پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 363540

چندین مکمل و درمان طبیعی وجود دارد که ممکن است سوزش سر دل و سایر علائم رفلاکس اسید را تسکین دهد. با این حال توجه به این نکته ضروری است که تحقیقات اغلب در مورد این مکمل ها محدود است و همه به شکل یکسان به مکمل های خاص پاسخ نمی دهند.

مکمل هایی برای کنترل اسید معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از zaya care، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یک اختلال شایع در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است و زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت مری شما حرکت کند که به آن رفلاکس اسید نیز می گویند. یکی از علائم رایج سوزش سر دل و احساس سوزش در قفسه سینه است.

به غیر از سوزش سر دل، علائم GERD عبارتند از:

احساس برگشت غذا به دهان

  • طعم تلخ دهان
  • آروغ زدن
  • حالت تهوع
  • سرفه خشک
  • دشواری یا درد در هنگام بلع

داروهایی که ممکن است برای درمان GERD تجویز شوند عبارتند از:

  • آنتی اسیدها
  • مهارکننده های پمپ پروتون و آنتاگونیست های گیرنده H2

با این حال، برخی از افراد ممکن است روش طبیعی تری را برای کاهش علائم ترجیح دهند.

مکمل هایی که می توانند رفلاکس اسید را تسکین دهند

چندین مکمل مانند ملاتونین، زنجبیل و آلژینات برای فواید بالقوه‌شان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

چندین مکمل و درمان طبیعی وجود دارد که ممکن است سوزش سر دل و سایر علائم رفلاکس اسید را تسکین دهد. توجه به این نکته مهم است که تحقیقات اغلب در مورد این مکمل ها محدود است و همه به شکل یکسان به مکمل های خاص پاسخ نمی دهند.

این اطلاعات توصیه پزشکی نیست و برای درمان موثرتر باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید، بلکه یک مرور کلی از مکمل هایی است که برای درمان GERD استفاده شده است. برای برخی افراد، مصرف گیاهان دارویی و مکمل ها ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کند یا باعث تداخل دارویی شود. قبل از مصرف هر مکمل جدید، همیشه مهم است که ابتدا با پزشک مشورت کنید.

بتائین HCL با پپسین

یکی از علل سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده، اسید معده یا اسید هیدروکلریک پایین است. در این مورد، مصرف بتائین هیدروکلراید (HCL) ممکن است مفید باشد.

مصرف بتائین HCL ممکن است به طور موقت اسید معده را برای برخی افراد افزایش دهد که می تواند هضم را تسریع کند و از رفلاکس اسید جلوگیری کند.

پپسین یک آنزیم گوارشی است که پروتئین را تجزیه می کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که افراد مبتلا به سوء هاضمه که پپسین همراه با اسید آمینه ای به نام هیدروکلراید مصرف می کردند، بهبود علائم را تجربه کردند.

مکمل های بتائین HCL اغلب با پپسین اضافه شده به آن ساخته می شوند. این مکمل با هم می تواند اسیدیته معده را تقویت کرده و فرآیند هضم را بهبود بخشد. کسانی که به دلیل مشکلات گوارشی و اسید معده کم با سوزش سر دل دست و پنجه نرم می کنند نیز ممکن است این مکمل را برای درمان علائم خود مفید بدانند.

ویتامین های گروه B

ویتامین های B برای عملکردهای مختلف بدن ضروری هستند، مانند کمک رساندن به بدن برای تبدیل غذایی که می خورید به انرژی.

مردم اغلب ویتامین های گروه B را برای حفظ متابولیسم سالم و تقویت سلامت پوست و مو مصرف می کنند.

تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف فولات و سایر ویتامین های B ممکن است خطر ابتلا به ریفلاکس مری را کاهش دهد که درواقع مری ملتهب ناشی از GERD است. با توجه به محدودیت‌های موجود در این مطالعه، تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی کمک ویتامین B بر کنترل علائم رفلاکس مورد نیاز است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف یک مکمل غذایی حاوی ویتامین B ممکن است جایگزین خوبی برای داروهای سوزش سر دل باشد. با این حال، به دلیل سایر ترکیبات موجود در این مکمل، نمی توان گفت که چه مقدار از این میزان بهبود به دلیل ویتامین B بوده است.

مکمل های ویتامین B نسبتا بی خطر است و برخی از افراد بهبودهایی را در سوزش سر دل و رفلاکس اسید گزارش کرده اند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن در کمک به علائم GERD مورد نیاز است.

ایبروگاست

ایبروگاست یک محصول گیاهی است که سابقه طولانی در استفاده از گیاهان برای تسکین علائم گوارشی دارد. این محصول گیاهی شامل نه عصاره گیاهی مختلف مانند بابونه، بادرنجبویه، نعناع، خار مریم و شیرین بیان است و نشان داده شده است که به سوزش سر دل، حالت تهوع و درد معده کمک می کند.

مطالعات متعدد ثابت کرده اند که ایبروگاست به خوبی توسط اکثر افراد تحمل می شود و می تواند به طور ایمن و موثر سوء هاضمه و درد معده را کاهش دهد. به دلیل اثربخشی آن، برخی از مردم Iberogast را به عنوان جایگزین طبیعی برای داروهای GERD ترجیح می دهند.

از آنجایی که ایبروگاست حاوی چندین گیاه مختلف است، باید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

زنجبیل

گیاه زنجبیل برای انواع فواید سلامتیش مورد استفاده قرار گرفته است. محققان معتقدند زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی قوی آن بسیار موثر است. زنجبیل معمولا به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین ناراحتی معده و تسکین حالت تهوع استفاده می شود.

با این حال تحقیقات در مورد زنجبیل و GERD محدود است. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف سه گرم پودر زنجبیل هر روز به مدت چهار هفته به طور قابل توجهی علائمی مانند حالت تهوع، آروغ زدن، نفخ، سوزش سر دل و درد اپی گاستر را بهبود می بخشد.

به طور معمول، عوارض جانبی کمی با مصرف زنجبیل در مقادیر کم همراه است. با این حال، آزمایش‌های بالینی بیشتری برای تأیید اثربخشی آن در درمان علائم GERD و تعیین ایمن‌ترین و مؤثرترین دوز مورد نیاز است.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های "خوب" هستند که از سلامت گوارش حمایت می کنند. در حالی که پروبیوتیک ها به دلیل فوایدشان در قسمت تحتانی دستگاه گوارش شناخته شده اند، اطلاعات کمی در مورد فواید بالقوه آنها در دستگاه گوارش فوقانی وجود دارد.

یک بررسی از 13 مطالعه به این نتیجه رسید که پروبیوتیک ها می توانند در تسکین علائمی مانند نارسایی و سوزش سر دل مفید باشند. با این حال، برای تأیید اثربخشی استفاده از پروبیوتیک بر علائم GERD، آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است.

یک مطالعه جدیدتر مزایای مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک را برای بیمارانی که به مدت طولانی از مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) استفاده کرده اند، بررسی کرد. نشان داده شده است که این دارو که اغلب برای مبتلایان به GERD تجویز می شود، عوارض جانبی منفی روی روده دارد.

در این مطالعه، عوارض جانبی مرتبط با روده ناشی از استفاده طولانی مدت PPI به طور قابل توجهی کاهش یافت. در حالی که مزایای پروبیوتیک ها برای علائم GERD هنوز مشخص نشده است، پروبیوتیک ها ممکن است برای کسانی که به دلیل مصرف دارو مشکلات گوارشی دارند مفید باشد.

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم می تواند به سرعت اسید معده را خنثی کند و سوزش سر دل، سوء هاضمه و ناراحتی معده را تسکین دهد. آنتی اسیدهای مبتنی بر کربنات کلسیم داروهای رایج بدون نسخه هستند که معمولاً به شکل قرص های جویدنی در داروخانه ها در دسترس می باشند.

ثابت شده است که کربنات کلسیم یک تسکین دهنده سریع برای سوزش سر دل و رفلکس اسید است. توجه به این نکته ضروری است که این مکمل باید فقط برای تسکین کوتاه مدت استفاده شود و برای جلوگیری از عوارض جانبی نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

آنتی اسیدهای کربنات کلسیم ممکن است گزینه خوبی برای کسانی باشد که گاهی اوقات سوزش سر دل را تجربه می کنند. با این حال، برای همه افراد، به خصوص کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا داروهای دیگری مصرف می کنند، ایده آل نیست.

آلژینات ها

آلژینات ها ترکیبات طبیعی هستند که در جلبک دریایی قهوه ای یافت می شوند؛ آلژینات سدیم شکل رایج مکمل های آلژینات است.

در طب سنتی، آلژینات ها برای التیام زخم و دارورسانی استفاده شده و تحقیقات جدیدتر فواید آلژینات ها را بر علائم GERD نشان داده است.

آلژینات ها علائم رفلاکس اسید را به روشی منحصر به فرد تسکین می دهند. وقتی آلژینات ها به معده شما می رسند، در بالای معده به ژل تبدیل می شوند که به جلوگیری از حرکت محتویات معده به سمت مری کمک می کند.

یک بررسی در سال 2017 به این نتیجه رسید که مکمل‌سازی با آلژینات‌ها در مقایسه با آنتی اسیدها، مهارکننده‌های پمپ پروتون و آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین-2 ممکن است گزینه درمانی مؤثرتری برای علائم GERD باشد.

برای کسانی که عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو برای GERD را تجربه می کنند، آلژینات ها ممکن است جایگزین جذاب تری برای کنترل علائم خفیف باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی استفاده از آلژینات ها برای موارد شدیدتر GERD مورد نیاز است.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی در بدن شماست که به چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند. مصرف مکمل ملاتونین معمولا برای کمک به بهبود کیفیت خواب استفاده می شود. با این حال اخیراً نیز به دلیل نقش بالقوه آن در درمان رفلاکس اسید مورد بررسی قرار گرفته است.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که ملاتونین از پوشش مری محافظت می کند که برای جلوگیری از تحریک بیشتر مری مهم است. یک مطالعه کوچک نشان داد که ملاتونین، همراه با داروهای سوزش سر دل، بهبود بالینی در علائم GERD را تسریع می کند.

در حالی که به نظر می رسد تحقیقات روی ملاتونین برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید امیدوارکننده است، مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است. ایمنی مصرف طولانی مدت استفاده معمول از ملاتونین نیز هنوز مشخص نشده است.

کدام مکمل را برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید مصرف کنید؟

تشخیص اینکه کدام مکمل برای شما بهترین است ممکن است سخت باشد. با این حال، قبل از مصرف هر کدام، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. برخی از عواملی که ممکن است بر تصمیم شما در مورد مصرف مکمل تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • فراوانی سوزش سر دل: اگر گاه به گاه با غذاهای خاصی دچار سوزش سر دل می شوید، برخی محصولات مانند آنتی اسیدهای حاوی کلسیم برای تسکین فوری علائم شما مفید هستند. اگر با علائم مکرر رفلاکس اسید دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است لازم باشد مکملی را در نظر بگیرید که برای استفاده طولانی مدت مناسب تر باشد.
  • دل درد شبانه: اگر در شب بیشتر دچار سوزش سر دل می شوید، مصرف ملاتونین ممکن است به تسکین علائم و بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.
  • کمبود اسید معده: علائم سوزش سر دل و رفلاکس می تواند ناشی از کمبود اسید معده باشد. در این مورد، مصرف بتائین HCL با پپسین ممکن است مفید باشد.
  • تداخلات دارویی: توجه به این نکته ضروری است که برخی از مکمل های گیاهی می توانند با داروها تداخل داشته باشند. اگر دارویی مصرف می کنید، همیشه باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید که مصرف کدام مکمل برای شما بی خطر است تا از تداخلات جلوگیری شود.
  • اثرات جانبی: برخی از مکمل ها با خطر عوارض جانبی منفی همراه هستند، به خصوص اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند. دانستن عوارض جانبی بالقوه برخی مکمل‌ها ممکن است بر تصمیم شما در مورد مکملی که می‌خواهید مصرف کنید تأثیر بگذارد.
  • عوامل تغذیه و سبک زندگی: برخی از افراد به دلیل عادات غذایی یا عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، استرس و اضافه وزن علائم بدتری از GERD را تجربه می کنند. قبل از تصمیم گیری در مورد هر مکملی، بررسی کنید که آیا تغییراتی در تغذیه یا عادات روزانه شما وجود دارد که می تواند به کنترل علائم شما کمک کند.

سایر درمان های خانگی طبیعی برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید

حتی اگر رژیم غذایی ایده‌آلی برای GERD دارید و مکمل‌ها مصرف می‌کنید، باز هم ممکن است مواردی وجود داشته باشد که نیاز به چند درمان برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل داشته باشید. در اینجا چند درمان خانگی طبیعی و نکاتی وجود دارد که ممکن است به کنترل این مشکلات کمک کند:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب: نوشیدن مقدار زیادی آب در روز می تواند به رقیق شدن اسید و شستشوی مری کمک کند. آب همچنین یک مایع خنثی است که می تواند با غذاهای اسیدی مقابله کند.
  • جوش شیرین و آب بنوشید: از آنجایی که جوش شیرین در آب یک محلول قلیایی ایجاد می کند، اغلب برای خنثی کردن اسید اضافی معده استفاده می شود. این روش اغلب به عنوان یک تسکین فوری برای سوزش سر دل استفاده می شود.
  • ادامس جویدن: جویدن آدامس بزاق بیشتری تولید می کند که باعث می شود بیشتر این بزاق را قورت دهید که می تواند به پاکسازی مری کمک کند.
  • از آب آلوئه ورا استفاده کنید: در یک مطالعه آزمایشی، شربت آلوئه ورا به عنوان یک روش ایمن برای کاهش سوزش سر دل، حالت تهوع و نارسایی غذا شناسایی شد. آلوئه ورا همچنین حاوی خواص ضدالتهابی است که ممکن است علائم GERD را بهبود بخشد.
  • سرکه سیب و آب بنوشید: اگرچه شواهد کمی وجود دارد که تأیید کند سرکه سیب و آب یک روش ایمن و مؤثر برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید است، بسیاری از مردم از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین سریع استفاده می کنند.
  • ماست ساده یا سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک بخورید: پروبیوتیک ها به دلیل فوایدی که برای سلامت روده دارند به خوبی شناخته شده اند. در یک بررسی سیستماتیک از 13 مطالعه، به این نتیجه رسیدیم که غذاهای پروبیوتیک می توانند برای علائم GERD مفید باشند. افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، کیمچی و کلم ترش به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش سوزش سر دل و رفلاکس اسید کمک کند.
  • یک آنتی اسید مصرف کنید: آنتی اسیدها می توانند به عنوان یک تسکین سریع برای سوزش سر دل استفاده شوند. آنتی اسیدها اسیدیته معده شما را خنثی می کنند که به کاهش رفلاکس اسید کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha