سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 365642

موجود نبودن تعدادی از اقلام بهداشتی و درمانی خارجی نوزاد در داروخانه‌ها چند سالی است که راه را بر ورود غیرقانونی و قاچاق آنها به کشور و رونق گرفتن بازارهای آزاد باز کرده است.

 داروی قاچاق در سیسمونی فروشی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، محصولاتی مانند شیشه‌شیر، پستانک، شامپو، کرم سوختگی پا، قطره‌های آنتی‌کولیک، کرم ترک بارداری و ... که ورودشان قاچاق محسوب می‌شود، اما در سیسمونی‌فروشی‌ها، آنلاین‌شاپ‌ها، سایت‌ها و حتی استارت‌آپ‌های معروف موجود هستند. سری به یکی از راسته‌های سیسمونی‌فروشی معروف تهران زده‌ایم تا ببینیم ماجرا چیست.



نگاه منتقد مادران


بسیاری از مادران از اثربخشی برخی اقلام‌دارویی موجود در سیسمونی‌ها و همچنین داروهای کولیکی رضایت ندارند، اما معتقدند داروهایی که پزشکان اطفال هم معرفی می‌کنند با وجود قیمت مناسب داروهای ایرانی و با وجود یافت شدن در داروخانه‌ها کارایی‌ندارند.



قطره‌های خارجی اثری نداشت


یکی از مادران می‌گوید: «من به این نتیجه رسیدم که کولیک، لازمه رشد اندام‌های داخلی کودک است، این دردها ناگزیر است و تا حدود 4ماهگی کودک ادامه دارد. به همین دلیل دارویی تخصصی و خارجی مثل اینفکول (Infacol) که همه می‌گویند معجزه می‌کند هم نتوانست کولیک کودک ما و خیلی از کودکان دیگر را بهتر کند.

دکترهای مختلف هم داروهای متفاوتی دادند و هیچ تأثیری نداشت. داروهای کولیک ایرانی از 40هزار تومان تا 100هزار تومان در داروخانه‌ها موجودند. درنهایت ما قطره خارجی اینفکول را از سیسمونی‌فروشی خریدیم که قیمتش 600هزار تومان بود. خیلی‌ها می‌گفتند مثل آب روی آتش است، اما برای کودک ما تأثیری نداشت و مثل آب عمل کرد.»



توضیح سیسمونی‌فروشی‌ها


اما سیسمونی‌فروشی‌ها این موضوع را قبول ندارند و می‌گویند اینکه یک برند برای همه افراد جوابگو نباشد، طبیعی است، اما دلیل بر فیک یا تقلبی بودن محصول نیست. یکی از آنها می‌گوید: «نمی‌شود مثلا گفت 100درصد کسانی که از محصولات موستلا استفاده کرده‌اند، راضی بوده‌اند، اما تعداد زیادی از مادران از این محصول راضی هستند و با وجود قیمت گرانش آن را تهیه می‌کنند؛ بنابراین اگر تعدادی از والدین از محصولات موجود در سیسمونی‌فروشی‌ها ناراضی هستند، دلیل بر فیک بودن یا کیفیت پایین اجناس موجود نیست.»



چه محصولاتی فیک دارند؟


یکی دیگر از فروشنده‌ها می‌گوید: «یک‌سری محصولات، فیک دارند، اما اقلام بهداشتی خیر. تنها مسئله اقلام بهداشتی، تاریخ مصرف‌ آنهاست.
پیش می‌آید که تاریخ محصولی گذشته باشد یا تاریخ انقضای آن نزدیک باشد، اما فیک بودن محصولات را قبول ندارم؛ مثلا موستلا فرانسوی است و هیچ فیکی ندارد. تنها موردش این است که فرانسه آن را به سفارش ترک و امارات هم تولید می‌کند که لیبل‌ یا برچسب‌شان ترکی یا عربی است. خیلی‌ها همین را به‌حساب فیک بودن آن می‌گذارند؛ مثلا جانسون یک برند قدیمی آمریکایی است، ولی الان، هم برای ترکیه پر می‌شود، هم با لیبل ایتالیا و عرب موجود است، اما فیک ندارد.


پای بلاگرها در میان است


سیسمونی‌فروشی‌ها یکی از دلایل سردرگمی مادران و بهبود نیافتن کولیک کودک را انتخاب نادرست محصولات از سوی والدین و تحت‌تأثیر تبلیغات بلاگرها می‌دانند. یکی از مغازه‌داران می‌گوید: «متأسفانه بلاگرها روی ذهنیت و انتخاب خیلی از مادران تأثیر می‌گذارند. آنها می‌آیند از لایف استایل خودشان ویدئو در اینستاگرام می‌گذارند و یک برند را تبلیغ می‌کنند و آن برند را خوب نشان می‌دهند؛ مثلا می‌گویند ما با این شیشه شیر به بچه شیر دادیم و عالی بود. آنها جنس‌هایی را تبلیغ می‌کنند که اصلا مورد تأیید ما نیست و حتی به مشتری پیشنهاد نمی‌کنیم؛ مثلا یک دوره مادران زیادی مراجعه می‌کردند و محصولات هی‌اُرشی (he or she) را می‌خواستند و معلوم بود که تحت‌تأثیر بلاگرها هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha