طبیعی است گاهی دهانتان بدمزه شود یا طعم عجیب‌وغریبی داشته باشد؛ اما اگر مدام با این مشکل درگیر هستید نشانه این است که مشکلی وجود دارد. هر چند شایع‌ترین دلایل بدمزه‌شدن دهان چندان جدی نیستند؛ اما بهترین کار این است که با پزشک مشورت کنید.

۸ علت احتمالی ایجاد طعم‌های عجیب‌وغریب در دهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، اگر مزه عجیب یا فلز مانندی در دهانتان احساس می‌کنید شاید ناشی از یک بیماری لثه باشد، مثلاً ورم لثه یا التهاب لثه. تقریباً نیمی از افراد ۳۰ سال و بالاتر از نوعی از بیماری لثه رنج می‌برند که بدمزه‌شدن دهان یکی از علائم شایع آنهاست.

چه باید بکنید؟

به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه می‌تواند تشخیص بدهد بدمزه بودن دهانتان به دلیل بیماری لثه است و درمان را به شما توصیه کند. بیماری لثه می‌تواند ناشی از بهداشت ناکافی دهان و دندان باشد، بنابراین رعایت بهداشت اولین قدم برای پیشگیری است.
. روزی دو بار با خمیردندان فلوراید دار مسواک بزنید.
. بین دندان‌ها را هر روز تمیز کنید.
. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و کمتر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های قندی مصرف کنید.
. به طور مرتب برای چکاپ و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.
اگر علامت دیگری ندارید، مزه فلز در دهان احتمالاً علامت مشکل جدی نیست؛ اما در برخی موارد، مزه ناخوشایند یا فلز در دهان می‌تواند نشانه دیابت، زوال عقل، بیماری کبدی یا کلیوی و یا حتی سرطان باشد


داروهای بدون نسخه یا تجویزی


مطالعات نشان داده‌اند بیش از ۳۵۰ دارو در تمام دسته‌های دارویی می‌توانند باعث مزه بد دهان شوند و اغلب مزه‌ای فلز مانند یا تلخ در دهان ایجاد می‌کنند. ویتامین‌ها و مکمل‌ها و درمان‌های سرطان مثل شیمی‌درمانی همگی می‌توانند مزه ناخوشایندی در دهان ایجاد کنند.

چه باید بکنید؟


با مشورت پزشکتان راهی پیدا کنید، شاید پزشک بتواند داروی دیگری را جایگزین دارویی که در حال مصرفش هستید و دهانتان را بدمزه می‌کند بنماید!

خشکی دهان


خشکی دهان یا زروستومیا زمانی رخ می‌دهد که جریان بزاق کم می‌شود. خشکی دهان علاوه بر بدمزه کردن دهان می‌تواند باعث مشکلاتی در چشیدن، جویدن، بلع و حتی صحبت‌کردن شود. خشکی دهان عارضه‌ای شایع است که می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد، از جمله داروها، افزایش سن، یائسگی و دیابت.

چه باید بکنید؟


اگر شک دارید دچار خشکی دهان هستید به پزشک مراجعه کنید.

سندرم دهان سوزان


علاوه بر مزه بد در دهان آیا احساس می‌کنید انگار دهانتان با چای داغ سوخته است؟ اگر چنین است پس شاید مشکل سندرم دهان سوزان دارید. این عارضه می‌تواند بر سقف دهان، زبان، لثه‌ها، گلو و داخل لپ‌ها اثر بگذارد و اغلب با مزه فلز مانند یا تلخی در دهان همراه است.

چه باید بکنید؟


اگر احساس سوزش در دهان همراه با مزه‌ای ناخوشایند در دهان دارید به دندانپزشک مراجعه کنید تا این عارضه را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز نماید.

برفک دهان


برفک دهان یک عفونت قارچی دهان است که می‌تواند موجب مزه فلز در دهان شود. در برفک دهان معمولاً نقاط سفیدی روی زبان یا گلو یا دهان ایجاد می‌شود و در میان افرادی که دندان‌مصنوعی دارند و یا سیستم ایمنی‌شان ضعیف است شایع می‌باشد.

چه باید بکنید؟


اگر شک دارید دچار برفک دهان هستید به دندانپزشک مراجعه کنید و هم‌زمان بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت نمایید.

عفونت‌های تنفسی


بعضی از بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌توانند باعث مزه بدی در دهان شوند. التهاب لوزه، عفونت‌های سینوسی، عفونت‌های گوش و سرماخوردگی معمولی همگی می‌توانند مزه تلخ یا فلز مانند به دهان بدهند.

چه باید بکنید؟


اگر بدمزگی دهان ناشی از سرماخوردگی یا دیگر عفونت‌ها باشد، پس با درمان عفونت برطرف خواهد شد. اما اگر علائم ادامه‌دار شدند به پزشک مراجعه کنید و ضمناً آب و مایعات زیاد بنوشید و استراحت کنید.

بارداری


هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث تغییر در مزه دهان شوند و بر حس چشایی‌تان اثر بگذارند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند مزه غذاهایی که زمانی دوست داشتید و عاشقشان بودید در دهانتان تغییر کند. هورمون‌های بارداری حتی زمانی که چیزی نمی‌خورید هم می‌توانند دهانتان را بدمزه کنند.

چه باید بکنید؟


صبور باشید. هر چند بدمزه‌شدن دهان می‌تواند تمام ۹ ماه بارداری با شما باشد؛ اما معمولاً طی سه‌ماهه اول شایع‌تر است. این اتفاق آزاردهنده است؛ اما نگران‌کننده نیست. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و غذاهایی را بخورید که مزه‌شان را دوست دارید.

بیماری‌های جدی


اگر علامت دیگری ندارید، مزه فلز در دهان احتمالاً علامت مشکل جدی نیست؛ اما در برخی موارد، مزه ناخوشایند یا فلز در دهان می‌تواند نشانه دیابت، زوال عقل، بیماری کبدی یا کلیوی و یا حتی سرطان باشد.

چه باید بکنید؟


اگر علائم دیگری همراه با بدمزه‌شدن دهان دارید به پزشک مراجعه کنید و در مورد تمام علامت‌هایی که دارید با او حرف بزنید، حتی اگر به نظر خودتان بی‌ربط می‌آید.

با بدمزه‌شدن دهان چه باید بکنید؟


سریع‌ترین راه این است که با مراجعه به دندانپزشک، علت را پیدا کنید. اگر علامت‌های دیگری هم دارید، یا فکر می‌کنید داروهایی که مصرف می‌کنید ممکن است علت بدمزه‌شدن دهانتان باشند به پزشکتان مراجعه کنید.
هم‌زمان با این بررسی‌ها می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدودی از بدمزگی دهانتان کم کنید:
. حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
. هر روز نخ دندان بکشید.
. آدامس بدون قند بجوید.
. حتماً صبحانه بخورید.
. سیگار نکشید.
. زیاد آب بنوشید.
. نوشیدن یکی دو فنجان چای سبز می‌تواند به افرادی که دهانشان بدمزه است کمک کند. چای سبز می‌تواند با ازبین‌بردن باکتری‌ها، کاهش التهاب و کمک به افزایش بهداشت دهان، بدمزگی دهان را کمتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha