یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

هزار خانوارِ دارای حداقل دو عضو معلول در استان داریم که از تعداد خانواده های متقاضی، 300 مورد از آن‌ها در صف دریافت مسکن هستند؛ خانواده‌هایی که اکثرشان به عنوان مددجو در شرایط نامساعدی به سر می برند و آن طور که مسئولان اداره کل بهزیستی استان اظهار می‌کنند بزرگ‌ترین مشکل موجود بر سر راه این است   که این افراد آورده و توان مالی برای ساخت مسکن ندارند.

سنگ بزرگ پیش پای مسکن معلولان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ساخت مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر، یکی از مهم ترین برنامه هایی است که دولت با همکاری دستگاه های مختلف از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرامین امام، بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و کمیته امداد از سال 1394 در دستور کار خود قرار داد، اما از اوایل سال 1401 تفاهم نامه ای جدید منعقد شد که تنها طرفین آن سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان هستند. حال همزمان با روز جهانی معلولان گریزی به این نیاز مهم خانواده های دارای دو معلول و بیشتر در استان زدیم تا هم به بررسی آمارها در این زمینه بپردازیم و هم مشکلات این حوزه را واکاوی کنیم.

سهمیه استان؛ 240 واحد مسکونی

هادی فنودی، کارشناس مسئول مسکن اداره کل بهزیستی استان در گفت و گو با «خراسان رضوی» و در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانواده دارای حداقل دو عضو معلول در استان داریم ؟بیان کرد: حدود هزار خانواده دارای حداقل دو معلول داریم که تقریبا 40 درصد روستایی و 60 درصد شهری محسوب میشوند. طبق تفاهم نامه دوجانبه ای که با بنیاد مستضعفان داریم در شهرها 200 میلیون تومان و در روستاها 150 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می کنیم.

از این مبلغ 50 میلیون تومان را بهزیستی و بقیه را بنیاد مستضعفان پرداخت می کند. وی افزود: مبلغ 215 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن موضوع بند "و" تبصره 16 قانون بودجه 1402 به حساب سرپرست خانوارهای معلول واریز شده است. کارشناس مسئول مسکن اداره کل بهزیستی استان در پاسخ به این سوال که سهمیه اخیر استان چقدر است؟ گفت: طبق تفاهم نامه ای که در سال گذشته منعقد شد استان ما به طور کلی 240 واحد سهمیه دارد که 140 واحد آن سهمیه شهری و 100 واحد آن سهمیه روستایی است، هم اکنون سهمیه استان در واحد های شهری 100 درصد جذب و در واحد های روستایی 89 درصد جذب شده است و مدارک 11 نفر از متقاضیان در حال پیگیری و اقدام است.

وی ادامه داد: بیشتر این‌ها در قالب احداث و پروژه های مسکن مهر و مسکن ملی هستند که با تاییدیه راه و شهرسازی ما آن مبالغ را به آن‌ها پرداخت می‌کنیم و یا مددجو خودش زمین دارد و پروانه می‌گیرد که پروانه آن با توجه به قانون حمایت از معلولان و مددجویان رایگان است. فنودی در پاسخ به این سوال که از تعداد سهمیه های سال قبل چه تعداد مسکن تحویل شده است؟ اظهارکرد: 46 واحد مسکن واگذار شده و بقیه در مراحل سفت کاری، فونداسیون، اسکلت، نازک کاری و... است.

کارشناس مسئول مسکن اداره کل بهزیستی استان با ارائه شرحی مختصر درباره تفاهم نامه مسکن خانواده های دارای حداقل دو عضو معلول نیز گفت: تقریبا از اواخر 1393 بحث خانواده های دومعلول جدی شد. قبلا این گونه بود که بنیادمسکن، بنیاد مستضعفان، ستاد فرامین اجرایی امام، انجمن خیرین و بهزیستی در این تفاهم نامه مشارکت داشتند؛ یعنی یک تفاهم پنج جانبه بود. طی این تفاهم نامه (تفاهم نامه قدیم) که از 1393 تا 1400 به طول انجامید، چیزی حدود 1300 خانواده در استان را صاحب مسکن کردیم.

وی ادامه داد: سال 1400 سهمیه نداشتیم چون تفاهم نامه قدیم تا سال 1400 ادامه داشت و تفاهم نامه جدید از اواخر 1400 بسته و 1401 اجرایی شد. تفاهم نامه جدید هم فقط بین بهزیستی و بنیاد مستضعفان است. فنودی درباره خدمات حوزه مسکن اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این خدمات شامل پرداخت کمک بلاعوض برای احداث و یا خرید واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش و یا عضو خانوار، پرداخت کمک بلاعوض ودیعه و تعمیر مسکن به سرپرستان خانواده های تحت پوشش، معرفی معلولین و مددجویان به منظور بهره مندی از معافیت برای هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی ، حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به سرپرستان خانوار است.

جذب 207 میلیارد ریال اعتبار کمک بلاعوض از ابتدای سال

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از خانواده های دارای حداقل دو معلول در صف دریافت مسکن هستند؟ بیان کرد: حدود 300 خانوار در صف دریافت مسکن هستند. فنودی خاطر نشان کرد: تعداد 50 خانوار دارای دوعضو معلول شهری و روستایی متقاضی کمک بلاعوض احداث و خرید شناسایی شده است که منتظر سهمیه جدید کشور هستیم . فنودی در پاسخ به این سوال که سهمیه استان در سال جاری چقدر است؟ بیان کرد: سهمیه ای که به ما داده اند از سال 1401 شروع شده و ممکن است تا 1405 ادامه داشته باشد.

ما مجدد افراد جدید شناسایی می کنیم و این گونه نیست که همین سهمیه برای ما تمام شده باشد. افراد وقتی اقدام کنند، ما پیگیری می کنیم و باز سهمیه ما افزایش می یابد. وی افزود: 207 میلیارد ریال کمک بلاعوض احداث و خرید واحد مسکونی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه سال جاری جذب اعتبار شده است. کارشناس مسئول مسکن اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که برای مسکن خانواده های دارای حداقل دو معلول چه مشکلات و موانعی وجود دارد؟ گفت: مددجویان ما سهم آورده و توان مالی ندارند؛ یعنی اگر هم زمین دارند، اما چون ساخت را خودشان انجام می دهند با توجه به تورم شاید ساخت مسکن آن‌ها نیمه تمام بماند.

از طرفی برای کسانی که در شهرهای بزرگ زمین دارند یا در مسکن ملی ثبت نام کرده اند، تسهیلات کم بهره نداریم. وی خاطرنشان کرد: در بعضی مناطق ساخت این مسکن ها به صورت پروژه‌ای است مثل پروژه بولوار پنجتن که انجمن خیرین می سازد. 50 واحد از این پروژه به سازمان ما و بقیه آن به کمیته امداد تعلق دارد. در این صورت مسکن را آماده تحویل مددجو می دهیم و سهم بلاعوض را به انجمن پرداخت می کنیم و آورده‌ای هم خود خانواده داشته که به انجمن پرداخت کرده اند. بخشی از پروژه ها توسط سازمان های مختلف ساخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha