این روزها شاهد عینکی شدن بیشتر بچه‌ها هستیم. بسیاری از پدر و مادرها دوست ندارند که فرزندشان عینکی باشد یا اینکه اگر هم در حال حاضر عینک طبی می‌زند، شماره چشم عینک فرزندش افزایش پیدا کند. ضعیف شدن چشمان کودمان به یکی از اصلی ترین نگرانی‌های ما تبدیل شده است.

۳ علل مهم و رایج ضعیف شدن چشم کودکان چیست؟ + راه کارهای پیشگیری

مهمترین علت‌های ضعیف شدن چشم کودکان

طبق گزارش ایسنا از زبان یک جراح متخصص چشم، مهم‌ترین علت ضعف چشم در کودکان به 3 عادت رفتاری بر می‌گردد. در ادامه به بررسی مهم ترین علت‌های ضعیف شدن چشم کودکان و روش‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

1. نگاه کردن به گوشی و کتاب از فاصله نزدیک

اولین رفتار شایع در کودکان، استفاده از گوشی تلفن همراه از فاصله نزدیک است. نگاه کردن از فاصله بسیار نزدیک به صفحه تلفن‌های همراه، تبلت، تلویزیون و کتاب باعث انقباض دائمی عضلات چشم برای فکوس بر روی تصاویر و در نتیجه فشار زیاد به چشم می‌شود. همین امر نیز در طولانی مدت سبب ضعیف شدن چشم کودکمان می‌شود.

وقتی که از فاصله نزدیک به صفحه ابزار دیجیتال و کتاب زل می‌زنیم عضلات داخلی و خارجی چشم دچار اسپاسم می‌شود و فشار مضاعفی را به اعضای چشم وارد می‌کند. در کل زل زدن بیش از حد به صفحه گوشی، به غیر از ضعف بینایی ممکن است باعث انحراف مخفی و خشکی چشم نیز بشود.

۳ علل مهم و رایج ضعیف شدن چشم کودکان چیست؟ + راه کارهای پیشگیری

2. درگیری با بازی‌های کامپیوتری به مدت طولانی

دومین عامل ضعیف شدن چشم‌های کودکان، استفاده طولانی مدت از ابزارهای دیجیتال مانند گوشی‌، تلویزیون، تبلت‌ها و کامپیوترها است. متاسفانه کودکان زمان زیادی را پای بازی‌ها، تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها می گذارند. علاقه زیاد به بازی‌های آنلاین باعث شده است تا کودکان ساعت‌های طولانی پای سیستم‌ها بنشینند و به آن نگاه کنند. هیجان و دقت زیاد هنگام کار کردن با تلفن همراه و کامپیوتر باعث می شود تا کودکان کمتر پلک بزنند. همین امر در طولانی مدت باعث می‌شود تا نور آبی مضر این نمایشگرها باعث خشکی شدید چشم کودکمان و همچنین و ضعف در بینایی و آسیب جدی به شبکیه چشم آنها می‌شود.

3. مطالعه با گوشی در نور بسیار کم

مطالعه کتاب‌های الکترونیکی به خودی خود بد نیست اما اگر این کار در فضای تاریک اتاق توسط گوشی و تبلت باشد باعث آسیب به چشم کودکان می‌شود. نمایشگرهای دیجیتال با تولید نور آبی، به سلول‌های حساس به نور چشم آسیب وارد می کنند. حال اگر میزان نور محیط پایین باشد شدت تاثیر این نور و آسیب آن به چشم به مراتب بیشتر می شود. چشم‌های کودکان و بزرگسالان برای استفاده طولانی مدت و شبانه روزی از نمایشگرهای دیجیتال ساخته نشده است. همین عادت‌های مخرب به ظاهر ساده باعث ضعیف تر شدن چشم‌ها می‌شود.

۳ علل مهم و رایج ضعیف شدن چشم کودکان چیست؟ + راه کارهای پیشگیری

پیشگیری از ضعیف شدن چشم کودکمان

تا به اینجا مهم‌ترین دلایل ضعف چشم در کودکان را بیان کردیم. حال به نظر شما چه راهکارهایی وجود دارد تا بتوانیم از این اتفاق پیشگیری کنیم؟ آیا می‌شود از ضعیف تر شدن چشم کودکان جلوگیری کرد؟ پاسخ ما به این پرسش بله است. راهکارهایی که می‌تواند از ضعیف شدن بیشتر چشم های کودکان جلوگیری کند به شرح زیر است:

اصلاح فاصله تماشای نمایشگرهای دیجیتال

برای اینکه از آسیب تماشای نمایشگرهای دیجیتال مثل گوشی‌های همراه و تبلت‌ها جلوگیری کنید به کودکان خود آموزش دهید تا در فاصله مناسب قرار بگیرند. حداقل فاصله استانداردی که برای تماشای گوشی و کتاب توصیه می‌شود فاصله 33 سانتی متری است. این فاصله برای تلویزیون متناسب با بزرگی صفحه نمایش متفاوت است. برای مثال صفحه نمایش 50 اینچی حداقل فاصله 5/1 متر است و نباید از این نزدیک تر بنشینید. برای نمایشگرهای رایانه فاصله استاندارد بین 50 الی 60 سانتی متر است. بهتر است کودک خود را طوری بنشانید که خط چشم او 15 تا 20 درجه پایین تر از مرکز مانیتور باشد.

استفاده از بلوکنترل

متاسفانه نور آبی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به چشم های کودکان وارد کند از این رو بهترین راهکار، استفاده از بلوکنترل است. این عدسی‌ها دقیقا همان عدسی عینک طبی است که هم می‌تواند بدون نمره باید و هم نمره دار. عدسی بلوکنترل تکنولوژی منحصر به فردی دارد که می‌تواند نورهای آبی پر انرژی را به خوبی فیلتر کند و همین دلیل مانع ایجاد خستگی، ریزش اشک، فشار و ضعیف شدن چشم‌ها و خواب آلودگی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

اما مشکل اینجاست که محصولات تقلبی بسیار زیادی در بازار موجود است و تقریبا عمده عینک فروشی‌های ایران نیز هنوز این تکنولوژی را به خوبی نمی‌شناسند و به اشتباه، عدسی بلوکات را بجای بلوکنترل پیشنهاد می‌دهند. اما خوشبختانه یک مرکز در ایران هست که کاملا تخصصی بر روی این عدسی‌ها تحقیق انجام داده است و بهترین محصولات را به سرتاسر ایران ارسال می‌نماید. پس اگر قصد خرید بهترین عدسی‌های بلوکنترل را دارید حتما به فروشگاه Emiroptic مراجعه کنید.

۳ علل مهم و رایج ضعیف شدن چشم کودکان چیست؟ + راه کارهای پیشگیری

استفاده از Night Light

یکی از راهکارهای دیگر برای کاهش صدمات استفاده بیش از حد نمایشگرهای دیجیتال در شب؛ روشن کردن قابلیت محافظ راحتی چشم یا همان Night-light است. این ویژگی باعث می‌شود تا سیستم نمایشگر شما تا حد زیادی نور آبی ساطع شده از نمایشگر را کاهش دهد. استفاده از این قابلیت آن هم زمانی که در یک محیط کم نور در حال استفاده از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و هر نوع ابزار دیجیتالی هستید ضروری است.

این قابلیت در بیشتر سیستم‌ها به صورت پیش فرض وجود دارد و تنها کافی است آن را فعال کنید اما اگر نبود می‌توانید برنامه های فیلتر نور آبی را نصب کنید.

استراحت دادن به چشم‌ها

تماشا و خیره شدن طولانی مدت به صفحات نمایشگرهای دیجیتال عامل اصلی ضعیف شدن چشم های کودکان و نوجوانان است. به کودکان خود آموزش دهید برای مراقبت از چشم های خود هر نیم ساعت یکبار به چشم های خود استراحت دهند. پس از گذشت 30 دقیقه چشمان خود را از نمایشگر بردارید و به جای دورتری نگاه کنید و یا اینکه برای چند ثانیه چشمان خود را ببندید.

کاهش استفاده از گوشی و تبلت

با افزایش استفاده از گوشی همراه، بازی های کامپیوتری و تماشای تلوزیون شاهد روزافزون کودکان عینکی هستیم. این یک واقعیت عینی است که هر ساله تعدادی زیادی از کودکان و دانش آموزان عینکی می‌شوند. متاسفانه در بسیاری از مواقع ما شاهد کودکانی با نمره عینک بالا هستیم. بهترین راه پیشگیری، کاهش استفاده از نمایشگرهای دیجیتال است. به جای صرف ساعت‌های طولانی پای بازی‌های رایانه ای فضایی را ایجاد کنید تا کودک در محیطی واقعی به بازی بپردازد. مقرراتی را وضع کنید تا کودک بیشتر از چند ساعت محدود پای کامپیوتر مشغول به گیم نشود.

رعایت این نکات به ظاهر ساده کمک می‌کند تا چشمان کودکان ضعیف نشود و یا اگر ضعیف شده است شماره عینک آن‌ها افزایش پیدا نکند. چشم‌ها سرمایه‌های با ارزشی هستند که امکان جایگزینی برای آن وجود ندارد بنابراین هر اندازه که می‌توانید از سلامت چشم‌های خود و فرزندانتان مراقبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha