​​​​​​​اگر برای شما هم سوال پیش آمده که آیا می‌ود با روغن زیتون آشپزی کرد؟ آیا می‌شود که با آن غذای سرخ کردنی درست کرد؟ چرا باید از روغن گیاهی استفاده کرد؟

آشپزی با روغن زیتون و هر چیزی که باید بدانید

نگران نباشید! ما جواب همه این سوال‌ها را برای شما داریم! اول از همه بذارید که توضیحی در مورد روغن زیتون مناسب برای آشپزی بدهیم. روغن زیتونی که برای آشپزی استفاده می‌شود، با روغنی که مخصوص سالاد و سا مصرف معمولی است متفاوت است. این نوع روغن زیتون، نسبت به روغن زیتون معمولی کم بو تر است و از فیلترهای بیشتری عبور می‌کند.ما در این مطلب به پرسش‌های شما در مورد استفاده از روغن زیتون برای آشپزی را پاسخ می‌دهیم و سعی می‌کنیم که تمامی نکات و موارد آشپزی با روغن زیتون را به طور کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید!

آیا می‌توان با روغن زیتون آشپزی کرد؟

آشپزی با روغن زیتون و هر چیزی که باید بدانید

جواب کوتاه برای این سوال بله است! در واقع ماده اصلی در آشپزی سبک مدیترانه‌ای که حاوی چربی است روغن زیتون می‌باشد و تقریبا همه موارد از این نوع سبک آشپزی با روغن زیتون پخته می‌شود. اکثر آشپزهای مدیترانه‌ای از روغن زیتون فیلتر شده برای آماده کردن انواع سالاد، ساختن انواع سس‌ها، و کباب کردن انواع گوشت‌ها استفاده می‌کنند که طعمی جذاب و متفاوت را به همه غذاهای این سبکی می‌دهد!

آیا روغن زیتون زود می‌سوزد؟

بعضی از شایعه‌ها درمورد روغن زیتون این است که به دلیل داشتن نقطه سوختن پایین، برای آشپزی خطرناک می‌باشد و سوختن آن باعث می‌شود که مواد سمی وارد غذای شما شود. ما اینجا هستیم که بگوییم این شایعه‌ها کاملا غلط می‌باشد! نقطه سوختن روغن زیتون از 190 درجه تا 207 درجه است و طی سال‌ها آزمایش دانشمندان، روغن زیتون هیچ ضرری برای بدن ندارد و برای آشپزی کردن کاملا سالم است.

این صحیح است که روغن زیتون دارای نقطه سوختن پایین‌تری نسبت به بقیه روغن‌ها است اما این به عنوان یک ضعف در آشپزی به حساب نمی‌آید. شما با روغن زیتون می‌توانید دمای غذای خود را راحت‌تر کنترل کنید تا از سوختگی و یا پختن بیش از حد مواد غذایی جلوگیری کنید.

آیا روغن زیتون خاصیت خود را بعد از پختن از دست می‌دهد؟

روغن زیتون برای همیشه خود را به عنوان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی ثابت کرده که با داشتن چربی‌های مفید و آنتی اکسیدان‌ها موفق شده که خاصیت ضد بیماری داشته باشد و بیماری‌های قلبی را از بدن دور نگه دارد. همچنین آتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون باعث می‌شود که باکتری‌های بدن از بین بروند و یک محافظ در برابر باکتری باشند. درست است که درهنگام آشپزی و دمای بیش از حد، روغن زیتون مواد غذایی خود را همانند برخی از چربی‌ها از دست می‌دهد اما مقدار آنتی اکسیدان‌های آن همچنان بدون هیچ مشکلی در ترکیب آن باقی می‌ماند.

می‌توان گفت که طبیعی است که شما برخی از مواد را در هنگام پخت و پز با این روغن از دست بدهید، اما بعد از اتمام آشپزی شما همچنان با یک ترکیب سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین باقی مانده‌اید که برای سلامت هیچ ضرری ندارد و حتی خواص ضد بیماری نیز دارد.

انواع روغن‌های زیتون به چه صورت است؟

آشپزی با روغن زیتون و هر چیزی که باید بدانید

انتخاب کردن روغن زیتون مناسب برای انجام هرکاری ممکن است که کمی دشوار باشد. روغن زیتون‌ها به شکل‌های مختلف، رنگ‌های مختلف و حتی رایحه‌های مختلف موجود هستند که هرکدام از آنها مناسب برای انجام یک کار هستند. بعضی از روغن زیتون‌ها برای ساخت زیتون پرورده استفاده می‌شوند و بعضی از آنها فقط به عنوان استفاده با سالاد.

روغن زیتون در چهار نوع قابل دسترسی است که ما به شما این موارد را معرفی می‌کنیم:

  • روغن زیتون فیلتر نشده: این نوع روغن زیتون در پروسه‌های بسیار کمتری از فیلتر شدن قرار گرفته شده و دارای بیشترین طعم و مزه را بین انواع روغن زیتون دارا می‌باشد. این نوع روغن زیتون مناسب برای آشپزی است و نتایج خوبی را به شما می‌دهد.
  • روغن زیتون فیلتر شده: این روغن شبیه به مورد اولی است اما کمی کمیاب‌تر. تفاوت این روغن در این است که کیفیتی کمتری را برای آشپزی دارد اما استفاده از آن ضرری ندارد.
  • روغن زیتون کامل: این نوع روغن تشکیل شده از ترکیب‌های چربی مختلف است و نسبت به روغن زیتون فیلتر نشده کم بو و عطر تر است و برای آشپزی توصیه نمی‌شود.
  • روغن زیتون سبک: منظور از کلمه "سبک" در این جمله این نیست که این مدل از روغن زیتون دارای کالری کمتری است. منظور اصلی از استفاده این کلمه در هنگام نام گذاری این بوده نشان دهد که این روغن عطر و طعم سبک‌تری را نسبت به بقیه روغن‌ها دارد.

چگونه می‌توان روغن زیتون مناسب برای خود را انتخاب کرد؟

طبق نظرسنجی‌ها و نظرات آشپزها در سراسر دنیا، روغن زیتون فیلتر نشده بهترین گزینه برای آشپزی است. اما هرکسی با توجه به سلیقه خود می‌تواند روغن مناسب خود را انتخاب کند. در هنگام انتخاب روغن مناسب شما باید بر روی طعم و رایحه روغن تمرکز کنید که همانطور که بالاتر توضیح دادیم هر کدام از روغن‌ها با خصوصیات متفاوت قابل دسترسی هستند که شما می‌توانید از بین آنها گزینه مناسب برای خود را انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب روغن زیتون مناسب برای آشپزی، توجه به نقطه سوختن آن است چراکه روغن زیتون‌های بیشتر فیلتر شده دارای نقطه سوختن پایین‌تری هستند و ممکن است گزینه اقتصادی مناسبی برای آشپزی نباشند.

توجه داشته باشید که روغن‌هایی که با زیتون‌های تازه‌تر به دست می‌آیند دارای طعم قوی‌تری هستند که ممکن است در طول مدت استفاده از آن، طعم آن کمی ضعیف‌تر شود و به طعم واقی خود نزدیک شود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌ها برای آشپزی به حساب می‌آید که برای سال‌های زیادی دز آشپزی مدیترانه‌ای از آن استفاده شده و شهرت خود را به دنیای آشپزی غربی نیز رسانده. در حدی که امروزه بیشتر غذاهای غربی و اروپایی با روغن زیتون سرخ می‌شوند و یا توسط روغن زیتون طعم دار می‌شوند. ما در این مطلب سعی داشتیم که نکات مهم و اطلاعات لازم در مورد روغن زیتون و آشپزی با آن را به شما توضیح دهیم تا شما بتوانید با توجه به این مقاله، بهترین انتخاب را برای آشپزی خود داشته باشید. از هماهی شما با ما سپاس گذاریم!

نویسنده: امیرحسین نظری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha