تحقیقات جدید به پتانسیل واکسن استنشاقی کووید۱۹ پرداخته است.

واکسن کووید به شکل اسپری بینی در آزمایش اولیه نویدبخش بود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، کارآزمایی بالینی فاز ۱ نشان داد که این محصول، که از طریق بینی در دو دوز تجویز شد، پاسخ ایمنی قابل توجهی را در مقابل انواع سویه های مختلف کووید ایجاد کرد.

این واکسن که CoviLiv نام دارد، قبل از ساخت واکسن‌های mRNA که اکنون برای درمان کووید تأیید شده‌اند، روی بزرگسالان سالم آزمایش شد.

در عوض، CoviLiv یک واکسن زنده ضعیف شده است، به این معنی که از ویروس ضعیف ساخته شده است. به گفته محققان، ماده ژنتیکی ویروس به منظور تبدیل آن از یک پاتوژن عامل بیماری به یک واکسن پایدار و ایمن، دوباره کدگذاری شد.

طبق گزارش‌ها، شرکت کنندگانی که واکسن را در طول آزمایش دریافت کردند، پاسخ‌های ایمنی قوی ای داشتند. آنها همچنین دارای واکنش‌پذیری سلول T بودند که مشخص شد برای آنتی‌ژن‌های ویروسی متعدد فراتر از پروتئین اسپایک کروناویروس که اغلب در حال جهش هستند، اختصاصی است.

هیچ یک از واکسن‌های فعلی کووید به صورت زنده ضعیف نشده یا از طریق بینی تحویل داده نمی‌شوند.

«یوهانا کافمن»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «یافته های این مطالعه نگاهی اجمالی به نسل بعدی واکسن‌های کووید ۱۹ ارائه می‌دهد که می‌تواند محافظت متفاوتی را برای افراد بیشتری ارائه دهد.»

او در بیانیه خبری جلسه گفت: «تزریق واکسن از طریق بینی و نگهداری آسان‌تر آن می‌تواند دسترسی به واکسن‌ها را برای مناطق محروم در سراسر جهان افزایش دهد.»

CoviLiv نیازی به ذخیره سازی زنجیره سرد ندارد، که ذخیره آن را در مناطقی که یخچال کافی ندارند آسان‌تر می‌کند. بر اساس این مطالعه، داشتن جایگزینی برای واکسن کووید نیز ممکن است جذب را در مناطقی با نرخ واکسیناسیون پایین‌تر افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha