رییس مرکز تحقیقات ام.اس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماران ام.اس  بر اساس مصرف داروهای کاهش دهنده توان سیستم ایمنی بدن به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود تمامی بیماران مبتلا به ام.اس، حتما واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

تاکید بر واکسیناسیون بیماران ام.اس علیه بیماری ویروسی آنفلوانزا

به گزارش سلامت نیوز از مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمد علی صحراییان افزود: افرادی که سابقه سرماخوردگی های مکرر در سالهای گذشته دارند، بخصوص بیمارانی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، توصیه جدی می شود در فرصت پیش رو از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

پاییز آغاز شیوع بیماریهای فصلی بخصوص آنفلوانزا است و آن دسته از بیماران که از داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی استفاده می کنند باید دقت بیشتری در بهداشت فردی داشته باشند و از بیماران سرماخورده یا دارای علائم و مبتلایان فاصله بگیرند؛ حتما از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله اجتماعی نیز توصیه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ فوق تخصص ام.اس، گفت: برای همه بیماران مبتلا به ام.اس که دارو مصرف می کنند یا استفاده نمی کنند توصیه این است که شهریور و مهر ماه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

عضو هیات مدیره انجمن بیماران ام.اس ایران، افزود: استفاده از واکسن آنفلوانزا بخصوص در افرادی که سابقه سرماخوردگی های مکرر در سالهای گذشته داشتند و یا بیمارانی که از داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، توصیه جدی می شود.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص واکسن ایرانی نوترکیب آنفلوانزا، تصریح کرد: وقتی یک دارو یا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفت، این یعنی قابلیت استفاده داشته و مجوز مصرف دارد.

صحراییان گفت: من با واکسن ایرانی فلوگارد آشنایی دارم و سال گذشته نیز از همین واکسن تولید داخل استفاده کردم.

اگر فردی دچار بیماری های ویروسی و سرماخوردگی شد حتما استراحت کافی داشته باشد و از پزشک معالج خود با توجه به شدت بیماری مشورت بگیرد و بیماران در مورد توصیه های اجتماعی رعایت لازم را داشته باشند.


وقتی یک دارو یا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفت، این یعنی قابلیت استفاده داشته و مجوز مصرف دارد

این فلوشیپ فوق تخصصی ام.اس، گفت: اگر یک بیمار مبتلا به ام اس به بیماری ویروسی و آنفلوانزا نیز مبتلا شد، مهمترین نکته گرم نگهداشتن بدن و استفاده از نوشیدنی های گرم در طول بیماری است.

وی در خصوص توصیه های تغذیه ای به بیماران ام اس، افزود: بیماران غذای پرچرب کمتر مصرف و بیشتر از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند، همچنین تا حد ممکن از استرس و اضطراب اجتناب داشته باشند.

صحراییان در خصوص خبر جدید برای تازه های درمان و داروی مبتلایان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس(ام.اس) در پایان افزود: داروهای متعددی در حال گذراندن مراحل آزمایشی است و این داروهای مهم و جدید قابلیت نفوذ مناسبی در سیستم عصبی دارند؛ امیدواریم کارآزمایی بالینی این دارو های جدید هر چه زودتر تمام شود و مجوز مصرف بگیرند تا شاهد نتایج خوبی برای درمان بیماران ام.اس باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha