یک فوق تخصص اندویورولوژی گفت: روش های جدید جراحی پروستات سبب شده بیمار درد کمتر و دوران بستری کوتاه تری بعد از جراحی داشته باشد.

 روش های جدید درمان بیماری های پروستات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی طبیبی، در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران در خصوص بیماری‌های مرتبط با پروستات و شیوع آن در بین مردان، افزود: این غده در مردان بعد از مثانه قرار دارد و اصولاً با افزایش سن دچار تغییرات زیادی می‌شود که همراه با افزایش اندازه آن است و این تغییرات با افزایش فشار در داخل مجرای ادراری در دفع ادرار اختلال ایجاد می‌کنند و مجموعه این تغییرات بزرگی خوش‌خیم پروستات نام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سایز پروستات از ۳۰ سالگی آغاز می‌شود، گفت: با افزایش سن علائم ادراری بیمار آغاز و به تدریج افزایش پیدا می‌کند به گونه‌ای که افراد در ۴۰ سالگی در کمتر از ۸ درصد موارد اما در یک فرد ۸۰ ساله با شیوع بسیار بیشتر علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

طبیبی ادامه داد: علائم این بیماری به صورت خفیف تا شدید می‌تواند در بیمار ظاهر شود. تکرر ادرار در روز و شب، سوزش ادرار، احساس سریع برای تخلیه ادرار و درنهایت اشکال در تخلیه و قطع و وصل شدن ادرار از مهم‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه بیماران باید محدودیت مصرف چای و قهوه را لحاظ کنند، ادامه داد: غالب این توصیه‌ها برای کاهش علائم و ناراحتی بیمار است و در کنار این توصیه‌ها استفاده از داروهای مناسب نیز به کاهش اندازه پروستات و علائم بیمار کمک می‌کند.

این فوق تخصص اندویورولوژی، در پاسخ به این سوال که راهکار در موارد عدم پاسخ بیمار به مصرف این داروها چیست، گفت: در این موارد مجبور می‌شویم که از روش‌های جراحی برای کاهش علائم بیمار کمک بگیریم که جراحی باز و البته جراحی‌های اندوسکوپیک را می‌توانیم در نظر بگیریم. هرچند که برخی از این روش‌ها هم بدون عوارض نیستند که از این جمله می‌توان به بستری طولانی، نیاز به تزریق خون، تداوم سوزش ادرار و اجبار به استفاده از سوند برای مدتی طولانی اشاره کرد.

وی به روش‌هایی که طی آن از لیزر استفاده می‌شود اشاره‌کرده و توضیح داد: در این روش‌ها با کمک لیزر، بافت پروستات تبخیر می‌شود و در یک روش دیگر نیز قسمتی از پروستات برداشته شده و با ایجاد یک حفره، مسیر عبور برای ادرار ایجاد می‌شود.

طبیبی به این موضوع نیز اشاره کرد که این عمل‌ها هزینه بالایی دارند و هم وقت زیادی برای یادگیری آنها برای پزشک نیاز است به همین دلیل بسیاری از پزشکان به دنبال راه‌های ساده‌تری برای انجام این عمل‌ها هستند تا نتایج بهتری برای بیمار به همراه داشته باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر روش‌های بسیار جدیدی نیز برای درمان این بیماری وجود دارد که با فشار آب انجام می‌شود. این دسته از عمل‌ها که سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می‌شوند، با کمک فشار آب به کمک ربات انجام می‌شود و به این ترتیب بافت پروستات را تخریب می‌کنند. در نوع دیگری از این جراحی‌ها این اتفاق با فشار حاصل از بخار آب انجام می‌شود که نتیجه بسیار خوبی هم به دنبال دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha