نارضایتی مزمن شغلی با ضعیف شدن سیستم ایمنی، کاهش عزت نفس، نرخ بالاتر افسردگی و اضطراب و افزایش فشار در زندگی خانگی و روابط شخصی کارگران مرتبط است.

از شغلم متنفرم،چکار کنم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند اگر از شغل خود متنفر هستید، تنها نیستید. طبق گزارش گالوپ در سال 2022 تنها 21 درصد از کارمندان احساس می کنند در محل کار مناسب خود مشغول هستند در حالی که بقیه از نظر کنار امده اند(60٪) یا کاملاً متنفر(19٪) احساس می کنند.

با توجه به اینکه یک فرد به طور متوسط بیش از 8 هزار ساعت از عمر خود را در محل کار سپری می کند، این نوع نارضایتی می تواند تأثیر زیادی در بقیه زندگی شما داشته باشد.


بنابراین اگر دائماً می گویید «من از شغلم متنفرم»، حق دارید که به دنبال راه حل باشید. حتی اگر نمی‌توانید فوراً از آن خارج شوید، می‌توانید برای محدود کردن استرسی که به شما ایجاد می‌کند مرزهایی تعیین کنید و در عین حال برای یافتن شغلی که به شما امکان پیشرفت را می‌دهد گام بردارید.

آیا این طبیعی است که از شغل خود متنفر باشید؟


همانطور که گزارش گالوپ که قبلاً ذکر شد نشان می دهد، طبیعی است که از شغل خود متنفر باشید. در همین گزارش اشاره شد که تقریباً نیمی از کارمندان در سراسر جهان در محل کار احساس استرس می کنند در حالی که 40 درصد احساس نگرانی و 23 درصد احساس عصبانیت می کنند. این نشان می دهد که متأسفانه بسیاری از مردم از شغل خود چندان راضی نیستند و اقلیت قابل توجهی عمیقاً از محل کار خود ناراضی هستند.

آیا ترک شغلی که از آن متنفر هستید خوب است؟

بدون توجه به دلایل شما، ترک شغلی که از آن متنفر هستید کاملاً اشکالی ندارد. با این اوصاف، شغل شما احتمالا منبع اصلی درآمد شماست و همانطور که شیوع گسترده نارضایتی شغلی نشان می دهد، مشاغل بد زیادی وجود دارد. شما باید مطمئن شوید که از ترک یک شغل بد خودداری می کنید تا به شغل دیگری که از آن متنفر هستید برسید. بنابراین قبل از انجام جهش، قبل از انجام این کار به دو سوال زیر پاسخ دهید:

بدون این شغل چگونه قبض های خود را پرداخت می کنید؟ آیا پس انداز دارید که دوباره روی آن پس انداز کنید؟ آیا کار دیگری دارید؟ آیا خانواده یا دوستانی دارید که از شما حمایت کنند در حالی که در بین مشاغل هستید؟

به طور خاص دلایل شما برای ترک شغل چیست؟ شما می خواهید باید بفهمید که چرا از شغل خود متنفر هستید.

اگر از آن متنفرم چه مدت باید در شغلی بمانم؟


این واقعا به شرایط شما بستگی دارد. اگر احساس ناامنی می کنید یا اینکه ماندن به سلامت جسمی یا روانی شما آسیب می رساند، ترک فوری احتمالاً راه درستی است. اما اگر نارضایتی شما از شغل تهدیدی فوری برای سلامتی شما نیست، ممکن است منطقی باشد که در حالی که برنامه های خود را برای آینده مشخص می کنید، به کار ادامه دهید.

ماندن در محل کار به شما امکان می دهد به کسب درآمد ادامه دهید و از شکاف در دخل و خرج خود جلوگیری کنید، که اگر پس انداز یا خانواده ندارید یا مطمئن نیستید چه شغل دیگری پیدا خواهید کرد، می تواند مزیتی مهمی باشد.

به جای تعیین محدودیت زمانی برای بدست آوردن شغل بهتر برنامه ریزی کنید، تخمین بزنید که چقدر طول می کشد و از آن به عنوان جدول زمانی خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید شغل مشابهی پیدا کنید، متعهد شوید که برنامه‌ای برای یافتن شغل ثابت داشته باشید تا در اسرع وقت به چیزی بهتر برسید. برای مثال، اگر قصد تغییر شغلی را دارید، ممکن است ماه ها یا بیشتر به آموزش یا آموزش نیاز داشته باشید.

اکثر مردم واقعاً در موقعیتی نیستند که شغلی را ترک کنند، مهم نیست که چقدر از آن متنفرند. هر چقدر هم که استرس‌زا باشد، راه‌هایی برای کنار آمدن و تلاش برای رسیدن به چیزی بهتر وجود دارد، حتی زمانی که احساس می‌کنید در جایی که هستید گیر کرده‌اید. در اینجا چند استراتژی برای امتحان وجود دارد:

استراتژی خروج خود را ایجاد کنید

ممکن است در حال حاضر نتوانید کار را ترک کنید، اما این بدان معنا نیست که مجبور باشید بقیه عمر خود را در شغلی که از آن متنفر هستید بگذرانید. مهم نیست که در حال حاضر چقدر ناامیدکننده به نظر می رسد، همیشه ارزش برنامه ریزی برای خروج را دارد. انجام این کار نه تنها به شما کمک می کند شغل بهتری پیدا کنید، بلکه به شما کمک می کند تا با شغل بدی که اکنون در آن هستید کنار بیایید. دانستن اینکه پایانی در راه است می تواند به شما قدرت تحمل را بدهد.

طرح شما ممکن است شامل مراحلی مانند موارد زیر باشد:

درآمد هدف خود را با ایجاد بودجه سبک زندگی ایده آل خود شناسایی کنید

این بودجه فرضی است که به شما امکان می دهد صورت حساب های خود را بپردازید، از بدهی خارج شوید و برای هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید مانند یک خانه جدید، یک خانواده یا درآمد کافی برای سفر به دنیا بپردازید.


ویژگی های شغل ایده آل خود را فهرست کنید

به "یک شغل رویایی" فکر نکنید. در عوض، به ویژگی‌های عملی‌تر شغل مانند برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر، تعادل بهتر بین کار و زندگی یا یک محیط کاری مشترک فکر کنید. همچنین، نوع کاری که مستلزم آن است را اضافه کنید. آیا سیر در جزئیات را ترجیح می دهید یا مدیریت تصویر بزرگ؟ آیا کار فعال یا فیزیکی را به نشستن پشت میز ترجیح می دهید؟

نقاط قوت و ضعف خود را فهرست کنید

چه نوع کاری برای شما راحت بنظر میرسد؟ و چه نوع احساسی دشوار است؟ از این برای راهنمایی شما به سمت انواع مشاغلی که باید جستجو کنید استفاده کنید.

تصمیم بگیرید که برای یک فرصت شغلی جدید چه کاری می خواهید و می توانید انجام دهید. آیا می توانید نقل مکان کنید؟ تا کجا؟ آیا ابزاری برای بازگشت را دارید؟

آیا حاضرید یک موقعیت سطح پایین تر از موقعیت فعلی خود را بپذیرید تا فرصتی برای رسیدن به شغل مورد نظر خود داشته باشید؟

گواهینامه ها، تحصیلات یا آموزش هایی را دنبال کنید که می تواند به شما کمک کند شغلی مطابق با معیارهای شما پیدا کنید.
با افرادی که شغلی را که دوست دارید دارند صحبت کنید.
حتی اگر احساس می کنید فاقد صلاحیت هستید، برنامه ها را ارسال کنید.
برنامه خود را به نقاط عطف روزانه یا هفتگی تقسیم کنید تا همیشه برای رسیدن به آینده بهتر تلاش کنید.

به شرح شغل خود پایبند باشید
در فرهنگ کاری ما فشار زیادی وجود دارد که فراتر از شرح شغل شما باشد. این احساس که باید مسئولیت‌های اضافی را بر عهده بگیرید یا تا دیروقت بمانید، می‌تواند عامل اصلی نارضایتی شغلی باشد، به خصوص اگر حقوق شما با تلاش اضافی که انجام می‌دهید مطابقت نداشته باشد.

اگر این به نظر آشنا به نظر می رسد، سعی کنید در محل کار خود حد و مرزی تعیین کنید تا حجم کاری و استرس خود را در سطوح قابل کنترل تری حفظ کنید. در اینجا چند نکته برای اعمال مرزهای سختگیرانه تر در مورد شغل خود آورده شده است:

  • خارج از ساعات کاری به تماس های کاری یا ایمیل ها پاسخ ندهید.
  • برای انجام کارها داوطلب نشوید، حتی اگر احساس می کنید از شما انتظار می رود.
  • در محل کار «به اندازه کافی خوب» باشید. کار بد را انجام ندهید، اما از کمال گرایی یا فشار بیش از حد انتظارات دوری کنید. فقط کار را تمام کنید و به کار بعدی بروید.
  • از هدفون استفاده کنید. به همکارانتان پیام دهید که در حالت عمیق کار هستید و برای کمک به کارهای دیگر در دسترس نیستید.
  • ناهار و استراحت‌های دیگر را در جایی که نمی‌توانند از شما بخواهند که کارهای مربوط به کارتان را انجام دهید، بگیرید.
  • از زمان استراحت خود استفاده کنید و تا زمانی که نیستید در دسترس نباشید.
  • برای شادی و هدف زمانی را به خارج از کار اختصاص دهید

وقتی مجبور هستید شغلی را تحمل کنید که از آن متنفر هستید، مهم تر از همیشه است که مطمئن شوید راه هایی برای لذت بردن از زندگی خارج از کار پیدا می کنید. حتی اگر برای انجام کاری جز تماشای تلویزیون احساس خستگی می کنید، سعی کنید فعالیت های مفیدتری را در اوقات فراغت خود بگنجانید.

در یک کافه بنشینید و افراد یا چیزهایی را که می بینید بکشید. وقتی بیرون از خانه هوا خوب است، در حیاط خانه خود شام بخورید. آخر هفته ها کار داوطلبانه انجام دهید.

در کلاس آشپزی شرکت کنید. مشاغل بد می توانند انرژی شما را تخلیه کنند و به شما این احساس را بدهند که زندگی شما فاقد هر گونه شادی یا معنایی است.

اما شما می توانید از اوقات فراغت خود برای تزریق بخشی از این شادی و معنا به زندگی خود استفاده کنید.

به طور منظم احساسات خود را تخلیه کنید

ممکن است احساس کنید شکایت کردن از همان شغل بد روز به روز برای عزیزانتان سنگین است. اما اینکه بتوانید فقط با صدای بلند چیزهایی را بگویید که شاید مجبور بودید به خاطر حفظ آرامش در محل کار خود را نگویید، می تواند به شما در رفع فشار کمک کند.

به دوست یا شریک خود بگویید که به دنبال مشاوره یا راه حل نیستید. فقط کافی است کمی شکایت کنید تا از بین برود. مطمئن شوید که پیشنهاد می‌دهید شنونده دلسوز باشید زمانی که آنها نیاز به تخلیه دارند. حتی ممکن است آن را به یک مراسم هفتگی تبدیل کنید. هر آخر هفته، به پیاده‌روی بروید یا با دوستتان به بار مورد علاقه‌تان بروید و هر آنچه را که از هفته قبل نیاز دارید، به نوبت تخلیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha