یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 365550

یک روز مسئولی در سازمان محیط زیست مازوت سوزی را تائید و فردای همان روز، وزیر یا مسئول دیگری همه ماجرا را تکذیب می کند ؛یا این که فقط مازوت سوزی در جوار پایتخت و شهرهای بزرگ را رد می کنند !

تایید مازوت سوزی در چندین استان

به گزارش سلامت نیوز، اطلاعات نوشت: مازوت سوزی سالهاست در کشورمان انجام می شود و در فصل سرما و با توجه به وارونگی هوا، نمود بیشتری پیدا می کند که در همین هنگام که نفس مردم به خاطر تشدید آلودگی هوا به شماره می افتد، تائید و تکذیب ها ازسر گرفته می شود.

یک روز مسئولی در سازمان محیط زیست مازوت سوزی را تائید و فردای همان روز، وزیر یا مسئول دیگری همه ماجرا را تکذیب می کند ؛یا این که فقط مازوت سوزی در جوار پایتخت و شهرهای بزرگ را رد می کنند !

در چنین شرایطی انتظار افکار عمومی از مسئولان رفتار و عملکرد صحیح برای رفع این معضل خطرناک است و به طور حتم کتمان کردن برخی مسائل حتی با توجیه اقتصادی و فعال ماندن نیروگاه، امری ناپسندیده است و در نهایت به قیمت مرگ عده ای از مردم بر اثر پیامد های استنشاق هوای سمی تمام می شود.

مازوت سوزی مازندران

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با بیان این که بر خلاف نگاه عمومی، آلودگی هوا در این خطه هم وجود دارد، افزود: کیفیت مازوت مصرفی در نیروگاه برق نکا بسیار پایین است .

به گزارش ایرنا، عطاالله کاویان در جلسه شورای برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به این که مصرف سوخت مازوت یک دستورالعمل ملی است و همه استان‌ها به ناچار باید این سوخت بسوزانند، افزود: با توجه به اثرات مخرب ناشی از مصرف مازوت، گسترش آلودگی هوا از شهرستان نکا تا محمود آباد نگران کننده است همچنین بر اساس مطالعه ارزیابی مازوت سوزی نیروگاه نکا، آلودگی هوا در مناطقی از مرکز و غرب مازندران بسیار جدی است.

وی به وجود 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های نکا، چالوس و آمل اشاره کرد و گفت: اکنون علاوه بر تأثیر منفی کیفیت مازوت سوزی در نکا و آلودگی هوا در منطقه، ریزگرد ناشی از فعالیت‌های معدنی در محور هراز و سوادکوه هم چالش دیگر آب و هوایی استان می باشد و بر اساس اعلام دستگاه های ذیربط ، روزهای پر خطر آلودگی هوای استان در حال افزایش است.

تائید مازوت سوزی در 2 استان دیگر

اما مازوت سوزی فقط به مازندران خلاصه نمی شود، بلکه این فعالیت مخرب در مناطق دیگری از کشورمان از جمله استان های مرکزی و آذربایجان شرقی هم تداوم دارد.

استاندار مرکزی در این باره گفت: تلاش می‌کنیم دوره مازوت سوزی نیروگاه شازند خیلی طولانی نشود.

فرزاد مخلص الائمه با بیان این که چون اطلاع رسانی نامناسبی داشتیم حساسیت‌ها نسبت به این موضوع چند برابر شده است افزود: ما همه تلاش خود را می‌کنیم که دوره مازوت سوزی خیلی طولانی نشود .امسال به نسبت سال‌های گذشته، یک ماه دیرتر مازوت را وارد مدار کردیم.

وی در پاسخ به مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان و اساتید دانشگاه اراک درباره مازوت سوزی در نیروگاه شازند تاکید کرد: برای نخستین دفعه طی دوازده سال گذشته ، بحث مازوت سوزی در شازند مطرح شده است، ما قبل از شروع مازوت سوزی بیانیه‌ای منتشر و توضیحات خود را ارائه کردیم ولی می‌دانیم که هیچ توضیح و توجیهی مردم را قانع نمی‌کند. مردم حق دارند و ما مسئول پیگیری این موضوع هستیم.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تائید مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز، تاکید کرد: این موضوع در آلودگی هوای این کلانشهر بسیار مؤثر است.

شهنام اشتری تاثیر مازوت سوزی نیروگاه تبریز در کاهش کیفیت هوای این کلانشهر را قابل تأمل دانست و افزود: پایش‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای تبریز این موضوع را اثبات می‌کند.

وی اظهار داشت: فرا رسیدن فصل سرما و استفاده روز افزون گاز در مصارف خانگی سبب کمبودهایی در این زمینه می‌شود که همه ساله نیروگاه‌های حرارتی را به ناچار به سمت استفاده از سوخت مازوت سوق می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: با اتخاذ تمهیدات لازم و کافی مدیران نیروگاه حرارتی تبریز هر چه سریع تر نسبت به تغییر سوخت اقدام کنند و مانع از بروز آلودگی‌های محیطی در کلانشهر تبریز شوند.

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز در کیلومتر ۱۶جاده تبریز ـ آذرشهر یکی از نیروگاه‌های مهم ایران با ظرفیت تولید اسمی ۸۰۰مگاوات برق در سال است که دارای ۲واحد بخار هر کدام به ظرفیت ۳۶۸مگاوات با قدرت تولید ۳۵۰مگاوات، ساخت شرکت برق آلستوم فرانسه است.این نیروگاه گازی همچنین دارای ۲واحد گازی هر کدام به ظرفیت ۳۲مگاوات ساخت فیات ایتالیا است که در محوطه نیروگاه حرارتی تبریز واقع شده‌ است که از سال ۱۳۵۷در مدار قرار گرفتند و از سال ۱۳۷۱گازسوز شدند و اکنون با 2 نوع سوخت گازوئیل و گاز طبیعی کار می‌ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha