مراقبت درست و اصولی از پاها در هوای سرد ضروری است. سردی پاها می‌تواند منجر به سرمازدگی، ایجاد درد در انگشتان پا، تاول و میخچه شود. با به‌کارگیری روش‌های درست، پاهای خود را در دمای ایده‌آل نگه دارید تا از بروز این‌قبیل مشکلات جلوگیری کنید.

۶ ترفند برای گرم نگه‌داشتن پاها در هوای سرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، گرم نگه داشتن پاها می‌تواند به حفظ سلامت کلی بدن بخصوص در فصول سرما، که بدن در برابر بیماری‌های فصلی آسیب پذیرتر است، کمک کند. سردی پا علل گوناگونی دارد؛ از جمله شایع‌ترین دلایل بروز آن می‌توان به واکنش بدن به دما، بیماری‌هایی مانند دیابت، سندرم خستگی، کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی و نوروپاتی محیطی مزمن اشاره کرد.

گرم‌تر بودن پاها باعث باز شدن عروق خونی و بهبود گردش خون می‌شود و به بدن کمک کند تا گرما را در تمام اندام‌ها توزیع کند. این مسئله به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید، انرژی خود را ذخیره کنید و به طور کلی در برابر انواع آسیب‌ها ایمن بمانید.

چند مورد از متداول‌ترین راه‌ها برای گرم نگه داشتن پاها در فصول سرد سال عبارتند از:

۱) حمام پا

یک روش فوق‌العاده برای گرم کردن پاها درست قبل از خواب یا در پایان یک روز سرد و پرمشغله، حمام آب گرم برای پاها است. یک ظرف بزرگ را با آب گرم پر کنید، پاهای خود را در آن فرو ببرید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید درون آب باقی بماند. سپس یک حوله گرم دور پاهایتان بپیچید و به آرامی آنها را خشک کنید.

۲) پوشیدن کفش مناسب

هرچند بسیاری از کفش‌های ورزشی دارای رویه‌های مشبک به منظور جریان هوای بهتر در کفش و جلوگیری از تعریق پا هستند، اما استفاده از این کفش‌ها در فصول سرد سال توصیه نمی‌شود زیرا منجر به سرد شدن پاها می‌گردند. در فصل پاییز و زمستان، استفاده از کفش‌ها و بوت‌های چرمی برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد به کفش و گرم نگه داشتن پاها مناسب‌تر است. کفش‌های ضد آب هم برای گرم نگه داشتن پاها در زمستان مناسب هستند و به خشک و گرم نگه داشتن پاهای شما در هوای بارانی یا برفی کمک می‌کنند.

۳) حرکت دادن پاها

اگر در خانه یا فضای بیرون احساس سرما در پاهای خود دارید، از ایستادن، نشستن و ثابت نگه داشتن پاها بپرهیزید؛ پاهای خود را حرکت دهید و تحرک فیزیکی داشته باشید، بد نیست چند قدم راه بروید. این کار گردش خون را بهبود می‌بخشد و سبب جریان یافتن خون و توزیع گرما به قسمت‌های مختلف پا می‌شود.

۴) نوشیدن مایعات

مایعات کافی بنوشید. کمبود هیدراتاسیون باعث از دست دادن گرما در بدن می‌شود. نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا قهوه، گرمای مورد نیاز بدن را در هوای سرد تأمین می‌کنند. هم‌چنین خوردن غذاهای غنی از منیزیم، کلسیم، ویتامین‌های E، K و C می‌تواند ضربان قلب را افزایش داده و باعث بهبود گردش خون در پاها شود و از سرد شدن پاها جلوگیری کند.

۵) عایق‌کاری پا

در روزهای سرد، با استفاده از یک دستمال کاغذی می‌توانید تا حدودی پاها را گرم‌تر نگه دارید. یک لایه دستمال کاغذی بردارید و آن را روی قسمت بالای پا، کف پا و دور انگشتان پا قرار دهید. روی آن جوراب بپوشید و در نهایت کفش‌های خود را به پا کنید. این یک لایه دستمال کاغذی هم‌چون عایق عمل می‌کند و از نفوذ سرما و سرد شدن پاها جلوگیری می‌کند.

۶) پوشیدن جوراب ضخیم

پوشیدن جوراب ضخیم در هوای سرد یک راه عالی برای محافظت و گرم نگه داشتن پاهاست. جوراب‌ها معمولاً دارای طیف گسترده‌ای از ضخامت هستند؛ اگر قصد دارید آنها را از زیر کفش بپوشید، گزینه‌ای را انتخاب کنید که ضخامت آن سبب ایجاد اذیت و فشار در پاها نشود.


منابع: soxnugg ، verywellfi

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha