مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور توضیحاتی درباره شرایط و نگهداری بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه کرد.

توضیح درباره شرایط پذیرش و نگهداری بیماران روانی مزمن در سازمان بهزیستی/راه اندازی ۴۰ خانه حمایتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«فریده باغ علیشاهی» مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد بیمار روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی است، گفت: تعداد افراد دارای پرونده روان مزمن ثبت شده در سامانه سازمان بهزیستی تعداد ۱۷۱۹۰۸ نفراست.

وی همچنین درباره روند پذیرش این افراد در سازمان بهزیستی تصریح کرد: روند پذیرش این افراد با ارائه درخواست از سوی خانواده، تشکیل پرونده در ادارات بهزیستی و ارزیابی وضعیت فرد توسط کمیسیون پزشکی توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت انجام می‌شود.

وی درباره آمار بیمارانی که در حال حاضر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۱۶۱۷۴ نفر در ۲۱۵ مرکز و خانه حمایتی بیماران روانی مزمن خدمات مراقبتی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور با اشاره به تاسیس خانه‌های حمایتی درباره برنامه بهزیستی برای حضور این افراد در کنار خانواده و جامعه‌پذیر شدن آن‌ها توضیح داد: از جمله برنامه‌هایی که سازمان بهزیستی برای حضور این افراد در خانواده و جامعه‌پذیر شدن آن‌ها دنبال می‌کند، تاسیس خانه‌های حمایتی و حمایت‌های مالی از خانواده‌ها از طریق برنامه‌های خانواده محور از قبیل خدمات مراقبت در منزل، ارائه خدمات توانبخشی در منزل و پرداخت حق پرستاری همراه با مستمری و کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است. همچنین خدمات قابل ارائه توسط مراکز روزانه توانبخشی و کارگاه‌های حمایتی نیز از دیگر برنامه‌های ما درخصوص این افراد است.

به گفته باغ علیشاهی در حال حاضر ۴۰ خانه حمایتی بیماران روانی مزمن در سطح کشور وجود دارد که به این بیماران خدمات ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان‌ها و نهادهای دیگر در خصوص درمان و ساماندهی بیماران اعصاب و روان رها شده در خیابان همکاری لازم را با سازمان بهزیستی دارند، گفت: به صورت موردی همکاری‌هایی صورت می‌پذیرد ولی در سطح کلان همکاری جدی و سازمان یافته متناسب با شرایط این بیماران بر اساس وظیفه ذاتی دستگاه ها، بسیار کمرنگ است.

مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور با اشاره به مهمترین مشکلات بیماران اعصاب و روان گفت: انگ و تصورات نادرست اغلب افراد جامعه نسبت به بیماری روان و مشکلات مرتبط با پذیرش بیماران در جامعه که موضوع اشتغال آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و به تبع آن مشکلات معیشت و اقتصادی که از مسائل مبتلا به اغلب بیماران است را می‌توان از مهمترین مشکلات این بیماران برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha