معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده مرتبط با حادثه فوت ۶ نوزاد در NICU بیمارستان هاجر شهرکرد تاکنون قصور و تقصیری نبوده است.

مقام وزارت بهداشت: قصور پزشکی درخصوص فوت ۶ نوزاد بیمارستان هاجر شهرکرد مشاهده نشده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید کریمی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: از ۳۰ شهریورماه تا ۱۱ مهرماه سال‌جاری از مجموع ۴۰ نوزادی که در این NICU بستری بوده‌اند ۶ نوزاد فوت کرده‌اند.

وی افزود: همه این ۶ نوزاد نارس، از نظر سن حاملگی از ۲۸ تا ۳۱ هفته و از لحاظ وزنی یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ گرم بوده‌اند.

کریمی تصریح کرد: از این ۶ نوزاد ۲ نفر به‌علت عفونت جان خود را از داده‌اند که کشت ۲ نوزاد مثبت و چهار نوزاد دیگر منفی بوده یعنی در اثر عفونت نبوده یا نارسایی ریه و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند نارس بودن هست جزو علت‌های فوت بوده است.

وی یادآور شد: البته ما منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم که اظهارنظر قطعی درباره علت فوت را بدهند.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بلافاصله اقدام اصلاحی صورت گرفته و NICU تعطیل شد.

وی گفت: پس از جابه جایی نوزادان از NICU دیگر هیچ‌کس فوت نشده و کشت‌های لازم هم گرفته شده است.

کریمی به گرفتن کشت از پزشکان، پرستاران و والدین نوزادان اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون NICU آماده است و می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: به‌طور میانگین ۱۱.۵ درصد نوزادان بستری در NICU فوت می‌کنند اما نیمی از آن‌ها به‌علت نارس بودن هست و این ۶ نوزاد همگی نارس بوده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: گروه نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی تمامی پرونده‌ها است و اگر قصوری باشد بدون هیچ‌گونه اغماض و مسامحه با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

وی یادآور شد: براساس بررسی‌های انجام شده تاکنون قصور و تقصیری نبوده است اما تا این لحظه نکته‌ای که مربوط به قصور و تقصیر کسی باشد وجود ندارد و منتظر پاسخ پزشکی‌قانونی، گروه نظارتی و بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم که در حال بررسی پرونده‌ها هستند.

کریمی اظهار داشت: اگر پدر و مادری شکایت داشت باشند براساس روال قانونی بررسی می‌شود و پس از آن وجود یا نبود قصور مشخص می‌شود.

وی گفت: چون گزارشی که گرفته شده چهار پزشک متخصص نوزادان داریم که شبانه‌روز در بیمارستان بوده‌اند و حتی برای همان ۲ نوزادی که عفونت داشتند آنتی‌بیوتیک مناسب شروع کرده بودند و روش درمان غلط نبوده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در روش اولیه نکته‌ای پیدا نشد اما بررسی‌ها ادامه دارد و گروه تخصصی حضور خواهند داشت و پرونده‌ها را بررسی می‌کند.

وی افزود: در صورتی که قصوری از سوی کسی وجود داشته باشد مطابق قانون برخورد می‌شود.

کریمی تصریح کرد: براساس گزارش‌های کنونی روندهای اصلاحی انجام شده مطلوب است و به خانواده نوزادان فوت شده تسلیت می‌گوییم.

وی یادآور شد: البته در دنیا مواردی است که باعث افزایش فوت در NICU می‌شود که علت‌های آن مختلف است.

۶ نوزاد در مدت ۱۰ روز در بیمارستان هاجر شهرکرد فوت شده‌اند و دادستانی تیم تخصصی برای بررسی این حادثه در استان تشکیل داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha