بر اساس یک مطالعه جدید، به نظر می رسد نوجوانان و زنان بالغ جوانی که از سرطان جان سالم به در می برند، با احتمال بیشتر به دنیا آوردن نوزادانی با نقص مادرزادی روبرو هستند.

شیوع نقایص مادرزادی در نوزادان متولد از مادران مبتلا به سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، «کیتلین مورفی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس، گفت: «نگرانی‌هایی مانند سلامتی کودکان برای بسیاری از بزرگسالان جوانی که به سرطان مبتلا هستند، وجود دارد.»

او در ادامه افزود: «یافته‌های ما می‌تواند برای ارائه مشاوره و اطلاع‌رسانی به این جمعیت از خطرات بالقوه و پیامدهای تولید مثلی سرطان، در زمان تشخیص و بعد از آن استفاده شود.»

محققان نقایص مادرزادی بیش از ۶۸۰۰ فرزند ۱۲ ماهه و کمتر از زنانی که در زمان تشخیص سرطان بین ۱۵ تا ۳۹ سال سن داشتند، بررسی کردند.

حدود ۲۹ درصد سرطان تیروئید، ۱۳ درصد لنفوم و نزدیک به ۱۱ درصد سرطان سینه داشتند. حدود یک چهارم آنها شیمی درمانی شده بودند.

خطر کلی هر گونه نقص مادرزادی در فرزندان زنان با سابقه سرطان بیشتر بود، ۶ درصد در مقابل ۴.۸ درصد برای کسانی که سابقه سرطان نداشتند.

دانشمندان افزایش خطر ابتلاء به انواع خاصی از نقایص را در فرزندان زنان دارای سابقه سرطان، از جمله نقص چشم یا گوش؛ نقص قلب و گردش خون؛ ناهنجاری‌های دستگاه تناسلی و ادراری و ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی مشاهده کردند.

مورفی گفت که غربالگری نوزادان از نظر نقایص مادرزادی می‌تواند فرصتی برای پیشگیری هدفمند باشد.

به گفته مورفی، «بسیاری از مطالعات اکنون رابطه بین سرطان و نقایص مادرزادی را نشان می‌دهند. کودکانی که دارای نقص مادرزادی هستند در معرض خطر بیشتر ابتلاء به سرطان هستند. هر چه بیشتر در مورد ارتباط آنها با یکدیگر بیاموزیم، بیشتر می‌توانیم فرصت‌هایی را برای پیشگیری از هر دو شناسایی کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha