نامه ی جمعی از تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی و جهادی که از مسوولین خواسته بودند تا هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران به طور کامل منحل کند واکنش صریح دو تشکل بزرگ تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی و انجمن مرات را برانگیخت.آنها تخریب هیئت امنای ارزی را موجب خروج ارز بیشتر از کشور و عدم تقویت تولید داخل میدانند.

عواقب جبران ناپذیر تخریب هیئت امنای ارزی

به گزارش سلامت نیوز چندی پیش قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خواستند تا «هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران» به طور کامل منحل شده و وظایف حاکمیتی آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سپرده شود.

نویسندگان در این نامه یادآور شدند که هیئت‌امنا در زمان هشت سال دفاع مقدس جهت صرفه‌جویی در منابع ارزی پایه‌ریزی شد و با توجه به علت ایجاد آن، بعد از اتمام جنگ تحمیلی عملاً کار این مجموعه به اتمام رسیده و ادامه کار آن هیئت، بلاتکلیف ماند تا آن‌که در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی قانونی برای هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی تصویب شد. نگاهی به اختیارات و تسهیلاتی که برای این نهاد عمومی غیردولتی در نظر گرفته‌شده است؛ احتمال بالای انحصارطلبی و مشکل سازی کاملا مشهود بوده و روند فعالیتی این مجموعه، طی کردن مسیر انحصارطلبی را نشان می‌دهد.

یکی ا زمسائلی که در این نامه تلویحا به آن اشاره شده تشکیل شرکت‌های تجهیزات پزشکی در زیر مجموعه هیأت امنای صرفه جویی ارزی است که باعث شده اهداف هیأت امنای صرفه جویی در معالجه بیماران، زیر سوال برود و محل انتقاد شود.

از شرکت های زیرمجموعه هیئت امنای ارزی همگی منحل شده و فقط یک هلدینگ آواپزشک به فعالیت خود ادامه داد که به گفته مسوولین متکی به درآمدهای خود از محل تولید ملزومات یکبار مصرف پزشکی است.

با وجود حرف و حدیث‌هایی که در نوع و نحوه فعالیت این شرکت مطرح شد در نهایت، به دستور وزیر بهداشت وقت در سال ۹۷، قرار بر این شد که این شرکت منحل شود که هنوز هم بعد از ۵ سال هنوز خبری از انحلال نهایی آن نیست.امضا کنندگان این نامه همه این حاشیه ها را به دلیل عدم مدیریت صحیح هیئت امنای ارزی دانسته و تاکید بر انحلال آن دارند.

اما از طرف دیگر دو تشکل بزرگ فعال در زمینه تجهیزات پزشکی با ارسال نامه ای رییس جمهور و رییس مجلس موفقیت و بی نیازی کشور در تامین تجهیزاتی نظیر ونتیلاتور،دستگاه سی تی اسکن و اکسیژن ساز و ... حاصل مدیریت جهادی و حمایت های هیئت امنای ارزی بخصوص در زمان کرونا دانستنه و با تاکید بر این نکته که :«هیئت امنای ارزی در ده سال گذشته بیشترین حمایت را از تولید داخل داشته است» خاطر نشان کرده اند :«صرفه جویی ارزی این هیئت منجر به ایجاد اشتغال هزاران نفر از نخبگان شده است.»

در بخش دیگری از این نامه ضمن تاکید بر لزوم اتحاد و وحدت گروه های مختلف آمده است :«در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی در ساختار هیئت امنای ارزی بهترین راه آن اصلاح نقایص است »

عواقب جبران ناپذیر تخریب هیئت امنای ارزی

عواقب جبران ناپذیر تخریب هیئت امنای ارزی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha