کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش اعتیادهای دارویی خبر داد و گفت: بسیاری مواقع خانواده‌ها از این داروها به عنوان آرامبخش یا مسکن بدون تجویز پزشک برای فرزندان خود استفاده می کنند حال آنکه باید در رابطه با مصرف آنها حساسیت لازم را داشته باشند.

افزایش اعتیادهای دارویی/خانواده‌ها بر مصرف آرام‌بخش‌های فرزندان نظارت کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،آزاده اولیایی با بیان اینکه اعتیادهای دارویی روند افزایشی دارد، افزود: دسترسی‌ به دارو در مقایسه با موادمخدر آسان‌تر و بیشتر است. بسیاری اوقات در قشر پزشک و پرستار و گروه‌های پیراپزشکی به دلیل دسترسی به داروها، این مواد را می‌بینیم؛ غیر از آن در بازار آزاد هم این داروها گاهی از شبکه دارویی کشور خارج شده و در دسترس عموم قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: امروز در درمانگاهها داروی زولپیدم به عنوان دارویی که برای درمان کوتاه‌مدت مشکلات خواب استفاده می‌شود و اکسی‌کدون که داروی مخدر ضددرد است که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید بکار می‌رود، بیش از گذشته مصرف می شود و متولیان این مرکز علت این امر را غیرممکن یا بسیار سخت بودن درمان بیماری عنوان می کنند.

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: به طور کلی درمان اعتیادهای دارویی بسیار سخت است زیرا این نوع اعتیاد قدرت مهار درونی و خویشتن داری فرد را از بین می برد به طوری که حتی ممکن است وی به سمت خودکشی سوق یابد.

اولیایی با بیان اینکه شاهد افزایش مراجعات معتادان دارویی به کلینیک است، افزود: به طور کلی افراد راجع به اعتیادهای دارویی ناآشنا هستند و بسیاری مواقع خانواده‌ها داروها را به عنوان آرامبخش ها یا مسکن به راحتی استفاده می‌کنند یا در دست جوان خود می بینند و خیالشان راحت است که این دارو را از داروخانه گرفته و چون از داروخانه گرفته و حتی اگر از بیرون گرفته باشد عنوان و برچسب دارو را دارد نه ماده مخدر، در نتیجه خانواده حساسیتی روی آن نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: پس لزوم آگاه‌سازی خانواده ها به اینکه برخی مواد جدید در قالب قرص و آمپول است و این را باید خیلی جدی گرفت و ضرورت آموزش خانواده حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha