مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه از سال قبل سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» به عنوان عامل خطر پنجم بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها یاد کرده است، گفت: میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن توجه شود.

«آلودگی هوا» پنجمین عامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر/ارتباط هوای آلوده با سرطان ریه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کورش اعتماد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می‌دهد، گفت: سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند.

او درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها، تصریح کرد: آلودگی هوا با سرطان ریه در ارتباط است؛ اما اینکه چه میزان قرارگیری در معرض آلودگی هوا ممکن است باعث بروز این سرطان شود نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه معمولا عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مشترک است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار عامل خطر اصلی مرتبط شامل فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل دارند.

وی افزود: البته نکته قابل توجه این است که از سال قبل سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» نیز به عنوان عامل خطر پنجم بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها یاد کرده است.

اعتماد بیان کرد: میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن توجه شود؛ چراکه در بروز سرطان هم اثرگذار است.

به دنبال انجام مطالعه‌ای از سوی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تحت عنوان "کمی‌سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق PM ۲.۵ در ۲۷ شهر کشور" مشخص شده است که میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در ۲۷ شهر کشور، ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر بوده است.

بر این اساس مشخص شده است که بروز بیماری‌های مزمن انسداد ریوی(COPD)، سرطان ریه، بیماری‌های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی بی ارتباط با آلودگی هوا نیست.

در این میان، میانگین تعداد مرگ در سال ۱۴۰۰ به علت سرطان ریه در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در مجموع ۲۷ شهر مورد مطالعه به طور میانگین ۵۱۳ نفر بوده است که هزینه‌های مرتبط با مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه در این سال ۲۰۱ میلیون دلار تخمین زده شده و میزان خسارت اقتصادی مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه منتسب به آلودگی هوا به نحو چشمگیری بیشتر از پنج سال قبل بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha