پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 365060

وسواس فکری اختلال روانی شایعی است که برخی از افراد را درگیر می‌کند.

همه چیز در مورد وسواس فکری

روش‌های مختلفی برای درمان وسواس فکری وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آن می‌توان به مراجعه به روانشناس با تجربه در تهران اشاره کرد؛ البته روش‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

وسواس فکری یا OCD چیست و چه علائمی دارد؟

وسواس فکری وضعیتی است که در آن افکار مکرر، ناخودآگاه و ناراحت‌کننده به‌طور پیوسته در ذهن فرد ظاهر شده و اغلب باعث نگرانی و استرس شدید می‌شوند. افراد مبتلا به وسواس فکری ممکن است، این افکار را با انجام عملیات ذهنی خاصی کنترل یا به نحوی از آن‌ها فرار کنند؛ اما درنهایت این تلاش‌ها ممکن است با تشدید وسواس همراه باشد. ازجمله رایج‌ترین علائم این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افکار تکراری: ظاهر شدن افکار مکرر، معمولاً ناخودآگاه و ناراحت‌کننده در ذهن فرد ازجمله علائم این اختلال هستند.
  • اضطراب و استرس: افراد مبتلا به وسواس فکری معمولاً احساس نگرانی و استرس شدیدی دارند.
  • تلاش برای کنترل افکار: تعهد به انجام عملیات ذهنی خاص یا رفتارهایی به‌منظور کنترل یا جلوگیری از افکار ناخواسته از دیگر علائمی هستند که درمان وسواس فکری را الزامی می‌کنند.
  • وسواس در موضوعات مختلف: از دیگر نشانه‌های این عارضه اختلال و وسواس در زمینه‌های مختلف مانند بهداشت است‌.
  • تغییرات منفی در عملکرد روزمره: وسواس فکری معمولاً تأثیر منفی بر عملکرد روزمره فرد دارد و کیفیت زندگی او را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.

چنانچه تعدادی از نشانه‌های بالا را دارید، لازم است که به‌طور جدی درمان وسواس فکری را با مراجعه به یک روانشناس با تجربه در تهران پیگیری کنید. گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان بهترین انتخاب برای حل سریع انواع مشکلات روحی و روانی و ازجمله اختلال OCD است.

 

همه چیز در مورد وسواس فکری

بهترین روش درمان وسواس فکری

درمان OCD اغلب از روش‌های شناختی-رفتاری بهره می‌برد. این روش متمرکز بر تغییر الگوهای فکری و رفتاری است. در ابتدا پزشکان متخصص با مصاحبه و بررسی علائم ارزیابی کلی در رابطه با نوع و شدت بیماری انجام می‌دهند؛ سپس با دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وسواس و نحوه مدیریت آن توسط شخص بهترین راه درمان را ارائه می‌دهند. درمان وسواس فکری شامل تحلیل و تغییر الگوهای فکری و رفتارهای وسواسی می‌شود؛ درواقع افراد با یادگیری راهکارهای جدید، از الگوهای مخرب رفتاری خارج می‌شوند.

تداوم فرآیند درمان نیز اصل مهم دیگری است که همه بیماران مبتلا به این اختلال باید به آن توجه داشته باشند؛ به‌نحوی‌که اگر درمان نصفه‌ونیمه رها شود، فرد تغییرات محسوسی را مشاهده نخواهد کرد. البته به یاد داشته باشید که وضعیت روانی همه بیماران تنها با اصلاح سبک زندگی التیام نمی‌یابد و بعضی از آن‌ها نیاز به درمان‌های دارویی دارند؛ بنابراین مراجعه به بهترین روانشناس تهران برای درمان موفقیت‌آمیز الزامی خواهد بود.

چه داروهایی برای درمان OCD تجویز می‌شود؟

همان‌طور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، افرادی که به وسواس مبتلا هستند؛ ممکن است به روان‌درمانی به خوبی پاسخ ندهند و شدت علائم آن‌ها کاهش پیدا نکند. به همین دلیل، استفاده از داروهای اعصاب وسواس فکری به‌عنوان یک راهکار تکمیلی مطرح می‌شود. درمان وسواس فکری با داروهای خاصی انجام می‌شود که شامل دسته‌های مختلفی از داروها است.

در این راستا از داروهای ضد افسردگی گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین، داروهای ضد روانپریشی نظیر ریسپریدون و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند کلومیپیرامین برای مدیریت علائم وسواس استفاده خواهد شد؛ همچنین در برخی موارد ضد اضطراب‌هایی مثل آلپرازولام تجویز می‌شود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که داروهای تجویز شده توسط روانشناس خوب در تهران برای درمان افراد بر اساس علائم اختلالات بوده و متخصص مربوطه با توجه به سن، شرایط، شدت، مدت و نوع علائم، داروها را تجویز خواهد کرد؛ بنابراین مصرف خودسر این داروها برای درمان وسواس فکری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. ذکر این نکته نیز مهم است که تجویز داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها به‌معنای افسرده‌بودن شخص نیست و صرفاً جهت کنترل علایم بیماری تجویز می‌شوند؛ پس نباید مصرف آن‌ها را خودسرانه قطع کرد.

 

همه چیز در مورد وسواس فکری

لزوم مراجعه به روانشناس با تجربه در تهران

مراجعه به روانشناس خوب مانند گروه روانشناس و روانپزشکی ویان برای درمان وسواس فکری از اهمیت بالایی برخوردار است. روانشناسان این مرکز با تخصص در حوزه اختلالات وسواسی، می‌توانند تحلیل دقیقی از وضعیت فرد ارائه دهند و برنامه درمانی مناسبی را برای بیمار تدوین کنند. ایجاد ارتباط فردی یک به یک با روانشناس، امکان باز کردن احساسات و افکار، مزیتی است که مراجعه به روانشناس فراهم می‌کند؛ اما مهم‌تر از آن این است که حریم شخصی فرد حفظ خواهد شد.

از دیگر دلایل مراجعه به روانشناس می‌توان به پشتیبانی کامل روانی از فرد به بهترین شکل ممکن در جهت مدیریت وسواس اشاره کرد. آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های مختلف برای درمان وسواس فکری از دیگر دلایلی است که مراجعه به روانپزشکان را الزامی می‌کند. با آموزش صحیح، شخص به خوبی می‌تواند افکار منفی و مزاحم را کنترل و مدیریت کند. درنهایت توصیه می‌شود که درصورت ادامه‌دار شدن علائم OCD بیش از ۶ ماه حتماً به یک روانپزشک باتجربه و معتمد مراجعه کنید. دقت داشته باشید که هر چه پزشک شما در درمان انواع بیماری‌های روحی و روانی توانمندتر باشد، مدت زمان درمان نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

بهترین روش‌های خودمراقبتی برای کمک به درمان OCD

در کنار مراجعه به روانشناس با تجربه در تهران، گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان، انجام یکسری از روش‌های خود مراقبتی برای درمان وسواس فکری مؤثر خواهد بود. اولین و مهم‌ترین روش، کسب آگاهی درخصوص بیماریست. با تحقیق در رابطه با این نوع اختلال، نشانه‌های آن و انواع روش‌های خودمراقبتی، می‌توان مدت‌زمان درمان را تا حد زیادی کوتاه‌تر کرد. ازجمله دیگر روش‌های درمان این اختلال آزاردهنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت استرس

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، استرس یکی از عواملیست که علائم این بیماری را تشدید می‌کند؛ بنابراین مهم است که شخص راهکارهای مدیریت استرس همانند انجام انواع روش‌های مدیتیشن، گوش‌دادن به موسیقی، دوش گرفتن روزانه و … را در برنامه روزانه خود قرار دهد.

تغییر نگرش

با کنترل استرس به مرور تغییرات مثبتی نیز در افکار و ایده‌های فرد به‌وجود می‌آید که موجب کمرنگ شدن اختلال وسواس فکری می‌شود. البته در این راه‌ باید افکار خشک، مزاحم و ناراحت‌کننده را جدی نگرفت و به‌جای آن افکار مثبت را جایگزین کرد.

افزایش مهارت تمرکز ذهنی

یکی‌دیگر از راهکارهای خودمراقبتی در جهت درمان وسواس فکری یادگیری تکنیک‌های تمرکز ذهنی بااستفاده از روش‌هایی مانند ورزش، یوگا و مراقبه است. زمانی که فرد تسلط بیشتری بر افکار خود داشته باشد، به‌خوبی می‌تواند افکار خود را کنترل کند.

اختصاص دادن زمان بیشتر به تفریح و سرگرمی

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به اختلالات ذهنی همانند OCD وقت بیشتری را برای تفریح و سرگرمی خود بگذارند؛ چراکه بدین ترتیب از حجم فشار و استرس‌های روزانه کاسته خواهد شد. در این راستا انجام ورزش‌های مفرح آبی بهترین نتایج را در پی خواهد داشت. با اینکه در قسمت بالا نکاتی درخصوص خود مراقبتی و درمان وسواس فکری عنوان شد، اما به یاد داشته باشید که درمان کامل OCD حتی در موارد خفیف تنها با مراجعه به روانشناس متخصص محقق خواهد شد.

چند نکته مهم برای موفقیت آمیز بودن درمان OCD

اولین نکته مهمی که در زمان درمان وسواس فکری باید به آن توجه داشته باشید، به‌کارگیری همه روش‌ها ( دارویی و تکنیکی) برای دست‌یابی هرچه زودتر به نتیجه موفقیت‌آمیز است. اتکا به اینکه درمان دارویی خود همه مسائل را حل خواهد کرد، مسئله غلطی است که برخی از بیماران به آن دامن می‌زنند؛ بااینکه درمان بیماری با دارو یک الزام برای برخی از افراد است، اما به تنهایی کافی نیست. تکنیک‌های عملی درمانی و دارویی با هم نتیجه‌بخش خواهند بود. از دیگر نکات مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم اتکا به دیگران برای درمان

در نظر داشته باشید که هیچ کس بیشتر از خودتان نمی‌تواند به شما کمک کند. اگر انگیزه شما آنقدر کم است که نمی‌توانید به تنهایی برای حال خوب خود تلاش کنید، پس نمی‌توانید بر بیماری خود غلبه کنید. بهتر است قبل از شروع درمان دلایل عدم انگیزه را بیابید و بر آن‌ها غلبه کنید.

توجه به زمان‌بر بودن درمان و عدم ناامیدی

باید دقت داشته باشید که درمان یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین طبیعی خواهد بود که اثرات خوب آن را کم‌کم مشاهده کنید. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه تغییر شگرفی احساس کنید.

احتمال بازگشت علائم بیماری

در طی مدت درمان و حتی پس‌ازآن احتمال بازگشت دوباره علائم وجود دارد؛ بنابراین نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشید و ساده از این مورد عبور کنید. درصورتی‌که هرگونه تغییری در حال و وضع خود احساس کردید، فوراً آن را به روانشناس اطلاع دهید.

مهم‌ترین اصل در درمان و مدیریت وسواس فکری

بااینکه مراجعه به بهترین روانشناس همانند گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان یک اقدام مؤثر و الزامی برای درمان وسواس فکری است؛ اما باید درنظر داشته باشید که مداومت در درمان از اصل قبلی نیز مهم‌تر است. حتماً باید دوره جلسات روان‌درمانی خود را تا انتها تکمیل کنید، تا اثرات خوب و مثبت آن را مشاهده کنید. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه نکته‌ای را در درمان بیماری‌های روحی و روانی مهم‌تر از بقیه می‌دانید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha