یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی برای زائران اربعین پرداخت و گفت بهتر است تا زائران اربعینی از مصرف انواع کباب‌ها پرهیز کنند و برای جلوگیری از کم آبی و دهیدارته شدن بدن ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

۱۰ توصیه تغذیه‌ای برای زائران اربعین؛ از ضرورت مصرف ماست تا پرهیز از خوردن کباب‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان ، منصور رضایی با توجه به نزدیک شدن به ایام پیاده روی اربعین به بیان توصیه‌هایی برای شرکت کنندگان در این مراسم معنوی پرداخت و گفت: هنگام سفر به علت تغییر ساعت خواب و خوردن غذا سیستم ایمنی بدن تغییر پیدا می‌کند و مهم‌ترین تغییری که ایجاد می‌شود تغییر در باکتری‌های طبیعی روده است، باکتری‌های مفید به نام پروبیوتیک‌ها حین سفر از بین می‌رود و از این رو نیاز است این باکتری‌ها را جبران کنیم و یکی از راهکارهای جبران این باکتری‌ها مصرف ماست قبل، حین و پس از مصرف غذا است.

استفاده از ماست

وی ضمن اشاره به اینکه بهترین لبنیاتی که می‌توان در سفر آن را توصیه کرد فقط ماست است، ادامه داد: شیر لاکتوز دارد و می‌تواند دستگاه گوارش را بهم بریزد و سبب اسهال مسافرتی شود، پنیر نیز ممکن است به سبب شور بودن مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشد اما ماست مانند شیر فسادپذیر نیست و سبب آلرژی نمی‌شود، همچنین توجه به مصرف ماست به عنوان یک منبع مایعات در گرمای هوا از کم آبی و دهیدارته شدن بدن جلوگیری می‌کند و منبع خوبی از آب، املاح، ویتامین و پروتئین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

رضایی با اشاره به اینکه از گذشته‌ها اصطلاحی با عنوان آب به آب شدن در سفر را داشتیم، اظهار کرد: اسهال مسافرتی به همین موضوع مربوط می‌شود و اگر باکتری‌های مفید در حین سفر جبران نشود این عارضه را برای مسافران به همراه دارد.

استفاده از پروتئین‌های حیوانی

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مواد ایمنی بخش در پروتئین‌های حیوانی به خوبی یافت می‌شود، افزود: پروتئین‌های حیوانی نظیر ماست، تخم مرغ و انواع گوشت‌ها بهتر جذب می‌شوند و به علت داشتن روی، سلنیوم، ویتامین و مواد مفید دیگر سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند.

دسترسی به آب سالم و املاح

وی ضمن بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که در سفر به ویژه راهپیمایی اربعین با آن مواجه هستیم کم آبی و دهیدارته شدن به سبب گرمای هوا است، توضیح داد: در این سفر باید به آب سالم و املاح دسترسی داشته باشیم چرا که ما حین تعریق تنها آب از دست نمی‌دهیم و علاوه بر آب، املاح و ویتامین نیز از دست می‌دهیم که حتما باید جبران شوند، مواد غذایی که تمام این موارد را با هم دارد انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، آش و سوپ‌های بهداشتی است که باید مراکز مطمئن و شناسنامه‌دار تهیه شود.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات قابل شست‌وشو و پوست کندن

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی توصیه می‌شود که قابل شست‌وشو، ضدعفونی و پوست کندن باشند، عنوان کرد: نمی‌توان در این شرایط از انواع توت‌ها استفاده کرد، اما مصرف میوه‌هایی نظیر خیار، پرتقال، نارنگی، هندوانه، خربزه و به طور کلی میوه‌هایی که پوست و لایه حفاظتی دارند، توصیه می‌شود، بهتر است از خوردن‌ها میوه‌ها و سبزیجاتی که امکان شست‌وشو، ضدعفونی و پوست کندن در آن‌ها وجود ندارد خودداری کنیم.

عدم استفاده از سالاد و سبزی غیر مطمئن

رضایی با بیان اینکه سبزیجات هم ترجیحا به صورت پخته شده مورد استفاده قرار گیرند، متذکر شد: نمی‌توان به سالاد و سبزی‌ها در حین سفر اعتماد کرد و پس بهتر است در سفر اربعین در کنار غذا از این مواد غذایی استفاده نکنیم و به جای آن‌ها همراه با غذا ماست به ویژه ماست بسته‌بندی مصرف کنیم.

عدم استفاده از انواع کباب‌ها

وی بیان کرد: حتما باید در حین سفر از خوردن انواع کباب‌ها از جمله کوبیده، برگ، جوجه کباب و جگر که در کشور عراق بسیار است، بپرهیزیم و چرا که این مواد غذایی نیم‌پز هستند و هضم سختی دارند و از آنجایی که احتمال بار میکروبی این نوع مواد غذایی بالاست و میکروب‌ها بر اثر پخت ناقص از بین نرفته‌اند، مصرف این مواد غذایی می‌تواند سبب مشکلات گوارشی در طول سفر شود.

استفاده از میان وعده در مبتلایان به دیابت

وی با بیان اینکه استفاده از غذاهای خورشتی نسبتا سالم‌تر است چرا که گوشت در آن به خوبی پخته می‌شود در رابطه با مبتلایان به دیابت گفت: پیاده روی اربعین برای مبتلایان دیابت بسیار مفید است، اما این افراد باید حواسشان باشد از میان وعده‌ها غافل نشوند که قندشان تنظیم شود، لازم است تا این افراد به جای ۳ وعده از ۶ وعده غذای سبک استفاده کنند.

آب چشمه، آب قنات و آب رودخانه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه آب چشمه، آب قنات و آب رودخانه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و آب باید از شیرهای لوله کشی و یا بطری‌های آب معدنی سالم مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: در سفر اربعین دسترسی به آب سالم دشوار است و حتی نمی‌توان چندان از آب لوله‌کشی هم مطمئن بود، از این رو توصیه می‌شود تا زائران برای جبران آب بدن به سمت استفاده از مواد غذایی سالم آبدار ترجیحا پخته شده بروند.

توجه به شست‌وشوی دست‌ها

رضایی تاکید کرد: هیچ چیز به اندازه دست آلوده در انتقال عوامل بیماری‌زا حین سفر نقش ندراد و به همین دلیل چه افرادی که قصد استفاده از غذایی را دارند و چه افرادی که در موکب‌ها در پخت و تهیه غذا نقش دارند حتما باید مراقب بهداشت دست‌هایشان باشند و این مسئله را جدی بگیرند و حین تهیه و توزیع مواد غذایی به این امر توجه داشته باشند.

استفاده از مواد غذایی کم چرب و بدون قندهای ساده

وی در پایان افزود: زائران از مواد غذایی کم چرب استفاده کنند و چندان مواد غذایی پرچرب را مورد استفاده قرار ندهند چراکه احتمال ابتلا به بیماری در صورت مصرف این نوع مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز سنگ کیسه صفرا بیشتر می‌شود، زائران باید از مصرف زیاد قندهای ساده از جمله شربت‌های شیرین بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha