رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعتقاد دارد، قانون هوای پاک که در سال 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد .

درخواست اختصاص 20 درصد عوارض آلایندگی ها به محیط زیست/چرا باید عوارض به جیب شهرداری‌ها برود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،علی سلاجقه در جریان سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به استان زنجان، یادآور شد که بارها خواستار تخصیص حداقل 20 درصد از عوارض آلایندگی به محیط زیست شده است اما نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند.

چرا باید عوارض آلایندگی به جیب شهرداری‌ها برود؟!


علی سلاجقه با انتقاد از تخصیص عوارض آلایندگی صنایع به شهرداری‌ها گفت: 100درصد عوارض آلایندگی به جای تخصیص به محیط زیست برای حل مشکلات محیط زیستی، به شهرداری‌ها به‌عنوان منابع پایدار بودجه تخصیص می‌یابد و مشخص نیست پولی که باید صرف تجهیز صنایع برای کاهش آلایندگی شود، صرف چه چیزی می‌شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد دادیم که حداقل 20 درصد این عوارض به صندوق ملی محیط زیست اختصاص یابد تا بتوان برای حل مشکلات محیط زیستی سرمایه‌گذاری کرد اما متأسفانه هر سال نمایندگان مجلس با این مهم مخالفت می‌کنند که جای تأسف دارد.
معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: طبق قانون اصلاح صنعت خودرو، نمایندگان مجلس مصوب کردند که دو و نیم درصد هزینه هر خودرو به صندوق شکوفایی وزارت صمت واریز شود! درحالی‌که باید این بودجه به صندوق ملی محیط زیست تخصیص می‌یافت تا در حوزه محیط زیست هزینه ‌شود. در واقع با این کار پول اسقاط بازهم به حساب وزارت صمت می‌رود.

لزوم تصویب لایحه حفاظت مشارکتی


او به اصل 50 قانون اساسی که حفظ محیط زیست را وظیفه مردم می‌داند، اشاره کرد و خواستار تصویب لایحه حفاظت مشارکتی از سوی نمایندگان مجلس شد.معاون رئیس‌جمهور تشکیل بیش از 2 هزار خانه محیط زیست را نشانه اعتقاد پردیسان به مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: در بخشی از کشورها 70 درصد سرزمین را به مناطق حفاظت از محیط زیست اختصاص داده‌اند و در دنیا نیز به طور میانگین 25 درصد مساحت کشورها پهنه حفاظتی است اما این آمار در کشور ما 11 درصد است.


سلاجقه با اشاره به افزایش مناطق حفاظت شده در کشور، از بی‌توجهی برخی از دستگاه‌ها به حفظ مناطق حفاظت شده گله کرد و گفت: پهنه‌های محیط زیستی، با حضور وزارت صمت، سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست مشخص می‌شوند اما می‌بینیم که همین دستگاهی که زیر برگه انتخاب پهنه حفاظتی را امضا کرده است، نخستین دستگاهی است که دریل و بولدوزرهایش به مناطق حفاظت شده یورش می‌برند.
او گفت: یک‌بار در شورایعالی محیط زیست، منطقه‌ای به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد اما دقیقاً روز بعدش یک نماینده مجلس درخواست توسعه در همین منطقه را می‌دهد.

مخالفت با رشد بی‌رویه اراضی کشاورزی


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تخصیص بی‌رویه اراضی برای کشاورزی درعین راندمان پایین کشاورزی در کشور، گفت: ما به جای کشاورزی علمی تنها به دنبال افزایش سطح زیرکشت هستیم. ما از سازمان نظام مهندسی و کشاورزی کشور انتظار داریم براساس علم روز دنیا تولید در واحد سطح را افزایش دهد و نه اینکه فقط سطح زیرکشت را اضافه کند.

خودروهای ایرانی توانایی سوزاندن بنزین باکیفیت را ندارند


معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در بحث قوانین مربوط به محیط زیست کشور مشکل داریم، گفت: به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی در سال 1396 قانون هوای پاک را مصوب کرد که یک قانون ویترینی است و قابلیت اجرایی و باز کردن گره از مشکل کشور را ندارد.
سلاجقه گفت: به عنوان مثال در این قانون آمده است که در کشور بنزین یورو 6 تولید و توزیع شود اما آیا خودروهای ما می‌توانند بنزینی با این کیفیت را بسوزانند؟ بنزین یورو 6 در خودروهای ما مانند این است که در ظرف زنگ زده آب زلال بریزیم. خودروهای ما استاندارد نیست و نمی‌توانند این بنزین را بسوزانند.

ورود پساب تمام صنایع زنجان به سمت رودخانه


سلاجقه در جریان سفر به زنجان از در دستورکار قرار گرفتن «ممنوع شدن استفاده از پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون در کشور» خبر داد و گفت: پساب تمام صنایع زنجان به سمت رودخانه جاری است، این در حالی است که تمام این واحدها مکلف به داشتن واحد تصفیه پساب هستند.
سلاجقه به همین دلیل تمام صنایع استان را مکلف به داشتن واحد تصفیه دانست و در بازدید از واحد تصفیه پساب «شرکت نیک‌ریس زنجان»، گفت: شرکت نیک‌ریس هم یکی از این شرکت‌ها است که اقدامات محیط‌زیستی خوبی را انجام داده است. همچنین این مجموعه در بحث HSE (ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست) نیز عملکرد خوبی داشته است.


معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت‌هایی که آلاینده محیط‌زیست هستند باید صرف جبران آسیب‌های محیط زیستی شود، گفت: واحد HSE رکن اصلی مجموعه‌های صنعتی است و نبود این واحدها یک شاخصه منفی در رشد و توسعه و همچنین رعایت ضوابط زیست محیطی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha