سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در سیستم ادراری است که شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و پروستات (در مردان) می شود. شایع ترین نوع عفونت ادراری، عفونت در مثانه (سیستیت) است.

اگر عفونت ادراری درمان نشود چه می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از unity point، عفونت های دستگاه ادراری یا UTI یکی از شایع ترین شرایطی است که افراد با آن روبرو می شوند. عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در سیستم ادراری است که شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و پروستات (در مردان) می شود. شایع ترین نوع عفونت ادراری، عفونت در مثانه (سیستیت) است.

باکتری‌ها در چندین قسمت بدن، از جمله پوست، واژن و روده بزرگ وجود دارند. با این حال، نباید هیچ باکتری در مثانه وجود داشته باشد. بنابراین، هنگامی که باکتری وارد مثانه می شود، می تواند باعث التهاب در پوشش مثانه و منجر به علائم عفونت شود.

در بیشتر موارد، باکتری که باعث عفونت ادراری می شود E. coli و از روده است. این عفونت ها عموماً در زنان شایع تر از مردان می باشند، زیرا مقعد در زنان به مجرای ادرار نزدیک تر است. این شرایط همچنین در افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات پروستات شایع تر هستند.

علائم عفونت دستگاه ادراری

علائم UTI معمولاً عبارتند از:

  • ناراحتی در قسمت پایین شکم
  • سوزش در هنگام ادرار (دوزوری)
  • نیاز به استفاده بیشتر از دستشویی (تکرر ادرار)
  • احساس می کنید نمی توانید ادرار را نگه دارید (احساس فوریت در دفع ادرار)
  • مشاهده خون در ادرار
  • ادرار کدر و بدبو

در طول عفونت ادراری، برخی افراد رنگ ادرار تیره‌تری را گزارش می‌کنند که ممکن است قهوه‌ای، نارنجی یا قرمز به نظر برسد (به دلیل وجود خون)، در حالی که برخی دیگر فقط آن را از نظر ظاهری کدرتر توصیف می‌کنند. اگر متوجه ادرار سبزرنگ شدید، برای عفونت ادراری غیرمعمول است و بهتر است در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

آیا عفونت ادراری می تواند خود به خود از بین برود؟

شرایط و عفونت مثانه می تواند به خودی خود بهتر شود، اما بیشتر اوقات اینطور نیست. اگر علائم شما جزئی است، منطقی است که مایعات اضافی بنوشید و رژیم غذایی مخصوص عفونت ادراری را امتحان کنید تا ببینید آیا در طی یک روز برطرف می شود یا خیر. اگر اینطور نیست، با پزشک خود برای انجام آزمایش ادرار یا مراجعه به مراقبت های فوری همکاری کنید. با این حال، اگر علائم شدیدی دارید که بسیار آزاردهنده هستند، سریعتر اقدام کنید. عفونت های ادراری معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

اگر پس از اتمام مصرف آنتی بیوتیک احساس بهتری نداشتید، با پزشک خود صحبت کنید. این احتمال وجود دارد که باکتری‌های شما نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاومت کنند و برای تعیین داروی خاص‌تری برای درمان عفونت به آزمایش‌های بیشتری نیاز خواهید داشت.

چه اتفاقی برای عفونت های دستگاه ادراری درمان نشده می افتد؟

اگر UTI شما درمان نشود، ممکن است به یک عفونت جدی تر تبدیل شود.

عفونت مثانه درمان نشده می تواند به عفونت کلیه یا پروستات تبدیل شود. این عفونت‌ها جدی‌تر هستند، زیرا می‌توانند از طریق جریان خون عبور کرده و باعث سپسیس شوند. سپسیس افراد را بسیار بیمار می‌کند و حتی می‌تواند بحرانی باشد.

علائم عفونت جدی تر عبارتند از:

  • ناراحتی پهلو یا کلیه
  • تب یا لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گیجی
  • سرگیجه

اگر علائم عفونت جدی‌تری در شما ایجاد شد، فوراً برای ارزیابی به اورژانس بروید.

آیا برای درمان عفونت ادراری حتما باید به پزشک مراجعه کنم؟

نه لزوما.

اگر فکر می کنید که ممکن است عفونت ادراری داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است بتوانید از مراجعه به کلینیک صرف نظر کنید و مستقیماً برای آزمایش ادرار به آزمایشگاه بروید. به دلیل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در جامعه، همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع آنتی بیوتیک، کشت ادرار انجام دهید.

با این حال، اگر دچار عفونت ادراری مکرر یا تکراری هستید، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید تا یک برنامه عملی را تنظیم کنید.

عفونت ادراری چقدر طول می کشد؟

هنگامی که عفونت ادراری در شما تشخیص داده شد، به احتمال زیاد به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت که باید ظرف چند روز شروع به پاکسازی UTI شما کند.

علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک، چندین استراتژی دیگر برای کمک به درمان یا پیشگیری از عفونت ادراری وجود دارد، از جمله:

  • محصولات زغال اخته: مطالعات مشخص نکرده اند که کدام محصول زغال اخته بیشترین فایده را دارد، اما تصور می شود که از چسبیدن باکتری ها به پوشش مثانه جلوگیری می کند. بسیاری از بیماران مصرف قرص های زغال اخته بدون نسخه را راحت تر از نوشدن چندین لیوان آب زغال اخته در روز می دانند.
  • نوشیدن مایعات: نوشیدن 2-3 لیتر (70-100 اونس) مایع در روز به دفع باکتری ها از مثانه کمک می کند.
  • ویتامین C: ویتامین C با اسیدی کردن ادرار از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. افزودن یک مکمل حدود 500 تا 1000 میلی گرم باید زیاد باشد، اما همیشه ایده خوبی است که از پزشک خود بپرسید چه چیزی برای شما بهتر است.
  • پروبیوتیک ها: مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها، به ویژه لاکتوباسیل ها، می توانند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کنند. با این حال قبل از افزودن این پروبیوتیک به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

چه چیزی باعث عفونت ادراری می شود؟

اگر قبلاً به عفونت ادراری مبتلا شده اید، احتمال ابتلای شما به UTI بیشتر است. پیشینه ژنتیکی شما نیز نقش دارد. پزشکان چندین عامل خطر UTI را شناسایی کرده اند:

  • آناتومی زنانه: از آنجایی که زنان مجرای ادراری کوتاه تری دارند، عفونت ادراری برای آنها بسیار شایع تر است. مردان هنوز هم ممکن است به عفونت مثانه مبتلا شوند، اما نادرتر است.
  • ارتباط جنسی: رابطه جنسی باعث نزدیک شدن باکتری ها به مجرای ادرار و افزایش خطر عفونت می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود بعد از مقاربت ادرار کنید تا از انتقال باکتری های مدفوع به مثانه جلوگیری شود.
  • یائسگی: به دلیل کمبود استروژن، بافت واژن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد که تمایل دارد باکتری های بیشتری را وارد واژن کند و باعث ایجاد عفونت شود. زنان یائسه همچنین کاندیدای عفونت های ادراری مکرر یا عفونت هایی هستند که بیشتر رخ می دهند. یکی از درمان‌های UTI پس از یائسگی، استروژن واژینال است.
  • چاقی: اگر 10 زن با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 تا 10 زن با شاخص توده بدنی زیر 30 را مقایسه کنید، آنهایی که چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای عفونت ادراری هستند. این تئوری این است که به دلیل افزایش چین‌های لابیا، باکتری‌های بیشتری در آنجا ذخیره می‌شوند و می‌توانند حرکت کنند و باعث عفونت مثانه شوند.
  • دیابت کنترل نشده: افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده ایمنی و قند کمتری در ادرار خود دارند که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

باورهای غلط عفونت ادراری

  • در مورد استفاده از محصولات زنانه چطور؟ با استفاده صحیح و رعایت بهداشت، خطر عفونت ادراری ناشی از استفاده از پد یا تامپون افزایش نمی یابد.
  • آیا UTI مسری است؟ عفونت ادراری مسری نیست، بنابراین نمی توانید عفونت ادراری را به شریک زندگی خود منتقل کنید.
  • آیا ادرار دردناک همیشه به معنای عفونت ادراری است؟ چندین علت بالقوه دیگر برای ادرار دردناک وجود دارد، از جمله سنگ کلیه، تومورهای مثانه و واکنش های غذایی که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اگر آنتی بیوتیک علائم شما را برطرف نکرد، به دنبال ارزیابی پزشکی باشید.
  • ماندگاری آنتی بیوتیک ها چقدر است؟ برای اکثر موارد، سه تا پنج روز برای درمان عفونت ادراری کافی است. هنگامی که آنتی بیوتیک تجویز می شود، بهتر است طبق دستور مصرف شود تا دوز کامل تمام شود، حتی اگر قبل از اتمام دارو احساس بهتری داشته باشید.
  • اگر باکتری بدون علائم دیگر در ادرار من وجود داشته باشد، آیا نیاز به درمان دارم؟ این یک سوال پیچیده است و باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. برخی از افراد "کلونیزه" می شوند، به این معنی که درست مانند بیمارانی که روی پوست خود باکتری دارند، برخی نیز باکتری در مثانه خود دارند که از نظر فنی UTI در نظر گرفته نمی شود. با افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها، بهتر است تنها در صورت وجود علائم، عفونت ادراری را درمان کنید. اگر علائمی ندارید، معمولاً خوب است که درمان نکنید، مگر اینکه دلیل خاصی برای انجام این کار وجود داشته باشد، مانند جراحی یا بارداری آینده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha