عصبانیت، احساس پیچیده‌ای است و معمولا برای والدین سخت است که ببینند کودک‌شان با آنها رفتاری پر از عصبانیت دارد. اما باید با این احساس کودکان چه برخوردی داشت؟

سه جمله‌ای که والدین باید بیشتر به کودکان عصبانی خود بگویند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از msn، احساسات انسان وسیله‌ای برای رساندن پیام‌هایشان به دیگران است و خشم هم پیامی باارزش است که باید به آن توجه شود. روانشناسان کودک هم به والدین می‌گویند، همیشه خشم کودک اتفاق بدی نیست. اما آنها هر وقت کودک عصبانی خود را دیدند، بهتر است از سه جمله بیش از هر جمله دیگری استفاده کنند:

۱. «می‌بینم که الآن عصبانی هستی و علت آن را می‌فهمم.»

مغز بزرگسالان، عصبانیت را موضوعی ناراحت‌کننده اما جزئی می‌بیند اما کودکان وقتی عصبانی هستند، آن را با شدت زیاد و ناعادلانه می‌بینند. بنابراین باید به آنها بگوییم که متوجه حرف‌هایشان هستیم و احساس‌شان را درک می‌کنیم. وقتی آنها ما را کنار خودشان ببینند، بهتر می‌توانند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند.

۲. «احساس تو را کاملا درک می‌کنم و می‌خواهم به تو کمک کنم. ما الآن چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟»

با این کار به کودک‌تان نشان می‌دهید با هم در یک تیم هستید و با کمک یکدیگر می‌خواهید از مشکلات و این احساسات ناراحت‌کننده عبور کنید. درضمن این روش به کودک نشان می‌دهد همچنان شما رهبر هستید و می‌خواهید از او حمایت کنید و در عین حال به او یاد می‌دهید که خشم و عصبانیت خود را چگونه بروز دهد.

۳. «الآن چقدر عصبانی هستی؟»

این ترفند باعث می‌شود کودک تمام خشم و عصبانیت خود را نشان دهد و بیرون بریزد. کودکان معمولا نمی‌خواهند به احساساتی که درک می‌کنند اعتراف کنند و پذیرش هر نوع احساسی برای آنها سخت است. زیرا تمام احساسات را منفی و بد می‌دانند. اما با پرسیدن این جمله، به او کمک می‌کنید، احساسات عمیق خود را بروز دهد. وقتی کودکان احساسات خود را بپذیرند، در کنترل و بروز بهتر آن احساسات مهارت بیشتری پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha