پروژه تحقیقاتی مربوط به آزمایش واکسن «اچ آی وی» (ایدز) به علت نتایج ضعیف به دست آمده، متوقف شد که یک شکست بزرگ برای جامعه پزشکی محسوب می‌شود؛ هر چند محققان امیدوارند که روزی واکسن ایدز ساخته شود.

آزمایش واکسن «اچ آی وی» به علت نتایج ضعیف متوقف شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از «سی اِن اِن»، این مطالعه بخشی از تحقیق PrEPVacc با هدایت محققان آفریقایی و حمایت دانشمندان اروپایی بود که طی آن دو واکسن «اچ آی وی» در کنار شکل جدید داروی خوراکی pre-exposure prophylaxis (PrEP) مورد بررسی قرار گرفت.

داروی PrEP (پیشگیری قبل از مواجهه) دارویی است که افراد در معرض ابتلا به اچ آی وی برای جلوگیری از ابتلا استفاده می کنند.

اما سرپرست این تیم مطالعاتی اعلام کرد که هر چند هیچ نگرانی درباره ایمنی این واکسن‌ها وجود نداشته است، اما آنها اکنون این آزمایش ها را به علت بی‌تاثیر بودن آنها در جلوگیری از اچ آی وی متوقف کرده اند. در عین حال توصیه شده است که تحقیقات روی دارو ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش، شکست این واکسن‌های آزمایشی یک ضربه بزرگ برای جامعه پزشکی محسوب می‌شود که از زمان آغاز اولین آزمایش واکسن اچ آی وی در ۳۶ سال پیش تاکنون با بن‌بست‌های زیادی مواجه شده است.

هر چند آلودگی به اچ آی وی از زمان اوج آن در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی کاهش یافته است، اما تازه‌ترین آمار سازمان UNAIDS حاکی از آن است که در حال حاضر ۳۹ میلیون نفر در جهان با این آلودگی زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از این افراد زنان و دختران هستند. زنان و دختران در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال ۷۷ درصد از موارد جدید آلودگی به اچ آی وی را در منطقه جنوب صحرای آفریقا تشکیل می‌دهند.

جامعه پزشکی هنوز یک واکسن اچ آی وی فعال ندارد و پیش از این آزمایش، یکی از افراد دست اندرکار هشدار داد که بعید است تا پیش از دهه ۲۰۳۰ مطالعه مشابهی انجام شود. در این مطالعه هزار و ۵۰۰ فرد داوطلب مشارکت کننده را در کشورهای اوگاندا، تانزانیا و آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار داد که ۸۷ درصد از این مشارکت‌کنندگان زن بودند.

«پونتیانو کالیبو» محقق ارشد این کار مطالعاتی در خصوص نتایج به دست آمده در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما باید نگاهمان به نسل جدیدی از رویکردها و فناوری‌های واکسن و همچنین نسل جدیدی از رهبران باشد.

وی تصریح کرد: ابداع یک واکسن پیشگیری کننده از اچ آی وی یک هدف حیاتی برای آفریقا است. این هدف اکنون که هیچ واکسنی در هیچ نقطه از جهان در حال آزمایش شدن نیست، باید فوریت بیشتری هم داشته باشد.

«اوژین روزاگیرا» مدیر پروژه مطالعاتی PrEPVacc نیز در این خصوص گفت: هر چند موانع علمی زیادی وجود دارد، اما همچنین امیدواری زیادی وجود دارد که یک روز واکسن اچ آی وی ساخته خواهد شد. تحقیقات مهمی مانند این مطالعه، ما را به پیش می‌برد.

بنا بر اعلام این محققان، نتایج کامل تحقیقات واکسن تابستان سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha