سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 363330

بسیاری از علائم حمله پانیک می تواند شبیه حمله قلبی باشد. اگر فردی که می‌شناسید برای اولین بار دچار حمله پانیک می‌شود، او را تشویق کنید که به یک پزشک مراجعه کند.

چطور به کسی که حمله پانیک دارد، کمک کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، داشتن حمله پانیک می تواند یک تجربه طاقت فرسا و گاهی ترسناک باشد؛ نه فقط برای فردی که در بحبوحه حمله است، بلکه برای عزیزی که می خواهد به دیگری کمک کند. نه تنها دانستن اینکه چه چیزی برای کمک به آنها برای بازگشت به حالت عادی باید انجام دهید چالش برانگیز است، بلکه کنترل احساسات خود نیز می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر به طور کامل متوجه آنچه اتفاق می افتد، نباشید.

اما مطمئن باشید، با دانش، درک و همدلی اولیه، می‌توانید با اطمینان به فردی که برایتان مهم است کمک کنید تا با خیال راحت به حالت آرامش برگردد. چه این اولین حمله پانیک آنها باشد یا یکی از حملات آنها ، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید می تواند به شما کمک کند تا موقعیت را تحت کنترل داشته باشید.

نشانه های حمله پانیک

حملات پانیک یک مسئله رایج است که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی افرادی که اختلال پانیک در آنها تشخیص داده نشده است، ممکن است دچار حمله پانیک شوند. در واقع، از هر پنج نفر یک نفر حداقل یک بار در زندگی خود دچار حمله پانیک می شود.

از آنجایی که حملات پانیک به طور ناگهانی و بدون هشدار اتفاق می‌افتد، دانستن علائم مهم است. حملات پانیک معمولاً بین 5 تا 30 دقیقه طول می کشد، اگرچه برخی علائم ممکن است کمی بیشتر باقی بمانند.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شخص دیگری دچار حمله پانیک شده است:

  • اضطراب شدید
  • لرزیدن
  • احساس سرگیجه، سبکی سر یا غش
  • تعریق بیش از حد یا گرگرفتگی
  • تپش قلب یا تپش در قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • لرز
  • بی حسی در دست یا پا
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ناراحتی معده
  • ترس از دست دادن کنترل یا مرگ
  • ترس از جدایی

شایان ذکر است که بسیاری از علائم حمله پانیک می تواند شبیه حمله قلبی باشد. اگر فردی که می‌شناسید برای اولین بار دچار حمله پانیک می‌شود، او را تشویق کنید که به یک پزشک مراجعه کند.

اگر مطمئن نیستید که این اولین حمله پانیک آنهاست، می‌توانید از آنها بپرسید که آیا قبلاً دچار حمله پانیک شده‌اند و آیا فکر می‌کنند در حال حاضر دچار آن شده‌اند یا خیر. با این حال، دریافت درمان اورژانسی هرگز ضرری ندارد؛ حتی زمانی که فردی سابقه حملات پانیک را داشته باشد مهم است که به اورژانس مراجعه کند.

وقتی کسی دچار حمله پانیک شده چکار کنیم؟

هنگامی که فردی دچار حمله پانیک می شود، مهم است که آرام بمانید و به یاد داشته باشید که آنچه را که تجربه می کند به آرامی می گذرد و بدنش به حالت عادی خود باز می گردد. در حالی که فرد نزدیک شما دچار حمله پانیک می شود، در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای ارائه حمایت و مراقبت از او انجام دهید:

  • از آنها بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند: ببینید آیا آنها دوست دارند شما کاری را انجام دهید یا کاری وجود دارد که قبلاً انجام داده اند که در حمله پانیک قبلی برای آنها مؤثر بوده است.
  • اگر می توانید حواس پرتی را کاهش دهید: به آنها کمک کنید در جایی امن و خصوصی حرکت کنند، بپرسید که آیا می خواهند بنشینند. حتی بیرون رفتن برای گرفتن هوای تازه می تواند برای برخی افراد مفید باشد.
  • به آنها گوش دهید: اگر چیزی برای به اشتراک گذاشتن دارند یا درخواست چیزی خاص دارند، مطمئن شوید که به آنها گوش می دهید، احساسات آنها را تأیید می کنید و هر کاری که می توانید برای برآورده کردن درخواست های آنها انجام می دهید.
  • حامی باشید: با جملات کوتاه و ساده با آرامش و ملایمت با آنها صحبت کنید. به آنها یادآوری کنید که این احساسات به زودی از بین خواهند رفت. این کارهمچنین می‌تواند کمک کند که ترسی که تجربه می‌کنند را بپذیرند و به آن‌ها بفهمانند که شما آنجا هستید تا از آنها حمایت کنید.
  • آنها را تشویق کنید تا راهبردهای مقابله ای را امتحان کنند: به عنوان مثال، برخی از افراد علاقه مند به آزمایش تکنیک تنفسی مانند تنفس جعبه ای هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شمارش معکوس از 100 را ترجیح دهند. به آنها اجازه دهید شما را راهنمایی کنند.
  • با آنها بمانید: در حین تجربه کردن احساسات خود صبور باشید و در طول حمله پانیک با آنها بمانید؛ مگر اینکه از شما بخواهند آنها را ترک کنید یا به آنها فضا بدهید. همچنین اگر می توانید سعی کنید آنها را ایمن نگه دارید، به خصوص اگر وحشت آنها باعث می شود خطراتی مانند تلاش برای وارد شدن به ترافیک یا تلاش برای پیاده شدن از قطار در حال حرکت داشته باشند.

به آنها پیام می دهید؟

دریافت پیامک از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در مضیقه می تواند چالش برانگیز باشد. اما اگر پیامی دریافت کردید و معتقدید که فرد مورد علاقه شما دچار حمله پانیک شده است، مهم است که آرام باشید و از آنها حمایت کنید. به علاوه، اجازه دادن به آنها برای برقراری ارتباط از طریق پیام متنی ممکن است تنها عامل حواس پرتی آنها باشد تا احساس بهتری داشته باشند.

اگر از شخصی که دچار حمله پانیک شده از می خواهید حمایت کنید، در اینجا چند استراتژی وجود دارد که باید امتحان کنید:

  • از آنها بپرسید که چگونه می توانید از آنها حمایت کنید یا می خواهند از شما برای کمک یا حمایت تماس بگیرید.
  • ببینید آیا آنها می خواهند تماس بگیرند یا از تماس تصویری استفاده کنند، زیرا شنیدن صدای یکی از عزیزان می تواند به آرام کردن اضطراب آنها کمک کند.
  • آنها را تشویق کنید تا در صورت تمایل، یک استراتژی مقابله ای را امتحان کنند.
  • تکنیک های خودیاری را به آنها تحمیل نکنید و تمام تلاش خود را بکنید تا به خواسته های آنها احترام بگذارید.
  • به آن‌ها احساس کنترل بر موقعیت خود را بدهید.
  • اگر تمایل به روش‌های کاهش وحشت دارند، استفاده از کمپرس سرد یا قرار دادن دست‌های خود در آب سرد را به آنها پیشنهاد دهید، زیرا احساس سرما می‌تواند به افراد کمک کند تا آرام شوند.
  • یک تکنیک جالب را با آنها امتحان کنید، مانند تمرین 5-4-3-2-1 که از آنها می خواهد پنج چیز را که می توانند ببینند، چهار چیز را که می توانند لمس کنند، سه چیز را که می توانند بشنوند، دو چیز را که می توانند بو کنند، نام ببرند. یک چیز را می توانند بچشند که کمک می کند حواس آنها پرت بشود.
  • به برقراری ارتباط با عزیزتان ادامه دهید تا زمانی که حمله پانیک آنها برطرف شود و آنها احساس راحتی بیشتری کنند.
  • به آنها بگویید که به آنها افتخار می کنید و پیشنهاد دهید که هر زمانی که به حمایت نیاز دارند در آنجا حضور داشته باشند، گفتگو را پایان دهید.

کارهایی که نباید برای کسی که دچار حمله پانیک شده است انجام دهید

هنگامی که شخصی که برای شما مهم است دچار حمله پانیک می شود ، این حمله می تواند طاقت فرسا، ترسناک و حتی گیج کننده باشد. اما مهم است که اجازه ندهید سردرگمی یا ترس شما مانع انجام کاری شود که برای آنها بهترین است. به جای کم اهمیت جلوه دادن آنچه که از سر می گذرانند، سعی کنید از آنها حمایت کنید و احساسات آنها را تأیید کنید. وحشت و ترسی که آنها تجربه می کنند واقعی است و «همه در سر آنها» نیست.

همچنین باید کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و از گفتن هر چیزی که می تواند به آنها صدمه بزند، وضعیت را بدتر کند یا احساس ناامنی ایجاد کند، خودداری کنید. به هر حال، شما نمی خواهید آنها را شرمنده کنید. در عوض، به آنها اجازه دهید بدانند که به آنها اهمیت می دهید و آنها را می پذیرید.

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید از گفتن یا انجام آنها در حین حمله پانیک اجتناب کنید:

  • از قضاوت کردن آنها خودداری کنید.
  • از گفتن اینکه نگران نباشند خودداری کنید.
  • سعی کنید زیاد سوال نپرسید.
  • تصور نکنید که می دانید آنها به چه چیزی نیاز دارند.
  • از نادیده گرفتن احساسات یا باورهای آنها خودداری کنید؛ حتی اگر آنها برای شما منطقی نباشند.

چه زمانی با یک پزشک تماس بگیرید؟

اگر دوست یا عزیز شما برای اولین بار حمله پانیک را تجربه می کند یا شما نگران سلامتی یا رفاه آنها هستید، مهم است که آنها را تشویق کنید که به دنبال مراقبت های پزشکی از پزشک یا درمانگر خود باشند. اگر فکر می‌کنند مراقبت‌های پزشکی ایده خوبی است، می‌توانید با ۱۱۵ تماس بگیرید یا آنها را برای حمایت بیشتر به نزدیک‌ترین اتاق اورژانس یا مراقبت‌های فوری ببرید.

پس از رسیدن به آنجا، یک پزشک می تواند آنها را ارزیابی کند و یک وضعیت پزشکی تهدید کننده زندگی را رد کند. آنها همچنین می توانند داروهایی را تجویز کنند که ممکن است به آنها کمک کند احساس بهتری داشته باشند یا آنها را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهند تا تکنیک های مقابله را تمرین کنند یا در مورد اضطراب خود صحبت کنند.

درمان تشویقی

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای کمک به فردی که دچار حمله پانیک شده است انجام دهید، تشویق او برای یافتن درمان است.

به خاطر داشته باشید: این نیز یکی از چالش برانگیزترین موردها است. اگر بدون همدلی و شفقت به موقعیت برخورد کنید، یا اگر بیش از حد فشار بیاورید، می توانید عزیزتان را کاملاً با ایده دریافت مراقبتی که نیاز دارد، برگردانید.

در عوض، با نشان دادن نگرانی خود شروع کنید و نشان دهید که مایل به گوش دادن به آنها و نگرانی های آنها هستید. به آنها اطمینان دهید که در کنار آنها هستید، اما از قضاوت کردن یا تلاش برای تشخیص آنها اجتناب کنید.

برای افرادی که تمایلی به مراجعه به یک متخصص سلامت روان ندارند، مقایسه حملات پانیک با کلسترول بالا، بیماری قلبی یا مشکل تیروئید می تواند مفید باشد. به آنها یادآوری کنید که برای این شرایط به پزشک متخصص مراجعه خواهند کرد و دریافت درمان برای حملات پانیک تفاوتی ندارد. جستجوی درمان به آنها کمک می کند تا راه هایی برای رسیدگی به وضعیت خود بیابند.

همچنین شایان ذکر است که برخی از افراد از مراجعه به درمانگر می ترسند یا نمی دانند از کجا شروع کنند. با منابعی که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، مسلح شوید، مانند خطوط بحرانی که می‌توانند با آنها تماس بگیرند یا پیامک و پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین برای کمک به آنها در یافتن درمانگران در حال حاضر . اگر آنها قبلاً یک درمانگر یا سایر ارائه دهندگان سلامت روان دارند، همچنین می توانید پیشنهاد دهید که با آنها به قرار درمانگر خود بروید و در اتاق انتظار بنشینید تا زمانی که به تنهایی راحت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha