یک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص کم شنوایی به گفتگو پرداخت.

چه کسانی در معرض آسیب‌های شنوایی هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پدرام برقعی، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، گفت: گوش انسان یک آستانه شنوایی دارد که شامل حداقل مقدار صدایی است که گوش در هر فرکانسن به آن نیاز دارد تا بشنود. اگر در فردی این آستانه شنوایی بالاتر باشد، به این معناست که وی احتیاج به شدت صدای بیشتری دارد تا آن صدا را بشنود که به این پدیده کم شنوایی می‌گویند.

وی ادامه داد: کم شنوایی می‌تواند شدید یا خفیف باشد. اگر فردی برای شنیدن به ۲۵ تا ۴۰ دسی‌بل انرژی نیاز داشته باشد، کم شنوایی وی را خفیف، بین ۴۰ تا ۵۵ دسی بل، کم شنوایی متوسط و بین ۵۵ تا ۷۰ دسی بل را کم شنوایی شدید می‌نامند، اگر کم شنوایی بالای ۹۰ دسی‌بل باشد، نشانگر ناشنوایی فرد است.

برقعی، دلایل کم شنوایی را به دو گروه تقسیم کرد: نوع اول کم شنوایی هدایتی است. وقتی صدا به گوش ما می‌رسد امواج صدا باید در گوش میانی و گوش خارجی تقویت شوند تا به حلزون گوش برسند. اگر در گوش خارجی مشکلی وجود داشته باشد که باعث شود تقویت صدا به درستی انجام نشود، کم شنوایی هدایتی ایجاد می‌شود.(کم شنوایی حاصل از وجود جرم در گوش را نیز کم شنوایی هدایتی می‌نامند)

وی ادامه داد: نوع دوم، کم شنوایی حسی عصبی است. اگر گوش داخلی (حلزون شنوایی) یا اعصاب شنوایی‌گوش، مشکلی داشته باشد، این نوع کم شنوایی ایجاد می‌شود.

برقعی افزود: صداهای بلند به صورت ذاتی برای سلامت گوش مضر هستند و اگر صدایی بیشتر از ۸۰ دسی بل به گوش ما برسد، می‌تواند به سلول‌های مویی گوش که نقش گیرنده‌های شنوایی را ایفا می‌کنند، آسیب بزند. حال اگر شدت و مدت این صدا زیاد باشد، می‌تواند اثرات دائمی بر روی شنوایی فرد داشته باشد، در غیر این صورت این آسیب‌ها برگشت پذیر هستند.

وی متذکر شد: افرادی که در محیط‌هایی با صداهای بلند مشغول کار هستند یا کسانی که عادت دارند موسیقی را با صدای بلند گوش کنند، به شدت در معرض آسیب‌های شنوایی قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر از هدفون و هندزفری به صورت صحیح استفاده کنیم به سلامتی گوش‌ها آسیب نخواهند رسید، اگر شدت صدای هندزفری به گونه‌ای باشد که نفر بغل دستی شما صدای آن را نشنود، می‌توان گفت سطح صدای هندزفری مناسب است و آسیب زننده نیست.

وی همچنین تاکید کرد: پس از استفاده از هندزفری، سر سیلیکونی آن را تمیز کنید و در مکانی عاری از خاک و آلودگی قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha