تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

گرگرفتگی یائسگی میتواند نشان دهنده خطر بالای ابتلا به آلزایمر باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. اگرچه ما هنوز به طور مشخص نمی دانیم که چرا زنان اکثر موارد را تشکیل می دهند، تحقیقات قبلی به رابطه بین یائسگی و آلزایمر پرداخته است، از جمله یک مطالعه که در اوایل امسال منتشر شد که نشان داد یائسگی زودرس ممکن است خطر این بیماری را افزایش دهد.

اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه گرگرفتگی در دوران یائسگی، ممکن است نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به آلزایمر باشد.

مطالعه ای که در سال 2023 در نشست سالانه انجمن یائسگی در فیلادلفیا ارائه شد، بررسی کرد که آیا گرگرفتگی با نشانگرهای زیستی نامطلوب یا علائم بیماری آلزایمر مرتبط است یا خیر. این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی در مورد ارتباط بین گرگرفتگی و سلامت مغز بوده است، از جمله یک مطالعه در سال 2022 که نشان داد افرادی که گرگرفتگی را تجربه می‌کنند، تمایل بیشتری به ماده سفید دارند، یک نشانگر زیستی مغز که با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

مطالعه جدید علائم وازوموتور یا گرگرفتگی و تعریق شبانه را در ۲۴۸ فرد دارای رحم و حداقل یک تخمدان در سنین ۴۵ تا ۶۷ سال بررسی کرد. شرکت کنندگان یا یائسه دیررس یا یائسه بودند.

محققان دریافتند زنانی که گرگرفتگی دارند، به ویژه آنهایی که در هنگام خواب این علامت را تجربه می کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر باشند. آنها همچنین دریافتند که تعداد بیشتر گرگرفتگی در خواب با افزایش احتمال آلزایمر مرتبط است.

ربکا تورستون، نویسنده ارشد این مطالعه، مدیر سلامت زیستی رفتاری زنان در دپارتمان دانشگاه پیتسبورگ، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که زنانی که گرگرفتگی‌های مکرر، به‌ویژه در هنگام خواب را تجربه می‌کنند، ممکن است مستلزم تلاش‌های کاهش خطر زوال عقل ناشی از بیماری AD [بیماری آلزایمر] باشند. این تلاش‌های کاهش ریسک خطر بیماری آلزایمر ممکن است شامل عادات سبک زندگی پیشگیرانه (مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای مغز و ورزش منظم) و همچنین مشورت با پزشک در مورد عوامل خطر باشد.»

گرگرفتگی چگونه با خطر آلزایمر مرتبط است؟

شریل راس، متخصص سلامت جنسی زنان می گوید: «گرگرفتگی یک علامت رایج یائسگی است که در نتیجه تولید نامنظم یا کاهش استروژن رخ می دهد.» او توضیح می‌دهد: « گرگرفتگی در شب تعریق شبانه نامیده می‌شود و در این مطالعه، این با یک نشانگر زیستی کم‌ارزش به نام آمیلوئید B 42/20 مرتبط بود که نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر است.»

آنات ساپان، متخصص زنان و زایمان و متخصص یائسگی نشان می دهد که ارتباط گرگرفتگی در طول خواب و بیماری آلزایمر ممکن است نشان دهد که اختلال در الگوهای خواب می تواند در خطر ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشد. او می افزاید: «در عوض، استروژن دارای اثرات محافظت کننده عصبی است و کاهش آن ممکن است بر سلامت مغز تأثیر بگذارد.»

دیل بردسن، محقق علوم اعصاب و متخصص بیماری های عصبی می گوید : «تحقیقات نشان داده است که آلزایمر عمدتاً با کاهش متابولیسم سلول های مغز و افزایش التهاب ایجاد می شود.» او توضیح می دهد: «کاهش استرادیول [استروژن]، به خصوص اگر سریع باشد، نشان دهنده کاهش متابولیسم سلولی در مغز است، بنابراین کاهش هورمون هم با گرگرفتگی و هم با آلزایمر مرتبط است.»

چرا زنان بیشتر در معرض خطر آلزایمر هستند؟

اگرچه مردان نیز در طول زمان کاهش حمایت هورمونی را تجربه می‌کنند، برای مثال کاهش تستوسترون، کاهش هورمون‌ها برای زنان تندتر و سریع تر است، بنابراین این افت سریع‌تر باعث کاهش حمایت سلول‌های مغزی می‌شود که شدیدتر معمولاً اتفاق می‌افتد.» با این حال، توجه به این نکته مهم است که محرک های دیگری برای آلزایمر وجود دارد، بنابراین این تنها یک عامل شناخته شده است.

بسیاری از عوامل خطر دیگر از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سن بالا، سبک زندگی کم تحرک، کم خوابی، رژیم غذایی ناسالم و عوامل خطر ژنتیکی نیز وجود دارند که با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نیز مرتبط هستند.

این مطالعه ارتباط بین وقوع گرگرفتگی و افزایش خطر آلزایمر را نشان می دهد، اما مطالعات طولی بیشتری برای بررسی دقیق رابطه بین کاهش سطح استروژن و خطر ابتلا به آلزایمر مورد نیاز است. در حالی که همبستگی مهم است، همیشه به این معنا نیست که «علت» یک بیماری است.

دکتر ساپان می گوید:« با این حال، این مطالعه که ارتباط احتمالی بین گرگرفتگی شبانه و خطر ابتلا به آلزایمر را برجسته می کند، بر اهمیت خواب و استروژن برای عملکرد مغز تأکید می کند. مهم است که این خطر و همچنین سایر خطرات فیزیکی، محیطی و ژنتیکی آلزایمر را بشناسیم و فعال باشیم.»

دکتر ساپان اضافه می کند که هورمون درمانی یائسگی نه تنها می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند، بلکه به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

دکتر بریدسن می‌افزاید: «این نتایج نشان می‌دهد که همه زنانی که وارد دوران پیش از یائسگی یا یائسگی می‌شوند باید با پزشک خود در مورد عوامل خطرزای زوال شناختی مشورت کنند تا در مورد بهترین طرح برای پیشگیری از زوال شناختی صحبت کنند».

آموزش خود در مورد تمام خطرات مرتبط با بیماری آلزایمر در یادگیری راه های پیشگیری از آن مفید است. خوردن یک رژیم غذایی رنگارنگ و سالم مشابه رژیم مدیترانه ای، ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته، به حداقل رساندن مصرف الکل، سیگار نکشیدن، خواب هفت تا هشت ساعت در شب و تمرین تمرکز حواس، خطر ابتلا به مشکلات مزمن پزشکی و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha