چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

  «حدود ٢٣درصد کلاس اولی‌ها برای ثبت‌نام در این پایه اقدام نکرده‌اند.» به‌گفته رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش بالغ بر ٩٠درصد دانش‌آموزان در پایه‌های دوم تا ششم دبستان ثبت‌نام کرده‌اند.

 ٢٣درصد کلاس‌اولی‌ها ثبت‌نام نکردند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، بنابر نظر «سیدمجتبی هاشمی» سال گذشته یک‌میلیون و ٦٩٠هزار و ٧٨٨ دانش‌آموز پایه اول بودند: «با توجه به آمار کلاس اولی‌ها در سال گذشته، می‌توان تخمین زد آمار کلاس اولی‌های امسال هم در همین حدود است.» به‌گفته «هاشمی» تاکنون یک‌میلیون و ٣٠٦هزار و ٣٦٧کلاس اولی در این پایه ثبت‌نام کرده‌اند: «حدود ٧٧,٣درصد از دانش‌آموزان کلاس اولی ثبت‌نام‌شان را تکمیل کرده‌ و باقی دانش‌آموزان کلاس اولی هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.»

هرچند رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش، گفته؛ «به‌منظور ثبت‌نام صددرصدی دانش‌آموزان پایه اول جلساتی را برای پیگیری این امر برگزار کرده‌ایم. ستاد پروژه مهر فعالیت‌های خود را طبق برنامه انجام داده اما بخشی از این فعالیت‌ها منطبق با نوع عملکرد استان‌ها، شرایط و منطقه جغرافیایی استان‌ها یا وجود ایراداتی که فعلا برایمان روشن نیست، عقب مانده است. ما جلساتی را با استان‌ها برای پیگیری این امور و انتقال شرایط موجود برگزار کرده‌ایم و هنوز هم در حال برگزاری هستیم.»

حدود ٥درصد مردودی کلاس ‌اولی‌ها در سال تحصیلی ١٤٠٢- ١٤٠١

«امسال حدود ۹۲.۱درصد کلاس‌دومی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند؛ یعنی یک‌میلیون و ۵۵۷ هزار دانش‌آموز.» رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: «هم‌اکنون ۹۴.۹درصد دانش‌آموزان یعنی یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۴۲ نفر در پایه سوم ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند، البته امسال ۹۴.۱درصد دانش‌آموزان پایه چهارم ثبت‌نام شده‌اند؛ یعنی یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۰۱ نفر. ۹۵.۷درصد دانش‌آموزان پایه پنجم هم ثبت‌نام کرده‌اند؛ یعنی یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۸۷۵ دانش‌آموز. ۹۵.۴درصد دانش‌آموزان پایه ششم ثبت‌نام داشته‌اند؛ یعنی یک میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۳۹ نفر.»


مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش تیر گفته بود؛ ١٤٠٢دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی در سال تحصیلی گذشته با احتساب دانش‌آموزانی که تکرار پایه کردند، یک‌میلیون و ٧٥٤هزار نفر بود: «پیش‌بینی می‌شود امسال بین ٣٠تا ٤٠هزار نفر به این تعداد اضافه شود.» به‌گفته «محمد محمدی» در سال تحصیلی ١٤٠٢- ١٤٠١حدود ٥درصد مردودی در پایه اول ابتدایی داشتیم: «متأسفانه یکی از اشتباهاتی که در جامعه وجود دارد همین است که فکر می‌کنند مقطع ابتدایی، مردودی ندارد درحالی‌که اینطور نیست.»


در سال تحصیلی ١٤٠١- ١٤٠٠حدود ٦٠هزار کلاس اولی ثبت‌نام نکردند!

«پیش‌بینی ما برای ثبت‌نام امسال، ١٥میلیون و ٥٢٥هزار و ٨٢١نفر بود که ١٥میلیون و ٣٧٥هزار و ٦٧٧نفر معادل ٩٩,٠٣درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند.» معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش در سال ١٤٠٠درخصوص سال تحصیلی ١٤٠٠-١٤٠١با اشاره به این مسئله در پاسخ به این سؤال که آیا ٨٠هزار دانش‌آموزی که سال ١٣٩٩ جذب نشده بودند، امسال جذب آموزش‌وپرورش شدند؟» گفته بود: «تعداد موالید کلاس اول دبستان یعنی دانش‌آموزان ٦سال تمام، یک میلیون و ٥٤٧هزار نفر بود و هم‌اکنون یک‌میلیون و ۷۵۶ هزار و ۷۶۶ کلاس اولی داریم پس براساس موالید، ثبت‌نام کلاس اولی ۱۱۳درصد است.»

«رضوان حکیم‌زاده» گفته بود: «در سال گذشته تعدادی از بچه‌ها نه به‌دلیل اینکه بازمانده واقعی باشند بلکه به‌علت کرونا ثبت‌نام نکرده بودند.» «حکیم‌زاده» در توضیح دانش‌آموزان ابتدایی بازمانده از تحصیل در ١٣٩٩گفته بود: «سال ٩٩در پایه اول حدود ۸۲هزار کلاس اولی ثبت‌نام نکردند که نسبت به سال قبل آن که ۳۹هزار نفر بود، ۲برابر شده بود. امسال به‌دلیل مشکلات سامانه، آمار قطعی نگرفته بودیم. اما نخستین آمار مقایسه‌ای که انجام دادیم تعداد ۶ سال تمام‌هایی که ثبت‌نام نشده‌اند، ۶۰هزار نفر است و خوشبختانه ۲۰هزار نفر از سال گذشته کمتر شده است.»

همکاری چندجانبه سازمان‌ها راهگشای این مسئله است

در دوره کرونا بیش از ٢٠٠هزار دانش‌آموز ثبت‌نام نکردند که برمی‌گشت به شرایط همان دوران کرونا. معاون اسبق رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «شهروند» راهکار حل این مشکل را در همکاری بین‌دستگاهی مطرح می‌کند. بنابر نظر «احمد میدری»، برای شناسایی و برگشت آنها به مدرسه چند دستگاه باید همکاری داشته باشند. «میدری» ادامه می‌دهد: «آموزش‌وپرورش از میزان دانش‌آموزانی که در مدارس حضور دارند، باخبر است. ثبت‌ احوال آمار دانش‌آموزانی را که به سن تحصیل رسیده‌اند، در دسترس دارد، این در حالی است که آدرس شهروندان و تغییرات آن مدام در ثبت ‌احوال و شرکت پست به‌روز نمی‌شود.»

به گفته معاون اسبق رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اگر آدرس شهروندان به‌روز باشد، می‌توان با پیامک از خانواده‌ها پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان شد. بنابر نظر «میدری»، دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نمی‌شوند، در چند دسته گروه‌بندی می‌شوند: «گروهی معلولیت‌های بالایی دارند، برخی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه‌اند که نیازمند مهیاشدن زیرساخت‌های لازم برای ادامه تحصیل‌اند، این در حالی است که برخی از این کودکان در نزدیکی محل سکونت‌شان مدرسه استثنایی نیست. برخی از دانش‌آموزان هم با خانواده مهاجرت کرده‌اند.»


به گفته معاون اسبق رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار کودکانی را که با خانواده مهاجرت کرده‌اند، وزارت رفاه با همکاری نیروی انتظامی می‌تواند استخراج کند: «حل این مشکل با همکاری چندجانبه وزارت آموزش‌وپرورش، ثبت‌احوال، وزارت تعاون و نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد ممکن است.»

تاکنون ٣٠٠هزار دانش‌آموز اتباع در سامانه سهما ثبت‌نام کرده‌اند

«مسئول اصلی و مستقیم دانش‌آموزان اتباع، اداره کل اتباع است، البته جدیدا قرار شده سازمان ملی مهاجرت این مسئولیت را به دوش بگیرد. در آموزش‌وپرورش هم مرکز بین‌الملل آموزش‌وپرورش مسائل دانش‌آموزان اتباع را پیگیر است.» مدیر مجتمع آموزشی فرهنگ به «شهروند» می‌گوید: «خوشبختانه در سایت سهما که تعریف شده اغلب دانش‌آموزان اتباع که مدرکی در ایران دارند ثبت‌نام کنند تا تعیین‌تکلیف شوند، البته دانش‌آموزان بدون مدرک هم می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند.»


به‌گفته «نادر موسوی» این ثبت‌نام تا ١٠شهریور ادامه دارد، هرچند احتمال تمدید آن بالاست: «طبق آمار تاکنون ٣٠٠هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. این طرح خوبی است چون آمار کلی دانش‌آموزان اتباع به‌دست می‌آید. این اتفاق خوبی است چون می‌شود برای این کودکان برنامه‌ریزی دقیقی داشت.» بنابرنظر «موسوی» فعلا این پروسه خیلی خوب پیش می‌رود: «خوشبختانه کودکان اتباعی که کد تحصیلی دریافت می‌کنند در مدارس از امتیازات مشترک با دانش‌آموزان ایرانی برخوردارند. البته اگر مدارس ظرفیت نداشته باشند مدرسه ما این دانش‌آموزان را پذیرش می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha