سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 362875

یک فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: افزایش سطح سرب در بدن کودکان منجر به کاهش بهره هوشی می‌شود و خبر بد این است که این کم‌هوشی مادام‌العمر است.

دلیل کم‌هوشی مادام‌العمر برخی کودکان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل اتز ایرنا،دکتر مصطفی صدیقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگارما افزود: مقادیر بالای سرب در بدن کودک می تواند اثرات منفی شدید در مغز ایجاد کند و باعث عوارض مهم تاخیر رشد، مشکلات یادگیری، تحریک پذیری، بی اشتهایی، کاهش وزن، سستی و خستگی، درد شکم، استفراغ، یبوست، تاخیر بلوغ، کم شنوایی و حتی کوتاه قدی شود به نحوی که به ازای هر ۱۰ واحد افزایش در سطح سرب یک سانتی متر قد کوتاه تر می شود.

وی با اشاره به اینکه این عوارض در کودکانی که مادران آنها در زمان بارداری بخصوص در سه ماهه اول سطح خونی سرب بالایی داشتند بیشتر است، گفت: مادران باردار ممکن است به علت فقر آهن، ویار خاک خوری داشته و سرب را وارد بدن خود نمایند و نوزادانی که قبل از تولد در معرض سرب قرار می گیرند ممکن است نارس و یا کم وزن بوده و یا کندی رشد داشته باشند.

دکتر صدیقی افزود : مادرانی که سطح خونی رب بالایی در دوران بارداری داشتند فرزندانشان بیشتر دچار معضلات اجتماعی، پرخاشگری و دستگیری و حبس شده اند و در عین حال از دیگر علائم این نوع مسمومیت، عملکرد کلیوی، فشار خون، مشکلات مغز استخوان و کم خونی، درگیری اعصاب محیطی و متعاقبا فلج و افتادن مچ دست و یا پا است.

این پزشک متخصص همچنین عنوان کرد: از نظر سیستم اعصاب مرکزی نیز علائم مهم سطح خونی سرب بالا، افزایش فشار داخل جمجمه ای، سردرد، تغییرات شناختی، ضعف، تشنج، اغما و ندرتا مرگ(در مقادیر خیلی بالا) می تواند باشد.

دکتر صدیقی در ادامه گفت: تشخیص مسمومیت با سرب از طریق آزمایش خون است و عمده موارد تشخیص داده شده مسمومیت با سرب در آزمایشات غربالگری کشف می شوند نه در بیمارانی که علامت دار هستند لذا اهمیت انجام غربالگری در موارد خاص بسیار کمک کننده است.

به گفته وی غربالگری می تواند شامل افرادی که محل اقامت آنها نزدیک به کارخانه های وابسته به سرب است، شاغلین در بازیافت باتری ها، زندگی در ساختمان های قدیمی با رنگهای کهنه، عقب مانده های ذهنی و اوتیسم ها که عادت به لیسیدن و یا وارد کردن انگشتان و دست ها به دهان دارند باشد ضمن اینکه چنانچه یکی از اعضای خانواده دچار مسمومیت با سرب شده باشد باید سایر اعضای خانواده نیز آزمایش شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha