بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، ایران رتبه دوم در مصرف آنتی بیوتیک در جهان را دارد و این میزان مصرف یعنی چیزی حدود ۱۶ برابر مصرف کل دنیا!

ایران رتبه دوم در مصرف آنتی بیوتیک در جهان!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،آخرین رویداد از سلسله نشست‌های «ترجمان دانش» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. در این نشست، حمید سلگی، متخصص باکتری شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژوهش خود را تحت عنوان «ارزیابی عفونت‌های ثانویه یا همزمان باکتریایی در بیماران کووید ۱۹ بستری در مرکز آموزشی درمانی امین اصفهان» ارائه کرد.

دراین ارائه، او با بیان اینکه عامل اصلی عفونت‌های بیمارستانی، باکتری‌ها هستند، اظهار کرد: در این مطالعه ما تمرکز خود را بر روی بیمارانی گذاشتیم که در بیمارستان بستری هستند، زیرا بیماران بستری در بخش آی سی یو، بیشترین ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را دارند.

وی ادامه داد: با انجام این مطالعه که بر روی بیماران بستری در ۲ آی سی یو بیمارستان امین انجام شد، مشخص شد که تعداد بیمارانی که با ابتلا به کووید در بیمارستان بستری می‌شوند و سپس دچار عفونت دیگری می‌شوند، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یادآور شد: در این مطالعه مصرف آنتی بیوتیک‌ها موضوعی مهم است. کووید، یک بیماری ویروسی است و در بیماری‌های ویروسی، معمولا آنتی بیوتیک نباید تجویز شود. این در حالی است که در این مطالعه مشخص شد، تقریبا همه بیماران ما حداقل یک آنتی بیوتیک را در بیمارستان دریافت کرده بودند. متاسفانه آنتی بیوتیک‌هایی که برای آن‌ها تجویز شده بود جزء قوی ترین آنتی بیوتیک‌های موجود در دنیا بود که این نشان می‌دهد تجویز و مصرف آنتی بیوتیک در سطح بیمارستان هم زیاد بوده است.

او هشدار داد که بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، ایران رتبه دوم در مصرف آنتی بیوتیک در جهان را دارد و این میزان مصرف یعنی چیزی حدود ۱۶ برابر مصرف کل دنیا!

این متخصص باکتری شناسی پزشکی، در خصوص خطرات خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک گفت: باید آگاه باشیم این آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید بدن ما را از بین می‌برند، ریسک عفونت‌ها را افزایش می‌دهند، سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر، طول بیماری را بیشتر و فرد، مستعد عفونت‌های بیشتری می‌شود. به همین دلیل باید به پزشکان اعتماد کنیم و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک پرهیز کنیم.

او در پایان بیان کرد: در نتیجه انجام این مطالعه، از تجویز بی رویه آنتی بیوتیک در اورژانس و آی سی یو جلوگیری شد و توانستیم یکی از باکتری‌ها که باعث عفونت‌ شده بود را از طریق نظارت، آموزش، تغییر نگرش و دیدگاه پرستاری تا ۹۰ درصد کنترل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha