بررسی نیاز به همراه سراهای بیمارستانهای بزرگ پایتخت موضوع برنامه پرسشگر سلامت 6 مهرماه شبکه آموزش بود که در این برنامه موضوعاتی از جمله لزوم مکلف شدن یک دستگاه و نهاد به عنوان متولی همراه سراهای بیماران و همچنین ساماندهی این مراکز و حمایت از خیرین سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

مسئولیت همراهان بیماران در کشور، بر عهده کیست؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شمس الله نوری پور رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید تهران با اشاره به ازدحام بیماران و مراجعات به بیمارستان کودکان مفید، خاطرنشان کرد: این بیمارستان قدمت 50 ساله دارد و یکی از بزرگترین مراکز ارجاعی بیماران کودکان و نوزادان از کل کشور فعالیت می کند و حتی بیمارانی از کشورهای همسایه داریم.


وی افزود: در سالهای گذشته علیرغم محدودیت در فضای فیزیکی بیمارستان اما تخت های بیمارستانی گسترش یافته و در حال حاضر 310 تخت مصوب اما 410 تخت بیمارستانی فعال در این مرکز وجود دارد و بر اساس نیازهای جامعه و وجود رشته های فوق تخصصی، امکانات بیمارستان گسترش یافته است.


نوری پور تاکید کرد: تقریبا 60 درصد از بیماران از قشر محروم و نیازمند کمک هستند و نیمی از بیماران از سایر استانها به بیمارستان کودکان مفید تهران مراجعه می کنند که مشکلات تشخیصی یا درمانی دارند. تعداد بسیار زیادی از ارجاعات شهرستانها به تهران، منطقی بنظر می رسد و برخی بیماری های کودکان، چالش های تشخیصی به همراه دارد و نیاز است که رشته های فوق تخصصی متعدد با همکاری همدیگر به تشخیص یا درمان بیماری بپردازند.


وی با بیان اینکه تعدادی از بیماران می توانند در استانهای خودشان درمان شوند، گفت: بنا به دلایلی، خانواده بیماران تشخیص می دهند که در تهران درمان شوند. بار مراجعات بیمارستان به دلیل گسترش بخش ها و خدمات درمانی، افزایش یافته و همراهان بیماران مشکلاتی را برای اسکان دارند اما در سالهای گذشته با کمک شهرداری منطقه 3 تهران، محلی در نزدیکی بیمارستان برای اسکان همراهان بیماران بیمارستان مفید قرار داده شده که در دو طبقه برای زنان و مردان در نظر گرفته شده و ظرفیت اسکان 40 تا 50 همراه بیمار را دارد.


رییس بیمارستان کودکان مفید تهران ادامه داد: در بیماری های کودکان و نوزادان همیشه یک همراه که اکثرا مادران هستند، باید حضور داشته باشند که امکان دارد پدر یا دیگر اعضای خانواده نیز همراه باشند که برای اسکان آنها از همراه سرای بیمارستان استفاده می شود. در این همراه سرا، اسکان کاملا رایگان است و برای تهیه غذای همراهان بیماران در دوره هایی از کمک خیرین سلامت استفاده می شود البته هزینه های بیمارستانها در تهیه غذا برای پرسنل و بیماران و همچنین حمل و نقل کارکنان، بسیار بالاست و در توان بیمارستان نیست که بخواهد هزینه های تامین غذای دیگر همراهان به جز مادران که در بخش ها حضور دارند را بپردازد.


نوری پور با انتقاد از برخی ارجاعات غیرمنطقی به بیمارستانهای تهران، گفت: به عنوان نمونه در استان مجاور تهران که جراح کودکان هم در آن حضور دارد اما عمل جراحی ساده انجام نمی شود و بیمار به تهران ارجاع داده می شود که در همان استان هم قابل انجام بوده است. قطعا اگر سیستم ارجاع به شکل منطقی راه اندازی شود از ارجاعات غیرضروری نیز جلوگیری می شود.


نوری پور با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از بیماران و بیمارستان کودکان مفید، گفت: این انجمن برای تهیه غذای همراهان بیماران کمک های زیادی می کند البته در حال حاضر این کار متوقف شده اما به دنبال جذب منابع خیرین هستیم تا تغذیه همراهان بیماران در همراه سرا رایگان شود. خوشبختانه چندین ماه است که اطراف بیمارستان مفید شاهد برپایی چادر و اسکان همراهان در خودرو و پارک نیستیم و با نصب بنر و راهنما، همراهان را به همراه سرا راهنمایی می کنیم.
وی رسیدگی به وضعیت نظافت همراه سرای بیمارستان کودکان مفید را از اقدامات شهرداری دانست و از تلاش های این نهاد تقدیر کرد و گفت: از شهردار منطقه 3 و همکارانش در این زمینه قدردانی می کنیم. ارجاع بیماران به تهران نیاز به فرهنگسازی هم دارد.


رییس بیمارستان کودکان مفید تهران با تاکید بر اینکه باید کرامت انسانها، بیماران و همراهان آنها رعایت شود، گفت: همراهان بیمار هم باید آسایش و آرامش داشته باشند و سلامت فقط منحصر به خدمات بهداشتی و درمانی نیست و باید کرامت همراهان بیماران، پاس داشته شود. نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان می توانند با توجه به مراجعه اقشار محروم و نیازمند و همچنین استانداری ها در زمینه توسعه همراه سراها کمک بزرگی کنند.


دکتر احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران مساله اسکان همراهان بیماران را مهم دانست و گفت: مراجعه برخی هموطنان ما برای درمان به مراکز درمانی پایتخت به دلیل امکانات بالای درمانی در پایتخت و عدم وجود این امکانات در مناطق کمتربرخوردار است. همچنین اطلاع رسانی و آگاه رسانی بیمارستانها از خدمات خودشان مهم است تا بار مراجعات در کلانشهرهای دیگر، توزیع شود.


وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی نهادها و وزارتخانه ها در ارائه خدمات مطلوب به همراهان بیماران، اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: سهم مسئولیت اجتماعی این ارگانها می تواند به سوی خدمات رسانی به همراهان بیماران هدایت شود به عنوان نمونه یک یا دو اتاق از هتل ها و مهمانسراهای سازمانی در تهران می تواند در راستای مسئولیت اجتماعی در اختیار همراهان بیماران قرار گیرد.


احمدی ضمن تقدیر از خیرین سلامت برای ارائه خدمات به همراهان بیماران، گفت: خوشبختانه مجمع خیرین سلامت در ادوار مختلف و گروه های خیرین در این زمینه دلسوزانه کمک می کنند که نیازمند حمایت و هدایت هستند. از سوی دیگر باید بپرسیم که مسئولیت همراهان بیماران در کشور، بر عهده کیست؟ وزارت بهداشت و نهاد دیگری در این زمینه، ملزم نشده است. امروز مسئولیت این حوزه را به یک نهاد، تفویض نکرده ایم در حالیکه در برخی کشورها، هتل بیمارستانها بحثی جدی هستند و بیمارستان موظف است مجموعه هتلینگی برای خدمات به همراهان بیماران داشته باشد البته قشر برخوردار، هزینه هتلینگ را پرداخت و کمتر برخوردارها نیز رایگان از خدمات استفاده می کنند.


مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در اولین روز مسئولیتم مشاهده کردم که در یکی از بیمارستانهای تهران، 20 چادر پشت بیمارستان دایر شده و همراهان بیماران در فصل زمستان در این چادرها مستقر شده اند که در شان مردم نیست، وجهه خوبی ندارد و جلوه های نازیبا بود و برای آنها، خطرناک است چون برای گرمایش، از وسایل غیراستاندارد مانند پیک نیک استفاده می شد.


وی از عزم جدی شهرداری تهران برای ساماندهی و اختصاص زمین های مورد نیاز احداث همراه سرا در اطراف بیمارستانهای پرازدحام تهران خبر داد و گفت: تا کنون در کنار چندین بیمارستان اصلی و شلوغ پایتخت، 7 همراه سرا وجود دارد و دو همراه سرا به زودی افتتاح می شود. 15 هزار نفر شب با 500 تخت در همراه سرا در ماه به همراهان بیماران ارائه خدمات دارند.


احمدی با بیان اینکه خدمات همراه سراهای برخی بیمارستانهای شلوغ پایتخت، کاملا رایگان است، گفت: این همراه سراها با مشارکت خیرین ساخته و اداره می شوند و هزینه ای بابت اسکان وعده های غذایی از همراهان بیماران، دریافت نمی شود. در کنار بیمارستانها اطلاع رسانی کرده ایم که همراهان بیماران در صورت نیاز به محل اقامت و محل استراحت موقت با شماره تماس های ذکر شده در بنرها تماس حاصل کنند یا مراجعه حضوری داشته باشند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: برخی همراهان بیماران از اقامت در همراه سراها که فاصله زیادی هم با بیمارستانها ندارند، خودداری و عنوان می کنند که دوست دارند در کنار بیماران شان در بیمارستانها باشند که این اقدام نیاز به فرهنگسازی دارد. هدف ما افزایش تعداد همراه سراها با مشارکت خیرین سلامت است البته شهرداری بر اساس قانون، وظیفه ایجاد همراه سرا را ندارد که امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب قانون، یکی از دستگاه ها متولی همراه سراهای بیماران شود.


وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری مکررا فرموده اند که موانع تولید باید برداشته شود و یکی از مهمترین مسائل برای ارتقای تولید، سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی با اعتماد و خدمت صادقانه و خالصانه از سوی دستگاه ها به مردم ایجاد می شود. مردم می خواهند دستگاه ها، وظایف ذاتی خودشان را انجام دهند. در قانون اساسی حاکمیت مکلف به ارائه خدمات سلامت است و همراهان بیماران نیز یکی از حوزه های جانبی خدمات سلامت است.
احمدی ضمن تقدیر از خیرین سلامت برای مشارکت در ایجاد همراه سراها، یادآور شد: در محل هایی از خیرین کمک می گیریم که حاکمیت وظایف خود را به درستی انجام نداده باشد که خیرین وارد عمل می شوند. اولا باید مشخص شود که تکلیف ارائه خدمات در قالب همراه سراهای بیماران با چه نهادی است تا بلاتکلیفی همراهان بیماران برطرف شود. دوما باید خدمات همراه سراهای بیماران باید هدفمند ارائه شود و درخواست بیماران در قالب یک نرم افزار جامع و واحد، قبل از عزیمت به کلانشهرها برای به همراه داشتن نفرات همراه، از قبل و از مبدا اعلام شود.


وی با اشاره به فعالیت بیش از 130 تشکل خیرین در حوزه خدمت رسانی به همراهان بیماران، یادآور شد: این مجموعه ها در این زمینه فعالیت می کنند که نیاز به ساماندهی، هدایت و حمایت دارند تا مشکل همراها سراهای بیماران برطرف شود. اقداماتی برای کاهش بار ترافیکی بیمارستان های امام خمینی(ره) و حضرت مهدی(عج) تهران از سوی شهرداری انجام شده و شهرداری تهران عزم جدی برای خدمات رسانی به بیماران و همراهان آنها دارد.


دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز که مهمان غیرحضوری این برنامه بود، با بیان اینکه 60 تا 70 درصد از مراجعات برخی از بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران از شهرستانهاست، افزود: یکی از علت های این مراجعات، ارائه بهترین خدمات با قیمت پایین به بیماران است. به عنوان نمونه جراحی قلب کودکان برای بیماران حدود یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد و با فشار اقتصادی سنگینی که روی مردم است، امکان استفاده از خدمات بخش خصوصی وجود ندارد.
وی با اشاره به پذیرش بالای گردشگران سلامت به بیمارستانهای تهران، گفت: یکی از دلایل اقبال گردشگران سلامت به درمان در تهران، کیفیت بالای و قیمت مناسب خدمات است. مثلا یک پیوند مغز استخوان در بیمارستانهای دولتی تهران، حدود 10 هزار دلار برای بیماران خارجی هزینه دارد که این عمل در خارج از کشور همانند ترکیه و هند، کمتر از 50 هزار دلار نیست.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به ازای هر بیمار 2.6 نفر همراه به بیمارستانها مراجعه می کنند، گفت: گاهی اطراف بیمارستانهای بزرگ مانند بیمارستان امام خمینی(ره) چادرهای متعددی برقرار می شود چون هزینه اقامت در هتل و مهمانسرا، بالاست و از سوی دیگر از نظر عاطفی، دوست دارند نزدیک بیماران شان باشند.


قناعتی با اشاره به همکاری شهرداری تهران با دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ساماندهی همراه سراهای بیماران، یادآور شد: یک همراه سرا در شرق بیمارستان امام خمینی(ره) تهران از سوی شهرداری تهران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته و دکتر مدرسی که پروفسور این بیمارستان است به وصیت یکی از بستگانش را عمل کرد و یک همراه سرا را ساخته است.


وی با بیان اینکه بیمارستانهای امام خمینی(ره)، رسول اکرم، شریعتی و مرکز طبی کودکان که در یک محدوده هستند به همراه سرا نیاز دارند، گفت: قطعه زمینی در شمال بیمارستان امام خمینی(ره) در خیابان باقرخان قرار دارد که ارتش آن را تبدیل به کارواش و تعمیرگاه کرده و چندین بار از سردار سرلشکر باقری، رییس کل ستاد نیروهای مسلح و امیر سرتیپ حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش درخواست کرده ایم که این زمین در اختیار ما قرار گیرد که هنوز انجام نشده البته یکی از خیرین سلامت هم برای ساخت همراه سرا با ظرفیت 500 تخت در آن زمین اعلام آمادگی هم کرده است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از کمک دو هزار میلیارد تومانی خیرین برای توسعه زیرساخت های این دانشگاه خبر داد و گفت: اگر کمک خیرین سلامت نبود دچار مشکلات زیادی می شدیم و از خیرین می خواهیم که در حوزه های بهداشتی و درمانی و ساخت همراه سرا باز هم به ما کمک کنند.


قناعتی تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی، حاکمیت موظف به تامین تمام نیازهای سلامت مردم است بنابراین یکی از مسائلی که در حوزه سلامت مهم است، کمک به همراهان بیماران است اما ما منتظر نمانده ایم که خلا قانونی، مانع کار شود و از بودجه های دانشگاه، درآمدهای اختصاصی و کمک های خیرین سلامت برای توسعه و ساماندهی همراه سراهای بیماران استفاده کردیم.


دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون اسبق اجتماعی وزارت بهداشت که دیگر مهمان غیرحضوری این برنامه بود، با بیان اینکه یکی از علل ارجاعات بیماران به تهران، کمبود امکانات در شهرهای کوچکتر است، گفت: به دلیل وجود بیمارستانهای بزرگ و پزشکان و متخصصان در کلانشهرها، برخی بیماران مجبور به مراجعه به تهران می شوند.


وی با طرح این سوال که آیا باید به همراهان بیمار خدمات ارائه کنیم یا خیر؟ گفت: اکثر بیماران معمولا همراه دارند و برخی بیماران نیازمند همراه هستند که امکان دارد یک یا چند همراه داشته باشد. در شهرهای بزرگ شاهدیم که خیلی از همراهان بیماران در حاشیه بیمارستانها در خودرو یا چادر، اسکان داشتند. زمانی که در شهرداری تهران فعالیت داشتم به این نتیجه رسیدیم که با هماهنگی شهرداری، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در مجاورت بیمارستانهای بزرگ و مهم باید همراه سرا راه اندازی شود.


ایازی ادامه داد: در زمان مسئولیت در وزارت بهداشت نیز راه اندازی همراه سرا در مجاورت بیمارستانهای شهرهای دیگر غیر از تهران در دستور کارمان قرار گرفت و تمام تشکل هایی که در حوزه اسکان همراهان بیماران فعالیت داشتند که حدود 72 تشکل بودند را در تهران جمع کردیم و هیات امنایی انتخاب کردیم تا ضمن سازماندهی این تشکل ها، مشارکت سایر خیرین را برای ساخت همراه سرا جلب کنند و اپلیکشنی راه اندازی شد تا همراهان بیماران اطلاعات و درخواست اسکان خود را ثبت کنند.


معاون اسبق شهرداری تهران به بیان نمونه هایی از مشارکت خیرین در ارائه خدمات به همراهان بیماران پرداخت و گفت: خانه عماد یکی از این مشارکت هاست که اقدامات ارزنده ای انجام شده و کودکان بیمار و همراها نیازمند، به صورت رایگان تحت پوشش این موسسه قرار می گیرند. همه اقدامات ارزشمندی که انجام شده پاسخگوی نیاز کشور نیست و نیاز است بنگاه های اقتصادی در چارچوب مسئولیت های اجتماعی، شهرداری ها، وزارت بهداشت و خیرین در این زمینه مشارکت و فعالیت بیشتری کنند.


وی با بیان اینکه بیمارستانها موظف به ارائه خدمات به بیماران هستند، گفت: بیمارستان در حال حاضر تعهدی برای ارائه خدمات به همراهان بیماران ندارند اما برخی بیمارستانها با تصمیم خودشان اقدام به این کار کرده اند و بنظر می رسد که نیاز است قانونگذار الزامی برای یکی از دستگاه ها ایجاد کند و یا تسهیلاتی برای راه اندازی همراه سراهای بیماران در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha