آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای، تخریب زمین و واژه‌هایی از این دست، این روزها مثل کابوس، دور سرمان می‌چرخند و ما را نسبت به محیط‌زیست ناامید می‌کنند.

پنج خبر خوب محیط‌زیستی برای ورود به سال جدید میلادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اما لااقل ۵ دلیل وجود دارد که می‌توانیم به طبیعت اطراف‌مان نسبت به سال گذشته، امیدوارتر باشیم.

۵.تغییر گفتمان


طبق آمار سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۴، تنها ۴۰درصد از مردم جهان نسبت به موضوعات محیط‌زیستی حساسیت نشان می‌دادند؛ اما حالا و در سال جدید میلادی، این عدد، به ۶۰درصد رسیده است. حتی کارشناسان معتقدند منحنی آموزش در حوزه‌ محیط‌زیست سبز، در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است.

۴.کاهش گرمایش زمین نسبت به پیش‌بینی‌ها


با وجودی که ناسا، از ‌ماه جولای گذشته، به‌عنوان گرم‌ترین‌ماه در ۱۲۰هزار سال گذشته یاد کرده، اما بد نیست بدانید در سال ۲۰۱۵، پیش‌بینی می‌شد زمین ما لااقل ۳/۶درجه سانتی‌گراد گرم شود، اما حالا و در سال ۲۰۲۳، این عدد به ۲/۷درجه کاهش پیدا کرده است.

۳.افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک


در گذشته، صاحبان صنعت و دارایی‌ها در جهان، هیچ اهمیتی به برنامه‌های حمایتی از محیط‌زیست نمی‌دادند اما حالا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک، افزایش چشمگیری داشته است. طبق آمار برای هر دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در حوزه‌ سوخت‌های فسیلی، حالا ۱/۷دلار برای انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری می‌شود.

۲.کاهش هزینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر


در گذشته، انرژی‌های تجدیدپذیر، نمی‌توانستند با سوخت‌های فسیلی در حوزه هزینه‌ها رقابت کنند اما حالا استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط‌زیست، ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی شده. طبق آمار هیأت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC)، هزینه‌های انرژی‌های پاک، در ۹۰درصد کشورهای جهان، افت داشته و این در حالی است که هزینه سوخت‌های فسیلی در این سال‌ها یا ثابت مانده و یا افزایش یافته است.

ا. تولید و مصرف وسایل پاک


اقبال صنعتگران و مردم، نسبت به ساخت و استفاده از خودروهای الکتریکی در جهان، روزبه‌روز رو به افزایش است. مثلاً کشور سوئد، در همین روزها، از کامیونی رونمایی کرد که با نیروی خورشید حرکت می‌کند یا کشوری مثل شیلی در تلاش است در خشک‌ترین بیابان کره زمین، بزرگ‌ترین تأسیسات ذخیره‌ انرژی خورشیدی را بنا کند.

به امید روزی که با زمین زیر پا و طبیعت اطرافمان، به صلح برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha