چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 364305

غذاها و مکمل های غذایی می‌توانند همه چیز را از تمرکز بیشتر تا تقویت حافظه، دامنه توجه و عملکرد مغز بهبود ببخشند.

غذاهایی که تمرکز شما را افزایش می دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، غذاها و مکمل های غذایی می‌توانند همه چیز را از تمرکز بیشتر تا تقویت حافظه، دامنه توجه و عملکرد مغز بهبود ببخشند.

نمی توان انکار کرد که با بالا رفتن سن، بدن ما هم با ما پیر می شود. خبر خوب این است که اگر غذاها و نوشیدنی های «هوشمندانه» را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید شانس خود را برای داشتن مغز سالم افزایش دهید.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ غذای جادویی برای افزایش ضریب هوشی یا باهوش‌تر کردن شما وجود ندارد اما برخی از مواد مانند کافئین می‌توانند به شما انرژی داده و به تمرکز شما کمک کنند. کافئین که در قهوه، شکلات، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی داروها یافت می‌شود، می تواند تمرکز شما را افزایش دهد، اگرچه اثرات آن کوتاه‌مدت است. با این حال فراموش نکنید که اگر در مصرف کافئین زیاده روی کنید می تواند شما را عصبانی و ناراحت کند.

شکر می تواند هوشیاری را افزایش دهد

شکر منبع سوخت ترجیحی مغز شما است( منظور قند و شکر معمولی نیست)؛ بلکه گلوکز است که بدن شما آن را از قندها و کربوهیدرات هایی که می خورید پردازش می کند. به همین دلیل است که یک لیوان آب میوه طبیعی می تواند حافظه، تفکر و توانایی ذهنی را در کوتاه مدت تقویت کند.

با این حال، فراموش نکنید که اگر در مصرف آب میوه هم زیاده روی کنید حافظه ممکن است مختل شود. قند اضافه شده نیز با بیماری قلبی و سایر شرایط مرتبط است.

برای تقویت مغز خود صبحانه بخورید

مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه ممکن است حافظه و توجه کوتاه مدت شما را بهبود بخشد. دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند نسبت به کسانی که نمی‌خورند عملکرد بهتری دارند. غذاهایی که در صدر فهرست سوخت مغز محققان قرار دارند شامل غلات کامل، لبنیات و میوه‌ها با فیبر بالا هستند. فقط پرخوری نکنید؛ محققان همچنین دریافتند صبحانه ی پر کالری به نظر می رسد مانع تمرکز می شود.

ماهی واقعا غذای مغز است

یک منبع پروتئینی مرتبط با تقویت مغز، ماهی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و کلید سلامت مغز است. این چربی‌های سالم قدرت مغزی شگفت‌انگیزی دارند: رژیم غذایی با سطوح بالاتری از آنها با کاهش خطر زوال عقل و سکته مغزی و زوال ذهنی کندتر مرتبط است. به علاوه، آنها ممکن است نقشی حیاتی در تقویت حافظه ایفا کنند.

برای سلامت مغز و قلب، هفته ای دو وعده ماهی مصرف کنید.

روزانه آجیل و شکلات مصرف کنید

مغزها و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که در برخی مطالعات با کاهش قدرت شناختی با افزایش سن مرتبط است. شکلات تلخ همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی دیگری است و حاوی محرک های طبیعی مانند کافئین است که می تواند تمرکز را افزایش دهد.

روزانه تا یک اونس از آجیل و شکلات تلخ لذت ببرید تا تمام فواید مورد نیاز خود را با حداقل کالری اضافی، چربی یا شکر دریافت کنید.

آووکادو و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

سلامت هر عضوی در بدن به جریان خون بستگی دارد، به ویژه قلب و مغز.

رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و میوه هایی مانند آووکادو می تواند خطر بیماری قلبی و کلسترول بد را کاهش دهد. این کار خطر تشکیل پلاک را کاهش می‌دهد و جریان خون را افزایش می‌دهد و یک راه ساده و خوشمزه برای فعال کردن سلول‌های مغز ارائه می‌کند.

غلات کامل، مانند ذرت بو داده و گندم کامل، به دریافت فیبر غذایی و ویتامین E نیز کمک می کنند. اگرچه آووکادو دارای چربی است، اما چربی تک غیراشباع مفید برای شماست که به جریان خون سالم در بدن شما کمک می کند.

بلوبری فوق العاده مغذی است

تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که بلوبری ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و ممکن است اثرات شرایط مرتبط با افزایش سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از زغال اخته هم یادگیری و هم عملکرد ماهیچه‌ای موش‌های پیر را بهبود می‌بخشد و آنها را از نظر ذهنی با موش‌های بسیار جوان‌تر برابر می‌کند.

فواید یک رژیم غذایی سالم برای سلامت بدن

ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به توانایی شما برای تمرکز آسیب برساند.

خوردن زیاد یا کم مواد غذایی نیز می تواند تمرکز شما را مختل کند. یک وعده غذایی سنگین ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود، در حالی که دریافت کالری کم نیز می تواند منجر به گرسنگی شود.

برای داشتن یک مغز سالم، یک رژیم غذایی متعادل و پر از طیف گسترده ای از غذاهای سالم داشته باشید.

آیا برای سلامت مغز باید ویتامین، مواد معدنی و مکمل دریافت کرد؟

قفسه‌های فروشگاه‌ها با مکمل‌هایی که ادعا می‌کنند سلامتی را تقویت می‌کنند، پر شده اند. اگرچه بسیاری از گزارش‌ها در مورد قدرت تقویت مغز توسط مکمل‌هایی مانند ویتامین‌های B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم امیدوارکننده هستند، یک مکمل فقط برای افرادی مفید است که رژیم غذایی‌شان فاقد آن ماده مغذی خاص است.

برخی از محققان در مورد جینسینگ، جینکو و ترکیبات ویتامین، مواد معدنی و گیاهان و تأثیر آنها بر مغز با احتیاط خوشبین هستند، اما هنوز به اثبات بیشتری نیاز دارند.

برای دریافت یک مکمل اضافی حتما از قبل با پزشک متخصص مشورت کنید. سرخود هیچ دارویی را مصرف نکنید.

روز خود را اینگونه آغاز کنید

آیا می خواهید توانایی خود را برای تمرکز تقویت کنید؟ با یک وعده غذایی حاوی آب میوه 100٪، یک شیرینی سبوس دار سالم و یک فنجان قهوه شروع کنید. کارشناسان علاوه بر خوردن یک وعده غذایی متعادل، توصیه های زیر را نیز ارائه می دهند:

  • یک شب راحت بخوابید.
  • هیدراته بمانید.
  • برای کمک به تقویت تفکر، ورزش کنید.
  • مدیتیشن کنید تا افکار روشن و آرامی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha