از آنجایی که ممکن است دندان‌ها به دلایل مختلفی در سنین مختلف بیفتند به عنوان مثال، شکستگی در یک فرد جوان یا در یک فرد مسن اکنون این سوال مطرح می‌شود که سن مناسب برای ایمپلنت چه زمانی است.

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان

لازم به ذکر است که کودکان نیز به دلایل مختلفی ممکن است دندان های خود را از دست بدهند. یکی از این دلایل این است که آنها ممکن است در حین بازی دندان های را به شکستگی از دست به دهند. با توجه به توصیه دندانپزشکان مبنی بر کاشت ایمپلنت در سن مناسب، سوالاتی از قبیل "سن مناسب برای ایمپلنت چه وقت است ؟" چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟ و سوالات مشابه دیگر که بیماران از دندانپزشک خود می پرسند.. در این مقاله، به بررسی سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

اگر  نیاز به انجام ایمپلنت دندان دارید و می خواهید درباره آن مشاوره رایگان به همراه کسب اطلاع از هزینه ایمپلنت دندان دریافت کنید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.  

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند؟

افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند.

  • کسانی که از تراکم پایین استخوان فک برخوردار هستند.
  • افراد زیر هجده سال که رشد فک آنها هنوز تمام نشده است.
  • کسانی که پرتودرمانی سر و گردن داشته اند.
  • کسانی که الکل مصرف می کنند؛
  • زنان حامله؛
  • مبتلایان به بیماری های مزمن مانند دیابت، هموفیلی یا بیماری های بافت همبند؛
  • کسانی که از داروهای خاصی مانند استروئیدها و کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند.
  • کسانی که شب ها دائما دندان قروچه می کنند.

جدا از جمع آوری داده ها از بیمار و انجام معاینات، مانند بررسی رادیوگرافی از فک بیمار و در شرایط خاص، تجزیه و تحلیل نتایج سی تی اسکن، دندانپزشک با توجه به شرایط فیزیکی مختلف بیمار تعیین می کند که آیا بیمار کاندید مناسبی برای ایمپلنت است یا خیر. پس از ارزیابی موارد بالا و تایید صلاحیت بیمار برای کاشت ایمپلنت دندان جراح دندانپزشک طرح درمان مناسبی برای بیمار برنامه ریزی می کند.

سن مناسب برای انجام کاشت ایمپلنت دندان

به طور دقیق، هیچ محدودیت سنی بالایی برای روش های ایمپلنت وجود ندارد. مهمترین عامل دستیابی به نتایج موفقیت آمیز و طول عمر طولانی ایمپلنت است. در نتیجه، هرکسی که مشکلات دندانی، از جمله ازدست دادن و یا پوسیدگی شدید دارند، واجد شرایط کاشت دندان است. مگر اینکه فک در حال رشد باشد و محدودیت هایی در رابطه با تراکم و شکل استخوان وجود داشته باشد. مهمترین جنبه دندان برای انسان این است که ایمپلنت درمانی یک روش ثابت و دائمی است. در نتیجه طیف وسیعی از گروه های سنی به شدت از این رویکرد حمایت می کنند.

سن مناسب برای ایمپلنت دندان

هنگام انتخاب ایمپلنت، تراکم استخوان فک، استحکام استخوان و بهترین زمان کاشت در نظر گرفته می شود. در موارد خاص، اگر استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان از ممکن است ضروری باشد. علاوه بر این بر اساس تراکم استخوان نوع ایمپلنت دندانانتخاب می شوند. پس از کشیدن دندان و یا از دست دادن آن، ایمپلنت ها را می توان به سرعت یا پس از مدت زمان طولانی در استخوان فک قرار داد. ایمپلنت از نظر شکلی شبیه ریشه دندان طبیعی است. اگر بعد  از دست دادن دندان، ایمپلنت در سریع‌ترین زمان ممکن در جای خود قرار نگیرد، ممکن است تحلیل استخوان رخ دهد، که جویدن را سخت‌تر می‌کند و باعث کج شدند دندان‌های سالم اطراف می شود.

افرادی که زیر 18 سال سن دارد و هنوز استخوان های فک آن ها حال رشد است قادر به انجام کاشت ایمپالنت دندان نیستند. انجام ایمپلنت یکی از آن روش های درمانی است که محدودیت سنی قابل توجهی ندارد. در واقع، عواملی غیر از سن فرد که بر روی کاشت ایمپلنت تأثیر می‌گذارند، شامل معیارهایی مانند استحکام استخوان، تراکم استخوان و سلامت عمومی فرد می‌شوند. امکان کاشت ایمپلنت در زمانی که فرد در حال رشد است نیز وجود دارد، اما باید به خاطر داشت که با رشد فک، ایمپلنت و تاج دندان تازه ایجاد شده ممکن است کوتاهتر از سایر دندان ها شود و نیاز به تعمیرات اضافی داشته باشد. یا کاشت مجدد انجام شود. به همین دلیل بیشتر جراحان دندانپزشک توصیه می کنند که کاشت ایمپلنت دندان بعد از سن 18 سالگی و بعد از کامل شدن رشد استخوان فک انجام گیرد.

آیا کودکان و نوجوانان کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان هستند؟

استخوان فک بیمار قبل از کاشت ایمپلنت دندان باید کاملاً بالغ شود. معمولاً تا اواخر نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی این اتفاق نمی افتد. در نتیجه، بیماران 17 ساله یا کمتر به ندرت توسط جراحان دندانپزشکی ایمپلنت دندان قرار می دهند. اگرچه این محدودیت سنی بی سابقه نیست، زیرا رشد فک بر سن اولویت دارد.  اگر یکی از دندانپزشکان از استخوان های بیمار عکسبرداری با اشعه ایکس انجام دهد تا ببیند آیا به نظر می رسد که بیمار به اندازه کافی رشد کرده است که امکان جراحی را داشته باشد، یک بیمار نوجوان ممکن است کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشد یا خیر. البته رضایت والدین را از بیماران زیر 18 سال که می خواهند دندان های از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کنند نیز دریافت می کنیم.

خطرات ایمپلنت دندان در سنین پایین

کاشت ایمپلنت دندان می تواند راه حل مناسبی برای افراد، در هر سنی از جمله بیماران با سن پایین باشد. با این حال، برخی از خطرات و ملاحظات بالقوه وجود دارد که باید در نظر داشت، به خصوص برای افراد جوان. برخی از خطرات مرتبط با ایمپلنت دندان در سنین پایین عبارتند از:

ایمپلنت دندان در سنین پایین

رشد و تکامل استخوان فک

در افراد جوان تر، استخوان فک و ساختار صورت هنوز در حال رشد است. قرار دادن ایمپلنت در مراحل اولیه رشد فک می تواند به طور بالقوه بر الگوهای رشد طبیعی تأثیر بگذارد.

عوارض آینده

با افزایش سن افراد جوان، تغییرات طبیعی در فک و ساختارهای اطراف ممکن است بر ثبات و تراز ایمپلنت های دندانی تأثیر بگذارد و منجر به عوارض بالقوه در آینده شود.

طول عمر

 ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که یک راه حل طولانی مدت باشند. با این حال، افراد جوان ممکن است با افزایش سن و تغییر ساختار فک، نیاز به تعویض یا اصلاح داشته باشند.

برای افراد جوان‌تر که به کاشت ایمپلنت دندان فکر می‌کنند ضروری است که با یک متخصص دندانپزشکی واجد شرایط برای ارزیابی وضعیت خاص خود مشورت کنند و خطرات احتمالی را در مقابل مزایای انجام این روش در سنین پایین‌تر ارزیابی کنند.

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد مسن

افراد مسن بالای 50 سال معمولاً از دست دادن دندان را تجربه می کنند. برخی از افراد در این سن به دلیل این مشکل به دندان مصنوعی روی می آورند. شما می توانید با پروتزهای جزئی یا کامل (برای چندین دندان) از دندان های باقی مانده خود مراقبت بهتری کنید. اما استفاده از ایمپلنت دندان از سایر روش های جایگزین دندان های از دست رفته بهتر بوده و همانند دندان های طبیعی شما چه از نظر زیبایی و چه از نظر کارآیی عمل می کند. ایمپلنت های دندانی در افراد مسن  یا در هر بیمار با کاهش تراکم استخوان به همان اندازه که در بیماران جوان ترکه ایمپلنت گذاشته اند، عمل می کنند.

لازم به ذکر است که درمان های دارویی برای درمان پوکی استخوان وجود دارد. به طور طبیعی، قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان، پزشکان این مشکلات را به دقت ارزیابی کرده و هر گونه نسخه لازم را پیشنهاد می کنند.  به زبان ساده باید گفت که برخلاف تصور عموم محدودیت سنی بالایی برای ایمپلنت دندان وجود ندارد و البته افراد زیر 18 سال که رشد استخوانی خود را به پایان نرسانده اند، کاندیدای ایمپلنت نیستند. ایمپلنت ایمن و طولانی مدت برای یک فرد سالم امکان پذیر است. ایمپلنتی که می تواند کیفیت زندگی او را افزایش دهد و از او در حفظ یک سبک زندگی فعال و متعادل و تغذیه حمایت کند. در این مثال، داشتن دندان هایی شبیه به دندان های واقعی به فرد کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را بازیابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha