و جنوب شرق ایران سفر داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha